Toplederklub manglede kontrol med økonomien

CHEFKLUB: Netværk for offentlige topledere blev allerede i 2014 advaret om, at netværket manglede kontrol med regnskabet og ikke fulgte momsreglerne. Vi fulgte standarderne, siger netværksleder og tidligere departementschef Claes Nilas.

Fhv. departementschef Claes Nilas, der står i spidsen for Topledernetværket, tager kritikken til efterretning.
Fhv. departementschef Claes Nilas, der står i spidsen for Topledernetværket, tager kritikken til efterretning.Foto: Keld Navntoft/Scanpix
Lasse LangeMads Bang

Et netværk af landets førende offentlige jurister, økonomer og topchefer har i årevis drevet et netværk, der ikke levede op til basale regler for økonomi og ledelse i Foreningsdanmark.

Embedsmandsklubben, der har den nu forhenværende departementschef Claes Nilas i spidsen, har ikke levet op til basale krav om kontrol med økonomien, adskillelse af netværkets ledelse og registrering af moms.

Klubben, der bærer navnet Tværgående Netværk for offentlig Topledelse, også kaldet Topledernetværket, blev i en årrække i strid med reglerne administreret i det tidligere Ministerium for By, Bolig og Landdistrikter, hvor netværkets leder, Claes Nilas, var departementschef.

Den ordning har, som Altinget har beskrevet, modtaget kritik fra Rigsrevisionen, der kalder ministeriets hjælp til netværket for “ikke tilfredsstillende”.

[Foreningen har] ikke etableret detaljerede forretningsgange og interne kontroller, der forebygger og opdager fejl i årsregnskabet.

Revisionsprotokollat
Deloitte

Nu viser det sig imidlertid, at det ikke kun er ministeriet, der har modtaget revisionskritik i sagen. Også selve netværket har modtaget hård kritik i forbindelse med en revisionsgennemgang.

Det fremgår af et revisionsprotokollat fra Deloitte, som Altinget har fået aktindsigt i.

Skulle betale moms
Deloitte, som blev hyret af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter i et forsøg på at effektivisere ministeriets administrative og økonomimæssige arbejdsgange, blev i 2014 sat til at gennemgå Topledernetværkets årsregnskab.

Og det internationalt anerkendte revisions- og konsulentfirma fandt flere problemer.

“[Foreningen har] ikke etableret detaljerede forretningsgange og interne kontroller, der forebygger og opdager fejl i årsregnskabet,” skriver Deloitte, der også bemærker, at “foreningens administrations- og økonomifunktion varetages af så få personer, at der ikke kan etableres en reel funktionsadskillelse mellem disponerende, registrerende og kontrollerende funktioner i foreningen”.

Deloitte stødte ikke på eksempler på konkrete fejl som følge deraf, da de reviderede 2013-regnskabet. Der er imidlertid tale om en helt grundlæggende kontrolfunktion, som toplederne fra stat, kommuner og regioner ikke har taget højde for i Topledernetværket.

Claus Holm, der er professor ved Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet og ekspert i revision, forklarer, at spørgsmålet om funktionsadskillelse er helt basalt, når man taler om kontrol med økonomi.

”Funktionsadskillelsen er et grundlæggende element i alt, der drejer sig om intern kontrol i virksomheder – og foreninger,” siger han.

”Det betyder, at det ikke er den samme, der træffer dispositioner, som registrerer.”

Det bør altså ikke være de samme personer, der træffer beslutningerne, udbetaler penge og kontrollerer. Claus Holm peger på, at usikkerheden kunne være undgået, hvis netværket havde delt opgaverne på to eller tre personer.

Vigtig ordstrid
Samtidig kan det ifølge Claus Holm være helt centralt, om netværket betragtes som en privat forening, fordi det kan betyde, at man vil være underlagt andre krav, når man modtager penge fra staten, end hvis det er del af forvaltningsaktivitet. Ifølge Claes Nilas er der imidlertid “ikke tvivl om, at det er et offentligt netværk”, som han for nyligt fortalte Altinget. Rigsrevisionen betegner imidlertid Topledernetværket som “en privat forening”.

