EL kræver flyafgift på finansloven

LUFTFART: Regeringens parlamentariske grundlag trækker passagerafgifter ind i finanslovsforhandlingerne. Afgiften skal hjælpe klimaet og give penge til kollektiv trafik, lyder argumentet. Radikale er bekymret for konkurrenceevnen, men er klar til at forhandle.
Det er for billigt at flyve, lyder det fra Enhedslisten, der vil lægge afgift på flybilletter.
Det er for billigt at flyve, lyder det fra Enhedslisten, der vil lægge afgift på flybilletter.Foto: SAS
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er vigtigt, at vi lægger en dæmper på flytrafikken, som er voldsomt belastende for miljø og klima.

Henning Hyllested (EL)
Trafikordfører

Diskussionen om den omstridte flyafgift er dukket op igen. Denne gang er det Enhedslisten, der vil gøre den til et krav i de kommende finanslovsforhandlinger.

Sådan lyder det fra partiets trafikordfører, Henning Hyllested.

"En flyafgift bliver helt klart et krav fra vores side," siger han til Altinget | Transport.

Enhedslisten har dog ikke lagt sig fast på, hvordan en sådan afgift helt nøjagtig skal skrues sammen, men partiet mener, at det forslag, som S og SF tidligere har præsenteret, er for uambitiøst.

"Det er vigtigt, at vi lægger en dæmper på flytrafikken, som er voldsomt belastende for miljø og klima. Derfor mener vi også, at de 75 kroner, som S-SF selv spillede ud med op til valgkampen, er for lavt," siger Henning Hyllested.

Provenu til kollektiv trafik
Afgiften på flytrafik har efterhånden en lang historie bag sig, der begyndte som en af de fair løsninger fra S-SF: I det fælles valgkampsudspil "Fair Løsning 2020" ville partierne således finde 700 millioner kroner ved at indføre en afgift på 75 kroner pr. flybillet. Men da partierne blev enige om et regeringsgrundlag med Radikale - som var skeptisk over for afgiften – var afgiften ikke nævnt. Også i forbindelse med regeringens skattereform blev flyafgiften lagt i graven.

Men nu vil Enhedslisten genoplive afgiften og altså i en udgave, hvor provenuet bliver større. Et provenu, som helst skal blive i transportsektoren til at styrke den kollektive trafik.

"Vi har selvfølgelig en idé om, at midlerne skal blive på transportområdet, ved at man kanaliserer dem tilbage til den kollektive trafik," siger Henning Hyllested, der dog understreger, at man er villig til at bruge pengene uden for transportsektoren.

"Vi har ikke låst os fast på, hvor pengene skal bruges. Det kan være, at vi kommer i en situation, hvor vi er nødt til at bruge pengene til noget andet. Det kan jeg slet ikke udelukke på nuværende tidspunkt," siger han.

Frygt for konkurrenceevne
Erhvervslivet har gennem forløbet udtrykt bekymring for konkurrenceevnen for den danske luftfart. En bekymring, der også blev bakket op af regeringens luftfartsudvalg, der leverede sin rapport i foråret. Dengang sagde formand Henning Christophersen til Altinget | Transport:

"Erfaringer fra andre lande viser, at passagerafgifter har en meget negativ indflydelse på især indenrigsluftfarten. Vi er bange for, at det i den grad vil påvirke trafikstrømmene negativt, så luftfartsselskaberne fravælger de danske provinslufthavne."

I dag er det tilsyneladende samme bekymring, der lyder fra Radikale, der dog er noget fåmælt om Enhedslistens ønske.

"Vi er bekymret for konkurrenceevnen, men vi er nødt til at tage det i forhandlingerne. Enhedslisten må fremlægge det hos Finansministeren, og så tager vi den derfra," siger Radikales skatteordfører, Nadeem Farooq, der dog ikke vil udelukke, at en flyafgift kan komme på tale.

Enhedslisten vil dog umiddelbart blæse konkurrenceevnen et stykke, for nogle gange er man nødt til at træffe valg, som går ud over konkurrenceevnen:

"Det er der bare ikke noget at gøre ved. Det kan ikke nytte noget, at vi ustandseligt ser bort fra, at transporten belaster miljø og klima voldsomt. Og det gælder ikke mindst flytrafikken," siger Henning Hyllested.

S-ordfører: Ikke vilje i regeringen
Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, som både under og efter valgkampen har talt meget energisk for en flyafgift, er noget mere positiv over for Enhedslistens udspil end sin radikale kollega. Prehn vurderer dog, at Enhedslisten vil få svært ved at komme igennem med sit forslag.

"Min erfaring er, at der ikke er den store stemning internt i regeringen for en flyafgift. Der er ikke den samme begejstring for den her afgift, som der var under valgkampen, og derfor tror jeg, at den bliver svær at få igennem," siger Rasmus Prehn, der alligevel giver Enhedslisten rosende ord med på vejen:

"Jeg synes, at det er et stykke konstruktivt arbejde fra Enhedslistens side, når de møder frem med finansieringsforslag. Tilmed er det et forslag til finansiering, som to af regeringspartierne selv har foreslået på et tidspunkt," siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

Nadeem Farooq

Underdirektør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
cand.polit. (Københavns Uni. 2009)









0:000:00