Kommentar af 
Anders Samuelsen

Det bliver svært for Ellemann i Økonomiministeriet, så længe han ikke er de facto statsminister

Ovenpå en række møgsager og et resort i kaos giver Ellemanns ministerskifte god mening. Men kun én økonomiminister er lykkedes med at blive populær, fordi hun var de facto statsminister: Margrethe Vestager. Men det er Ellemann ikke, og derfor bliver det svært for ham trods taburetskiftet, skriver Anders Samuelsen.

Økonomiministeriet har ikke kastet mange populære ministre af sig, og derfor står Jakob Ellemann-Jensen (V) overfor en svær opgave, selvom taburetskiftet var klogt, skriver Anders Samuelsen.
Økonomiministeriet har ikke kastet mange populære ministre af sig, og derfor står Jakob Ellemann-Jensen (V) overfor en svær opgave, selvom taburetskiftet var klogt, skriver Anders Samuelsen.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Anders Samuelsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det var tilsyneladende umuligt for Jakob Ellemann-Jensen at kombinere en udenrigspolitisk toppost som forsvarsminister med posten som leder af Venstre. Men man skal dog passe på med at konkludere, at ”enhver jo kunne se, at det ikke kan kombineres”. For det er set før:

Faktisk har Jakob Ellemann-Jensen med stor sandsynlighed ladet sig inspirere af sin egen far, Uffe Ullemann-Jensen (V), som alle i dag husker som en aldeles fremragende udenrigsminister, der samtidig førte Venstre frem til få meter fra Statsministeriet ved det famøse valg i 1998, hvor Uffe Ellemann-Jensen og Venstre dog endte med at tabe på målstregen.

Ellemann var endt som ikke bare vice-statsminister, men også som vice-udenrigsminister. Dét – og en række møgsager, et resort i kaos og et kæmpe forlig, gjorde situationen uholdbar

Anders Samuelsen

Uffe Ellemann-Jensen konkluderede efterfølgende, at han tabte Statsministeriet, men reddede livet, fordi han slap for at være afhængig af Dansk Folkepartis stemmer. Forsvarsministeriet var omvendt ved at koste Jakob om ikke andet så det politiske liv.

Inden vi konkluderer endeligt, at Uffe Ellemann-Jensen viste, at det kan lade sig gøre, er der dog et par vigtige forhold, man skal huske:

For det første tog det lang tid, før lykken vendte for ham. De første valg tabte han med et brag. Vinden vendte først for alvor senere.

For det andet havde Uffe Ellemann-Jensen en perfekt og markant ideologisk nummer to til at ”køre butikken derhjemme”. Anders Fogh Rasmussen (V) tog alle de hjemlige kampe, og tilsammen lykkedes de med at få Venstre til ”at være i opposition og i regering på samme tid,” som det spydigt, men præcist, blev sagt.

For det tredje var Far-Uffe heller ikke forsvarsminister – han var udenrigsminister. En post, der har højere status, og samtidig en post, som Lars Løkke Rasmussen (M) bestrider med al den pondus, titlen som tidligere statsminister giver. Alt i alt var Jakob Ellemann-Jensen endt som ikke bare vice-statsminister, men også som vice-udenrigsminister.

Dét – og en række møgsager, et resort i kaos og et kæmpe forlig, der skal implementeres, gjorde situationen uholdbar. Derfor er det et klogt skifte.

Læs også

Men hvad spiller ind, når man som partiformand skal vælge den rigtige post i en flerparti-regering, og statsministerposten er optaget?

Det afhænger af situationen.

Jakob Ellemann-Jensen forsøgte at begrunde sit valg med sin enorme kærlighed til forsvaret. Men dén kærlighed var langt fra nok.

Et andet – vigtigere – forhold, man skal tage med i overvejelserne, er: ”Hvilket ministerium passer godt til mit parti, samtidig med at jeg kan øget partiets popularitet og ikke mindst bevare overblikket samtidig?”

Økonomiministeriet ses nærmest som en nødvendighed for parti nummer to i en regering. Årsagen er enkel: Det har adgang til de samme typer regnemaskiner som Finansministeriet

Anders Samuelsen

For De Radikale var det økonomiske overblik i Marianne Jelveds tid afgørende, og derfor valgte hun økonomiminister-posten. Der gik faktisk mange år, før hun bragede igennem – ja, rigtig populær blev hun faktisk først efter, at hendes regeringer med Poul Nyrup Rasmussen (S) var fortid. Men at hun skaffede sit parti enorm indflydelse, selv overfor en uhørt stærk finansminister i skikkelse af Mogens Lykketoft (S), blev efterhånden tydeligt for enhver.

