Debat

Frank Jensen: Engelbreths bizarre vildskud om Amager Fælled er helt ude i skoven

REPLIK: Socialdemokratiet arbejder for en mere grøn by med cykelstier, el til miljøvenlige busser og plads og ro til børnefamilier. Det kræver ofre som for eksempel seks procent af Amager Fælled, skriver Frank Jensen (S), overborgmester i København.

En grøn by med plads til tilflyttere kræver visse ofre, skriver Frank Jensen.
En grøn by med plads til tilflyttere kræver visse ofre, skriver Frank Jensen.
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Frank Jensen
Overborgmester i København

Rune Engelbreth Larsen skriver 4. september om seks "forkerte" S-påstande i sagen om Ørestad Fælled Kvarter – Københavns nye boligkvarter i krydset Vejlands Alle/Ørestad Boulevard, som vil fylde knap seks procent af Amager Fælled. Der er utrolig mange myter om den grund – og Engelbreth er i den grad på vildspor om alle seks påstande. 

Engelbreth påstår, at ”ingen kender det eksakte beløb” for, hvad det vil koste at droppe byggeriet, og at det ligeså vel kan være 1 som 2 milliarder kroner.

Det er noget vrøvl.

Der er netop indgået en aftale for udvikling af området – naturligvis betinget af, at Borgerrepræsentationen stemmer for lokalplanen – som har en værdi på 1,7-1,8 milliarder kroner. Oveni vil Metroselskabet komme til at stå med en ubetalt regning for manglende passagerer på Sundby metrostation lige ved området på 220 millioner kroner. Altså mellem 1,9 og 2,0 milliarder kroner. Det er regningen, og den er ikke til at komme uden om. 

Engelbreth påstår, at de 2 milliarder sagtens kan findes i kommunens budgetter, fordi vi har et ”overskud” på 3,6 milliarder kroner. Det er også noget vrøvl. Langt de fleste penge, der er på bordet til budgetforhandlingerne, bliver slugt af udgifter til nye daginstitutioner, skoler og idrætsfaciliteter til en by i hastig vækst. 2 milliarder kroner kan ikke bare hives op af kassen.

Vi har de seneste år brugt cirka 100 millioner på nye cykelstier hvert år – beløbet her svarer altså til 20 års cykelindsats. Kan man finde pengene? Ja. Men det vil have store konsekvenser og kunne mærkes på kommunens kerneydelser i mange år fremover.

Lov om Ørestad gav os metroen
Engelbreth påstår, at Socialdemokraterne påstår, at området ikke er fredet… og indrømmer så, at vi faktisk har ret. Det ER ikke fredet. Det skyldes, mener Engelbreth, et ”udspekuleret politisk greb”. Nej, det skyldes en beslutning, han er uenig i – nemlig Lov om Ørestad, som gav os metroen, finansieret ved byggegrunde på Amager. Enhver kan slå op i Helhedsplanen for Ørestad fra 1995 og se efter.

Her er området udlagt til bebyggelse som sidste etape i Ørestad. Afgrænsningen af byggefeltet skete blandt andet efter rådgivning fra Danmarks Naturfredningsforening, som i 1995 anbefalede, at man stemte ja til loven. Så sent som i 2015 stemte alle partier på Rådhuset på nær Konservative for en kommuneplan, hvor området her er udlagt til byggeri.

Engelbreth påstår, at der slet ikke er brug for boligerne, fordi Københavns befolkningsvækst skyldes nyfødte. Af alle Engelbreths vildskud er dette det mest bizarre. Selv hvis det var rigtigt, at vores befolkningsvækst kun kom fra babyer (og det er det ikke), ville der være behov for nye boliger.

Jeg ved ikke, om Engelbreth har børn, men børn fylder. Og fører til drømme om at skifte den to-værelses ud med noget større. For eksempel en almen bolig i Ørestad Fælled Kvarter. Havde Engelbreth ret, burde der være ro og fred på det københavnske boligmarked. Jeg oplever det stik modsatte – nemlig at der er voldsom rift efter boligerne. Netop derfor er boligbyggeri en mærkesag for S – og især byggeri af almene boliger, der er til at betale for almindelige mennesker. Dem kommer der over 600 af i dette kvarter.

Engelbreth påstår, at det er forkert, når S påstår, at området ikke er uberørt. Fakta er, at det blandt andet har været brugt som jorddeponi og skydeterræn, og at man i forbindelse med ammunitionsrydning har fjernet over 200 granater. I forbindelse med det arbejde blev al beplantning bortset fra udvalgte træer ryddet, og der blev gravet drængrøfter henover området. Områdets nuværende udseende med tæt krat har det kun haft få år. Det var stort set bar mark omkring 2001 på grund af ammunitionsrydningen. Det har muligvis aldrig været opdyrket, men at kalde det ”uberørt” er at gøre vold på det danske sprog.

En del af Amager Fælled var ryddet for beplantning i 2001 på grund af ammunitionsrydningen. Indikeret med gul streg.

Strandengen er ikke længere strandeng
Engelbreth påstår, at S lyver, når vi siger, det ikke er strandeng, for det er ifølge Engelbreth gammel strandeng. Så hvad er en strandeng? Naturstyrelsen definerer strandenge som ”lavtliggende, saltvandspåvirkede, vegetationsdækkede arealer fortrinsvist langs beskyttede havkyster”.

Området her har indiskutabelt engang været strandeng. Men det er 70 år siden, at området sidst var ”saltvandspåvirket”. Siden da har det ligget inde i landet. Området er ”gammel strandeng” på samme måde som Gammel Strand er en gammel strand – det var engang en strand, det er det ikke mere. 

Grøn er en farve, der findes i mange nuancer. En slags grøn handler om den enkelte frø eller brændeskærmsplantes velbefindende. Det er den slags ”grøn”, der blandt andet betyder, at et parti som Enhedslisten har stemt imod både den nuværende metro og den kommende metrocityring.

En anden slags grøn handler om at skabe en bæredygtig by med høj livskvalitet for de mennesker, der bor i den. Med adgang til grønne arealer, mulighed for at komme rundt uden bil og adgang til boliger i selve København, der er til at betale.

Grøn politik kræver ofre
I vores version af en grøn politik erkender vi, at cykelstier kræver asfalt, metrolinjer kræver beton og fjernvarmeledninger kræver gravkøer. Den miljøvenlige el, som vi har brug for til vores kommende elbusser, kommer enten fra vindmøller, der skæmmer udsigten og af og til dræber trækfugle, fra solceller, der skæmmer tagene og kaster skygger på markerne eller fra vandkraftværker, som forvandler smukke, dybe dale i vores nabolande til kunstige søer. 

Dette kvarter har finansieret metroen og leverer passagerer til metroen – passagerer, der ellers var blevet bilister. Det er grøn byudvikling. Og det står vi ved, ligegyldigt hvor mange konspiratoriske skovture Engelbreht begiver sig ud på.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frank Jensen

Fhv. justits- og forskningsminister og MF (S), fhv. S-næstformand, fhv. overborgmester
cand.oecon. (Aalborg Uni. 1986)

0:000:00