Debat

Elberth: Agurketid er comeback-tid

KLUMME: Folkemøde slut. Sommerferie om lidt. Politisk agurketid. Men det åbner for muligheder for partier, der trænger til momentum. Benjamin Rud Elberth analyserer.

Der er flere små-pressede partier, der godt kunne bruge lidt momentum og lave vagtskemaer for udmeldinger på sociale medier igennem sommeren, skriver Benjamin Rud Elberth. 
Der er flere små-pressede partier, der godt kunne bruge lidt momentum og lave vagtskemaer for udmeldinger på sociale medier igennem sommeren, skriver Benjamin Rud Elberth. Foto: Johan Gadegaard/Scanpix
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Så sluttede Folkemødet. Og dermed næsten også den politiske sæson, indtil danske politikere vender tilbage i slut-august, måske start-september og i hvert fald første tirsdag i oktober. Det vil sige, at vi simpelthen kommer til at høre færre politiske udmeldinger, mens danskerne tager udenlands, på stranden, ser Tour de France og OL.

Der er agurketid.

Men det åbner muligheder for dem, der har lyst til at trække overskrifter i sommervarmen. Naser Khader (K) gjorde det i juleferien og ramte TV 2 News flere gange ved at være lidt markant på Facebook, mens andre holdt ferie.

Rasmus Jarlov (K) er generelt god til at mene meget, også uden for åbningstid. Dansk Folkeparti har generelt ry for at være tilgængelige i sommervarmen. Det nyder de stor respekt for hos journalisterne på Christiansborg, der taler om, at de altid er der, modsat andre partier, der har ry for at skulle tvinges på citat.

Giver medietid automatisk flere stemmer? Absolut ikke, men det er nemmere at vise vælgerne, at man har power og en stringent fortælling, hvis man ikke tuner fuldkommen kollektivt ud som parti i sommervarmen.

Benjamin Rud Elberth

Det er her, den menneskelige faktor for alvor kommer i spil, og man kan tælle presseklip efter, hvem der har den stærkeste presseafdeling og de stærkeste vikarierende ordførere.

Hvem skal ud af busken?
Der er flere små-pressede partier, der godt kunne bruge lidt momentum og lave vagtskemaer for udmeldinger på sociale medier igennem sommeren.

Radikale ligger lavt, SF og Konservative halter, og Venstre ligger meget lavt i meningsmålingerne. Liberal Alliance og Alternativet kan godt tillade sig at holde længere sommerferie end de andre. Giver medietid automatisk flere stemmer? Absolut ikke, men det er nemmere at vise vælgerne, at man har power og en stringent fortælling, hvis man ikke tuner fuldkommen kollektivt ud som parti i sommervarmen.

Og sociale medier – specifikt Twitter og Facebook giver mulighed for at kapre medietid.

Hvordan skal de gøre?
Der vil helt generelt være agurke-historier, der er umulige at mene noget om. Det er svært for selv den mest kreative ordfører at få tvunget en vinkel ud af ”Sådan gør du din grill sommerklar”. Men der er masser af små historier, som kan opstå – kemi i vores solcreme, mediediskussioner om hvilke kanaler, der skal vise sportsbegivenheder, midler til kultur og meget mere. Og så handler det om at sætte sig ned og overvåge nyhedsstrømmen, hvorefter man hopper op på en historie, når den breaker og tweeter eller Facebooker sin mening.

Der sidder redaktioner, der skal finde citater og kilder, og de kan godt blive lidt små-desperate og invitere den hurtigste, når de skal fylde en agurketidsflade. Går man ikke efter at ramme medietid, er der masser af muligheder for at skrive klummer, blogge langt på LinkedIn eller køre et sommerferie-politisk koncept på Instagram med sine vigtigste mærkesager.

Og så er der endnu ikke et parti, der har forsøgt sig med en større kampagne over sommerferien – måske fordi man frygter, at danskerne vil skrige på fred for politik, hvis man rammer dem, mens de er ved at pakke køletasken, men der er simpelthen partier, der lige nu hellere skal satse og tage skraldet for at blive umådeligt irriterende, fordi de er så usynlige eller pressede til hverdag, at ingen kan fornemme eller høre dem.

De mest pressede partier kunne med fordel invitere til fem gange ”Politisk meet and greet” rundt i landet for at holde på deres vælgere. Indtil videre er flere partier i gang med at forsøge at hverve nye medlemmer via Facebook-annoncer. Det kommer ikke til at virke, hvis man ikke mener noget samtidig.

Politikere skal mene noget
Og så vil vi se politikere i sommervarmen, der forsøger sig med både held og lykke til danske sportsstjerner, eller at ønske tillykke med medaljer fra deres sociale medier. Prøv at spørge socialdemokratiske tilhængere, hvad de følte, når deres formand tidligere stort set kun skrev Facebook-opdateringer, når håndbolddrengene gik på banen.

Det tvinger altså ikke mange nye folk ind i butikken. Selvom politikere skal give noget personligt af sig selv, følger vi dem altså, fordi de er politikere. Ikke fordi de er sportskommentatorer. Løkke må godt. Men han er også i en position, hvor han på landets vegne skal støtte de danske kvinder og mænd i medalje-jagten. 

---
Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier og er fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef i Geelmuyden Kiese og digital chef for Socialdemokraterne. Han har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00