Produktivitetskommissionen: Ungdomsuddannelserne skal gentænkes

KOMMISSION: Kvaliteten halter på ungdomsuddannelserne, og derfor er der brug for et eftersyn af både de gymnasiale og de erhvervsfaglige ungdomsuddannelser. Det mener Produktivitetskommissionen, som tirsdag offentliggjorde sin analyse af uddannelsessystemet.
Produktivitetskommissionen efterlyser et gennemgribende eftersyn af landets ungdomsuddannelser.
Produktivitetskommissionen efterlyser et gennemgribende eftersyn af landets ungdomsuddannelser. Foto: Colourbox
Per Bang Thomsen

Der er brug for et gennemgribende eftersyn af alle ungdomsuddannelserne, hvis man skal sikre, at de også fremover kan leve op til de krav, som arbejdsmarkedet og de videregående uddannelser efterspørger.

Det mener Produktivitetskommissionen, som tirsdag offentliggjorde sin analyse af det danske uddannelsessystem.

Ifølge kommissionen er der i dag alt for mange unge, som vælger det almene gymnasium frem for de erhvervsfaglige ungdomsuddannelser.

Det skyldes blandt andet de problemer, som erhvervsuddannelserne døjer med, og derfor bakker kommissionen op om den reform af sektoren, som undervisningsminister Christine Antorini (S) lige nu er ved at forhandle på plads.

Eftersyn af gymnasiereform
Men EUD-reformen kan ikke stå alene, og derfor er der brug for at gentænke hele ungdomsuddannelsesområdet, lyder det i analysen.

Fakta

Hvad er Produktivitetskommissionen?

Regeringens Produktivitetskommission skal kulegrave den danske produktivitetsudvikling og komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke Danmarks produktivitet – både i dansk erhvervsliv og i den offentlige sektor – i de kommende år.

Kommissionen publicerer løbende sine analyser og skal afslutte sit arbejde senest ved udgangen af 2013.

Kommissionen er uafhængig og medlemmerne er særligt sagkyndige. Kommissionen udgøres af en formand, Peter Birch Sørensen, og otte kommissionsmedlemmer.


Kilde: produktivitetskommissionen.dk

“Det kan fx overvejes, om det faglige niveau skal være højere, så det giver et mere solidt fundament for at læse videre på fx universitetet eller på læreruddannelsen. Eller det kan være, der er behov for at ændre fagsammensætningen, så flere får et adgangsgivende niveau i matematik og naturvidenskabelige fag,” står der.

Produktivitetskommissionen foreslår derfor, at man foretager et kritisk eftersyn af den gymnasiereform, som trådte i kraft i 2005.

Ifølge kommissionen kan reformen nemlig have været med til at sænke det faglige niveau på det almene gymnasium, og det er et problem, når eleverne skal læse videre.

Derfor bør man undersøge, om reformen har gjort det lettere at få en studentereksamen, mener kommissionen.

Problematisk taxametersystem

Derudover bliver der efterlyst et bedre samspil mellem de forskellige ungdomsuddannelser.

Alt for mange unge tager ifølge kommissionen to ungdomsuddannelser, og det er dyrt for samfundet.

“Man kan også overveje at udviske adskillelsen mellem erhvervsskoler og det almene gymnasium. Indførelsen af EUX på erhvervsskolerne er et skridt i den retning, men man kunne gå endnu længere og fx integrere de to institutionstyper under samme tag,” står der i analysen.

Produktivitetskommissionen kritiserer i den forbindelse det nuværende taxametersystem. Det fungerer ikke hensigtsmæssigt, lyder det.

“Taxametersystemet udløser et tilskud for hver elev på uddannelsen. Det kan give institutionerne en tilskyndelse til at sænke det faglige niveau for at mindske frafald og gøre uddannelserne attraktive for unge med mindre gode faglige forudsætninger,” lyder det i analysen, hvor den nuværende styringsform på området også får kritiske ord med på vejen.

“Det faktum, at institutionerne ofte er selvejende, kan føre til en uhensigtsmæssig konkurrence mellem gymnasier og erhvervsskoler, som kan forhindre et bedre samspil mellem de to typer uddannelsesinstitutioner,” står der.

Følg op på folkeskolereformen
Ud over ungdomsuddannelserne har Produktivitetskommissionen også set nærmere på folkeskolen og de videregående uddannelser. 

Ifølge analysen er det problematisk, at danske skoleelever klarer det relativt skidt i internationale sammenligninger, og at 17 procent af en årgang ikke består folkeskolens afgangseksamen i dansk og matematik. Derfor bakker kommissionen op om folkeskolereformen, som træder delvist i kraft i august 2014. 

"Reformen indeholder i Produktivitetskommissionens øjne en række gode tiltag. Kommissionen finder det dog vigtigt, at man så hurtigt, som erfaringsopsamlingen gør det muligt, evaluerer, om reformen lever op til sine målsætninger," står der i analysen. 

Produktivitetskommissionen anbefaler også, at man undersøger, om man kan gøre mere for at styrke børnenes læring i dagtilbuddene.

Derudover mener kommissionen, at man skal skærpe kravene til fremtidens lærere. Man skal blandt andet skærpe karakterkravene for at komme ind på den nye læreruddannelse, står der i analysen. 

