Debat

Eksportrådet: USA viser interesse for skandinavisk model

DEBAT: Det danske sundhedssystem har på godt og ondt fået stor opmærksomhed i USA. Små og mellemstore danske virksomheder kan med strategiske salgsalliancer råbe de store amerikanske spillere op, skriver Anders Lindskov Jensen, Commercial Advisor i Ekportrådet. 

De store amerikanske virksomheder kan med fordel nås via strategiske salgsalliancer, skriver Anders Lindskov Jensen, Commercial Advisor i Eksportrådet i USA.
De store amerikanske virksomheder kan med fordel nås via strategiske salgsalliancer, skriver Anders Lindskov Jensen, Commercial Advisor i Eksportrådet i USA.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Anders Lindskov Jensen
Commercial Advisor i Eksportrådet, USA

I USA er de personlige kontakter i centrum, og man kommer langt med et stort netværk og direkte introduktioner.

Anders Lindskov Jensen
Commercial Advisor i Eksportrådet, USA

For Eksportrådet i USA har velfærdsteknologi fra 2014 været særligt i fokus, understreget i vores strategiplan ”Vækst Via Eksport: Danmark-USA”, hvor Care Technologies fremgår som et af de 23 vækstinitiativer.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget : velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på nordamerikanske erfaringer med velfærdsteknologi. Hvad kendetegner debatten om velfærdsteknologi i USA og Canada, og hvor er der potentiale for dansk eksport? Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?  

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Det har affødt ekstra ressourcer og en udvidelse af sundhedsteamet i USA.

Som et led i dette langsigtede, strategiske fokus har Eksportrådet i USA som i Frankrig påbegyndt et samarbejde med Dansk Rehab Gruppe med det mål at kunne præsentere en totalløsning som ”Fremtidens Plejehjem”, beskrevet i et tidligere indlæg af vores hjemlige kollega Dorthea Damkjær.

The Scandinavian Model
I USA oplever man generelt stor interesse for og viden om ”The Scandinavian Model – universal healthcare in a single payer model", som ofte fremhæves i amerikanske medier som enten skræmmebilledet eller idealet for den retning, landet med Obamacare bevæger sig imod.
 
Markedet for institutionel pleje i USA er domineret af private aktører. De store spillere driver hver flere hundrede faciliteter inden for flere dele af plejespektret, og markedet har været drevet af konsolidering, både blandt de store på nationalt plan og blandt mindre regionale virksomheder.

Disse virksomheder er især interesserede i forbrugere, som kan og vil betale for en god tilværelse, og deres tv-reklamer i bedste sendetid viser plejehjem, der i højere grad ligner 4-stjernede hoteller end hospitaler.

Både på grund af økonomien, men også grundet den mere konservative familiestruktur ønsker et klart flertal dog at blive gamle enten i eget hjem eller hos familie. Her kan danske løsninger inden for blandt andet badeværelser, køkkener og lifte være med at sikre og understøtte et selvstændigt liv.

Markedet er pris-sensitivt, men den høje pris for institutionel pleje er med til at gøre selv større renoveringer attraktive.

Frihandelsaftale styrker sundhedseksport
På et politisk niveau er der ingen tvivl om, at en potentiel frihandelsaftale mellem USA og EU vil kunne styrke eksporten af dansk sundhed. Dette handler blandt andet om ensretning af reguleringsstandarder, som ikke kun påvirker lægemidler, men også medicinsk udstyr, som i vid udstrækning også omfatter velfærdsteknologi.

På et kommercielt niveau kan de store amerikanske virksomheder med fordel nås via strategiske salgsalliancer, hvor der præsenteres komplementerende produkter i en samlet løsning. Ved at stå sammen kan især de små og mellemstore danske virksomheder nemmere råbe de store amerikanske spillere op.

For den enkelte virksomhed er det vigtigt at få et stærkt fodfæste fra begyndelsen – enten via fysisk tilstedeværelse eller gennem et tæt partnerskab med en amerikansk distributør. I USA er de personlige kontakter i centrum, og man kommer langt med et stort netværk og direkte introduktioner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00