Som også Rigsrevisionen har kritiseret, bemærkede revisorerne fra Deloitte allerede i 2014, at foreningen ikke havde styr på reglerne for moms og burde have registreret sig med cvr-nummer.

“Vi har konstateret, at der ikke er opkrævet moms i forbindelse med opkrævningen af foreningens indtægter”, selv om “foreningens indtægter er momspligtige”, konstaterer Deloitte.

Mens foreningen ikke havde lagt moms på sine indtægter, slap netværket for at betale moms af sine udgifter ved at afregne via Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.

“Vi har konstateret, at der fejlagtigt er foretaget momsafløftning af foreningens omkostninger gennem Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, hvilket ikke er korrekt. Vi skal anbefale, at foreningen opretter eget CVR-nr. og lader sig momsregistrere, og at foreningen korrigerer den tidligere afregnede moms og indberetter moms af både indtægter og omkostninger i eget regi,” skriver Deloitte i 2014.

Spørgsmålet om den manglende momsbetaling er ifølge Erhvervs- og Vækstministeriet afklaret, i forbindelse med at netværket blev en selvstændig forening i 2015. På grund af lang sagsbehandlingstid hos Skat blev afregningen først ført ud i livet i oktober 2015.

Basal økonomikontrol
Tværgående Netværk for offentlig Topledelse har eksisteret siden 2009. Alligevel er det først efter, at revisorer fra konsulentfirmaet Deloitte og Rigsrevisionen de seneste to år er trådt til med kritik, råd og vejledning, at det er lykkedes topfolkene at få organiseret netværket, der formelt set er en relativt lille forening, i henhold til de gældende love, regler og principper for den slags.

I en kommentar til Altinget forklarer Claes Nilas, at han tager revisionskritikken til efterretning.

“Der er tale om revisionsfaglige vurderinger, som jeg tager ad notam. Jeg har ikke noget at udsætte på kritikken fra Rigsrevisionen. I forhold til bemærkningerne fra Deloitte var det en rapport, som vi (Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, red.) selv bad om med henblik på at få klarlagt, hvordan Topledernetværket bedst kunne organiseres fremadrettet. De kom med nogle anbefalinger, som vi ønskede at følge,” siger Claes Nilas.

Hvordan kan det være, at nogle af landets dygtigste jurister og økonomer ikke kan finde ud af at organisere en forening korrekt uden at skulle have hjælp af Deloitte?

“Du skal tænke på, at Topledernetværket er et uformelt offentligt netværk, der udspringer af Forum for Offentlig Topledelse. Det var sådan, det blev drevet – på samme måde som de øvrige netværk under Forum er blevet det. Vi har således ikke tænkt det som en forening fra starten, og det er kun, fordi at netværket har været godt og ønsket at fortsætte sin virksomhed, at det nu har været nødvendigt at organisere sig på anden vis,” siger Claes Nilas.

Det er hans opfattelse, at økonomien i Topledernetværket – trods kritikken fra Rigsrevisionen og Deloitte – er blevet organiseret og kontrolleret på en måde, der svarer til standarderne i øvrigt i den offentlige forvaltning.

Erhvervs- og Vækstministeriet har arvet ansvaret for det, der er foregået i det nedlagte Ministerium for By, Bolig og Landdistrikter i sagen, og skal forklare sammenblandingen af ministeriets og netværkets økonomi samt manglen på dokumentation for en række udbetalinger, i forbindelse med at netværket blev udskilt fra ministeriet.

Svaret skal falde senest 22. november.

Læs hele artiklen på Altinget: embedsværk (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claes Nilas

Direktør, Hjemrejsestyrelsen
cand.jur. (Københavns Uni. 1980)

0:000:00