Samtidig mener Produktivitetskommissionen, at man skal åbne for alternative læreruddannelser:

"Herunder kan det overvejes at give universiteterne lov til at tilbyde en kandidatuddannelse som folkeskolelærer, der giver undervisningskompetence i de fag, studerende har læst på deres bacheloruddannelse."

Dokumentation

Produktivitetskommissionens anbefalinger vedrørende ungdomsuddannelserne.

Kommissionen anbefaler, at der foretages et gennemgribende eftersyn af ungdomsuddannelserne for at vurdere, hvordan man i fremtiden sikrer, at udbuddet og indholdet af uddannelserne stemmer overens med de kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet og med de faglige krav, der stilles på de videregående uddannelser.

Kommissionen anbefaler at fokusere på:

  • Om optaget på det almene gymnasium er blevet for stort i forhold til optaget på erhvervsuddannelserne og på de erhvervsgymnasiale uddannelser.
  • Om det vil være mere hensigtsmæssigt at have de forskellige ungdomsuddannelser integreret på samme institution, eller om en anden styringsform end selvejende institutioner kan bidrage til bedre koordinering mellem uddannelsesinstitutionerne.
  • At evaluere gymnasiereformen systematisk for at fastslå hvad konsekvensen har været for studenternes faglige niveau. Det kan fx ske ved at undersøge, om reformstudenter klarer sig anderledes end andre, når de har deltaget i samme eksamen på en videregående uddannelse. Frafald på uddannelserne og løn efter endt uddannelse kan også sammenlignes
  • Om det faglige niveau på de gymnasiale uddannelser bør være højere.
  • Hvordan gymnasiet indrettes på en måde, så der skabes en bedre sammenhæng til de videregående uddannelser. Herunder hvordan flere opnår et adgangsgivende niveau i matematik og de naturvidenskabelige fag.
  • Hvordan det undgås, at unge tager flere ungdomsuddannelser.
  • Hvordan det sikres, at unge får en ungdomsuddannelse, mens de stadig er teenagere. Herunder kan det være nyttigt at præcisere målsætningen om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, med at det skal ske, inden de fylder 21.
  • Om det vil være hensigtsmæssigt at gentænke styrings- og finansieringsmodellerne for ungdomsuddannelserne.
  • Kommissionen anbefaler, at et eftersyn af ungdomsuddannelsesområdet ikke medfører, at arbejdet med en reform af erhvervsuddannelserne forsinkes.

Produktivitetskommissionens anbefalinger vedrørende folkeskolen og daginstitutioner.

  • Kommissionen ser positivt på den nye folkeskolereform, men anbefaler, at den evalueres grundigt og så hurtigt, som erfaringsindsamling gør det muligt.
  • Kommissionen anbefaler, at det undersøges, hvordan indsatsen i dagtilbuddene for at stimulere børns læring kan intensiveres. Der kan fx være behov for at opstille klarere målsætninger for, hvad børn skal kunne, når de når skolealderen, og at måle institutionerne på, hvorvidt de målsætninger nås.
  • Tankerne bag den nye læreruddannelse er gode, men Kommissionen anbefaler, at reformen af uddannelsen gøres mere vidtgående, og at implementeringen skærpes betydeligt. Det gælder særligt med hensyn til at:
    • Håndhæve adgangskravet på uddannelsen, så karaktergennemsnittet for langt størstedelen af de optagne overstiger 7. Det kan ske ved at sætte en lav grænse for, hvor stort kvote 2-optaget må være i forhold til det samlede optag.
    • Hæve karakterkravene for at komme ind på undervisningsfag.
    • Hæve studieintensiteten, så læreruddannelsen svarer til et fuldtidsstudium.
    • Basere undervisningen på solid evidens for, hvilke pædagogiske metoder der sikrer, at eleverne i folkeskolen lærer mest muligt.
    • At undersøge om de kompetencemål, lærerstuderende skal opnå gennem uddannelsen, er tilstrækkelige.
    • At undersøge om det nuværende system med de mange små lærerseminarer er hensigtsmæssigt.
  • Kommissionen anbefaler at åbne mere op for alternative læreruddannelser. Herunder kan det overvejes at give universiteterne lov til at tilbyde en kandidatuddannelse som folkeskolelærer, der giver undervisningskompetence i de fag, studerende har læst på deres bacheloruddannelse.
  • Kommissionen anbefaler, at skolerne øger fokus på elevernes faglige resultater, herunder de nationale tests, eksamenskarakterer og progression i uddannelsessystemet efter folkeskolens afgangseksamen. Konkret anbefaler Kommissionen, at resultaterne offentliggøres i en årlig rapport på skolernes hjemmeside, hvor resultaterne kan sammenlignes med andre skolers og med udviklingen over tid.
  • Kommissionen anbefaler, at skoleledere og lærere i højere grad belønnes for at bidrage til gode resultater.
  • Kommissionen anbefaler, at den enkelte lærers præstationer evalueres systematisk med udgangspunkt i elevernes resultater, og at der arbejdes mere målrettet med at hæve lærernes kompetenceniveau gennem efteruddannelse på områder, hvor der er konkrete behov.
  • Kommissionen anbefaler, at der fremskaffes mere systematisk viden om, hvordan it kan forbedre indlæringen i folkeskolen. Her kan man bl.a. inddrage erfaringer fra pionérskoler i fx USA.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00