Ombudsmanden ser nærmere på ministerbetjeningsregel

OFFENTLIGHEDSLOV: Ombudsmanden vil se nærmere på fire udvalgte ministeriers brug af den såkaldte ministerbetjeningsregel og princippet om meroffentlighed i sager, hvor der er søgt aktindsigt.

Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen har bedt fire ministerier om nærmere oplysninger om aktindsigtssager, hvor den såkaldte ministerbetjeningsregel har været i brug.  
Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen har bedt fire ministerier om nærmere oplysninger om aktindsigtssager, hvor den såkaldte ministerbetjeningsregel har været i brug.  Foto: domstol.dk
Anne Justesen

Sidste år blev ministerbetjeningsreglen brugt i 275 afgørelser i sager om aktindsigt. I 49 af sagerne blev der givet meraktindsigt.

Det viser nye tal fra Folketingets Ombudsmand, som i oktober bad samtlige ministerier om at opgøre antallet af sager om aktindsigt, hvor de har brugt den såkaldte ministerbetjeningsregel i offentlighedslovens § 24. 

"Vi kan ikke udlede noget af tallene endnu, for vi ved ikke, hvad der ligger bag afgørelserne. Det vil vi forsøge at afdække ved at indhente og gennemgå nogle af sagerne. Det overordnede formål er at sikre, at meroffentlighedsprincippet også i ministerbetjeningssager spiller den vigtige rolle, som offentlighedsloven lægger op til," siger Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse. 

Ser nærmere på fire ministerier
På baggrund af tallene har Ombudsmanden nu bedt Finansministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet om at komme med nærmere oplysninger om sager, hvor den såkaldte ministerbetjeningsregel har været i brug.

Ombudsmanden vil se nærmere på de fire ministeriers brug af princippet om meroffentlighed i disse sager.

”Det er naturligt at se nærmere på Justitsministeriet, der er ressortmyndighed for offentlighedsloven. Herudover ønsker vi at undersøge såvel ministerier, der ofte bruger ministerbetjeningsbestemmelsen, som ministerier, der sjældent bruger den. Vi har også lagt vægt på at kigge både på ministerier, der sjældent eller aldrig giver meraktindsigt i ministerbetjeningssager, og ministerier, der ofte gør det”, siger Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse. 

Se hele opgørelsen her. 

 

 

Kilde: Ombudsmanden. Svar, som ombudsmanden har modtaget fra ministerierne, dækker hele 2014. Svarene er i oversigtsform gengivet nedenfor. Af oversigten fremgår således antallet af afgørelser, hvor ministeriernes departementer har brugt ministerbetjeningsreglen. Af oversigten fremgår også, i hvor mange af disse afgørelser departementerne alligevel som led i meroffentlighed helt eller delvist har udleveret dokumenter og/eller oplysninger, som departementerne har anset for omfattet af ministerbetjeningsreglen.

Dokumentation

Offentlighedsloven (lov nr. 606 af 12. juni 2013) trådte i kraft 1. januar 2014. 

Lovens § 24, stk. 1, siger, at retten til aktindsigt ikke omfatter interne dokumenter og oplysninger, der udveksles mellem et ministerium og dets underordnede myndigheder eller mellem ministerier på et tidspunkt, hvor ”der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand”. Der gælder en række modifikationer til dette, ligesom sagens faktiske grundlag mv. skal udleveres efter lovens almindelige regler, jf. bestemmelsens stk. 2 og 3.  

Meroffentlighedsprincippet er lovfæstet i offentlighedslovens § 14. Herefter har myndighederne i forbindelse med behandlingen af anmodninger om aktindsigt pligt til at overveje, om der kan gives aktindsigt i videre omfang, end hvad der følger af lovens undtagelsesbestemmelser.

Kilde: Ombudsmanden.dk 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00