Økonomiministeriet ses efter Jelveds tid nærmest som en nødvendighed for parti nummer to i en regering. Årsagen er enkel: Økonomiministeriet har adgang til de samme typer regnemaskiner og regnedrenge som Finansministeriet. Og Finansministeriet er ikke til rådighed, fordi det per tradition følger Statsministeriet.

Bendt Bendtsen (K), Lene Espersen (K), Margrethe Vestager (R) – og i min egen tid Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), hedder kongerækken, som er kommet før Jakob Ellemann-Jensen som økonomiminister.

Men ministeriet er ikke en garanti for succes. Bendt Bendtsen endte med øgenavnet ”Mr. 10%,” og det var ikke venligt ment, selvom Konservative i dag igen kun kan drømme om to-cifrede målinger.

Ministeriet er ikke en garanti for succes. Bendt Bendtsen endte med øgenavnet ”Mr. 10%,” og det var ikke venligt ment, selvom Konservative i dag igen kun kan drømme om to-cifrede målinger

Anders Samuelsen

Da Bendt Bendtsen slog op i banen, overtog den meget populære justitsminister Lene Espersen Økonomiministeriet - som traditionen bød. Men hun brændte ikke for det, og da chancen kom, snuppede hun Udenrigsministeriet i stedet, sikkert igen inspireret af Uffes succes. Det blev som bekendt en kæmpe fiasko og kostede hende partileder-posten og senere resten af hendes politiske karriere.

Det havde Søren Pape Poulsen (K) set, og han gik derfor som det mindste parti i VLAK-regeringen i stedet efter Justitsministeriet, som havde gjort både Espersen og Brian Mikkelsen (K) populære. Dét viste sig at være et klogt valg. Pape blandede sig udenom alt andet og kunne klogt læne sig tilbage og vente på, at LA for alvor kom i modvind.

Men hvorfor valgte jeg så selv udenrigsministerposten? Mine forgængere Lene Espersen og Villy Søvndal (SF) var jo kommet grueligt galt afsted i forsøget på at kombinere udenrigs- og partilederjob. Og fortryder jeg – dels at vi gik i regering, dels at jeg valgte udenrigsministerposten?

Det sidste først: Nej og nej. Får man chancen for at komme i regering skal man gribe den. Spørg bare Kristian Thuelsen Dahl (DF), om han fortryder, han ikke greb muligheden. Selvfølgelig gør han det.

Læs også

Men jeg vidste, at jeg ville blive jaget vildt i en regering. Uanset hvilket indenrigspolitisk ministerium, jeg havde valgt, ville DF fra morgen til aften have blokeret mine tiltag, og Socialdemokratiet ville have nydt at hjælpe til.

Omvendt var jeg sikker på, at jeg ikke ville blive jaget vildt, når jeg satte mig i Udenrigsministeriet. Hvorfor? Fordi udenrigspolitik er alvors-politik. Her er det Danmarks omdømme og forhold til fremmede magter, der står på spil. Det leger man ikke med.

Jakob Ellemann-Jensen bliver ikke set som de facto statsminister i flertalsregeringen. Dem har regeringen i forvejen to af: Mette Frederiksen og Lars Løkke

Anders Samuelsen

Derfor var valget nemt: Jeg indtog Asiatisk Plads, og min højre hånd, Simon Emil Ammitsbøll-Bille, fik Økonomi- og Indenrigsministeriet. Håbet var at lave en Uffe Ellemann/Anders Fogh-model.

Men indenrigspolitikken kom på tværs og endte med at koste os det hele, inklusiv min politiske karriere.

Kunne Jakob Ellemann-Jensen have lykkedes med at blive en succes som både forsvarsminister og partileder? Jeg er faktisk ikke helt afvisende. Her betyder meningsmålinger virkelig meget – og de var på vej til at vende en anelse. Medvind avler medvind. Men måske var omfanget af sager, der stadig lurede, og udsigten til de mange rejser alligevel for voldsomt for Ellemann.

Nu gør han så forsøget i Økonomiministeriet, men han skal huske, at heller ikke dette ministerium har kastet mange populære ministre af sig. Kun én har formået at vinde en form for popularitet, men måske mere respekt: Margrethe Vestager. Men hun blev reelt i de få år, hun bestred posten, set som de facto statsminister overfor Helle Thorning-Schmidt (S).

Jakob Ellemann-Jensen bliver ikke set som de facto statsminister i flertalsregeringen. Dem har regeringen i forvejen to af: Mette Frederiksen og Lars Løkke. Så det bliver svært for ham – også selvom han nu skifter taburet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Samuelsen

Adm. direktør, UV Medico, fhv. udenrigsminister, politisk leder og MF (LA)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

Uffe Ellemann-Jensen

Fhv. udenrigsminister (V), MF og partiformand
cand.polit. (Københavns Uni. 1969)

0:000:00