Er KD's hjemmeside klar til valg?

ANMELDELSE: Altinget.dk har bedt to eksperter vurdere, om folketingspartiernes hjemmesider er klar til valg. Rasmus Jønsson og Morten Gade anmelder i denne uge Kristendemokraternes hjemmeside.

Altinget.dk bringer i disse uger anmeldelser af alle folketingspartiernes hjemmesider. Er Kristendemokraternes hjemmeside klar til det forestående valg? Læs Rasmus Jønssons og Morten Gades anmeldelse, hvor de slutter af med at give en overordnet karakter fra 1-10.

Politik og kommunikation
Af Rasmus Jønsson, cand.comm.

Det er ikke så tit, man har anledning til at smutte en tur forbi Kristendemokraternes hjemmeside, men den er absolut et par klik værd. Siden er overskuelig, og i modsætning til flere af de andre partiers hjemmesider er der masser af holdninger, både til generelle politiske spørgsmål, men også til aktuelle problemstillinger.

Personlig vinkel fejler
Forsiden skæmmes dog lidt af, at man bliver mødt af et kæmpe foto af landsformand Bjarne Hartung Kirkegaard og sloganet "Vælg med hjertet". At forsøge en personlig branding af en landsformand, som ingen kender, virker tåbeligt, og yderligere har sloganet ingen værdi, fordi der stort set ikke er nogen, der kender til, hvad Hartung har på hjerte.

Den plads burde være afsat til en række mærkesager og fokusområder, der meget præcist fortæller vælgerne, hvad de får for et kryds ved det lille parti, der kæmper for at komme over spærregrænsen. For selvom der er en masse holdninger og meninger på hjemmesiden, mangler der et par klare mærkesager, som kunne give KD en selvstændig profil på det politiske landkort.

Projektet lever stadig
Men selvom der ikke er mange, der tror på, at det bliver denne gang, KD skal tilbage i Folketinget, signalerer hjemmesiden klart, at partiet er i live endnu og tror på projektet. Set i forhold til, hvor få ressourcer, partiet har, og hvor lille en rolle de spiller, er der en god energi på siden. Og til trods for det manglende fokus og tydelige mærkesager, fungerer det fint, at partiet har mange meninger om meget forskelligt og at de fleste af de meninger ikke udspringer af økonomiske beregninger og rapporter, men af værdier og grundlæggende samfundssyn.

Design og digital formidling
Af Morten Gade, cand.comm.

KD har fået ny hjemmeside for nylig. Det kan man se, fordi noget af det mest synlige på den nye hjemmeside er et link til den gamle hjemmeside. De fortæller ikke hvorfor, men grunden er måske, at de ikke er så stolte af den nye. Det har de heller ikke grund til at være.

Ny hjemmeside halter
Den nye hjemmeside, som vistnok er fra før jul, bærer nemlig præg af, at den er ny. Men ikke på den gode måde. Mange sider mangler at blive gennemarbejdet. Klikker man for eksempel på "Det mener KD" får man en tekst, der i sin fulde længde lyder: "Her kan du læse, hvad KD mener, om en lang række politiske emner. Desuden kan du læse partiets politiske arbejdspapirer og resolutioner". Og så skal man ellers klikke videre for at læse mere. Og det er via tre mærkværdige undermenupunkter med overskrifterne "Artikler", "Programmer mv." og "Resolutioner". Det er simpelthen for indadvendt.

Fakta
Politisk dommer: 
Rasmus Jønsson, cand.comm. og politisk kommentator

Fire politiske/kommunikative kriterier:
- Skarphedsfaktor 
- Målgruppeorienteret
- Sammenhæng med øvrige kampagneaktiviteter
- Originalitet

Dommer for design og digital formidling: 
Morten Gade, cand.comm. og digital chef i FDB

Fire digitale/designmæssige kriterier:
- Brugervenlighed
- Brugeroplevelse 
- Medievalg
- Dialog

Mange tomme sider
Hvis man vil læse om sin lokale folketingskandidat, må man væbne sig med tålmodighed. For selvom jemmesiden fortæller, at "Opstilling af kandidater til næste folketingsvalg er i gang," fører næsten alle links til tomme sider. Én enkelt fører til en vindues- og dørfabrikant. Måske fordi folketingskandidaten ejer bemeldte producent? Der står i hvert fald ikke noget om KD's program.

Pænt, men kedeligt design
Designet på den nye hjemmeside er nydeligt på den der sikre og kedelige måde, som så mange hjemmesider ser ud. Det er nemt at finde menuen, teksterne er let læselige osv. Men en enkelt bommert er der: Forlader man forsiden, mister man også muligheden for at søge på siden. Det duer ikke (heller ikke selvom man kan undskylde sig med, at søgemaskinen alligevel er så dårlig, at det er næsten ligegyldigt).

Men KD skal roses for, at der på forsiden er en fin indgang til, hvad partiet mener om forskellige emner med korte og forholdsvis lettilgængelige tekster.

Rod i kalenderen
På KD's hjemmeside er der også en enkelt funktion, der er så elendigt lavet, at det fortjener at blive fremhævet, nemlig kalenderen. For det første: Klikker man på "Kalender", der åbenbart er så vigtig, at den skal i hovedmenuen, mødes man af en liste med datoer og ikke med arrangementer. Det betyder, at KD åbenbart regner med, at brugeren tænker "Jeg har et par timer til overs den 21. - gad vide om KD har noget at byde på?". For det andet fører et hvilket som helst klik på kalenderen til en tekst med overskriften "Affald". Den fortæller om KD's affaldspolitik. Ikke et arrangement. Og ingen tilmelding. Hvordan noget sådant kan være online, kan være svært at forstå.

Ingen dialog
Kristendemokraternes hjemmeside er uden dialogmuligheder (på nær et link til en død Flickr-konto), den bruger for 98 procent vedkommende kun tekst (suppleret med en enkelt video, et par amerikanske stock-fotos og nogle portrætter af kandidaterne), og har ikke synderlig succes med at holde sig til det basale.

Samlet vurdering

Dommer for politik og kommunikation Rasmus Jønsson giver KD's hjemmeside et 7-tal.

Dommer for design og digital formidling Morten Gade giver KD's hjemmeside et 3-tal.

Samlet karakter: 5   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00