Radikale vil have klagenævn for offentlighedsloven

AKTINDSIGT: For at undgå forskellig behandling af aktindsigter i ministerierne vil Radikale oprette et nyt uafhængigt klagenævn, der skal behandle klager over aktindsigt.

Åbenhed om afgørelserne i klager over aktindsigt vil skabe en praksis på tværs af ministerierne, mener Radikales Morten Østergaard.
Åbenhed om afgørelserne i klager over aktindsigt vil skabe en praksis på tværs af ministerierne, mener Radikales Morten Østergaard.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix
Amalie Bjerre Christensen

Der er for stor forskel på, hvordan ministerierne håndterer aktindsigter.

Det mener Radikale, der ifølge Politiken foreslår at oprette et nyt uafhængigt klagenævn til at behandle klager om aktindsigt.

”Jeg mener, det er ret åbenbart, at der har været en uensartet praksis, hvor nogle ministerier har været mere restriktive end andre. Der vil et klagenævn kunne bidrage til, at der ikke er nogen, der holder kortene tættere på kroppen end andre,” siger Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard, til Politiken.

Afgørelser skal danne præcedens
Meldingen kommer, netop som Justitsministeriet i slutningen af maj præsenterer en evaluering af den omdiskuterede offentlighedslov. Det sker forud for, de politiske forhandlinger om en ny lov på området starter.

Fakta
MINISTERBETJENINGSREGLEN
§ 24. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, mellem:
1) Et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder.
2) Forskellige ministerier.
Stk. 2. Oplysninger om sagens faktiske grundlag m.v. er efter reglerne i §§ 28 og 29 omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler uanset stk. 1.
Stk. 3. Selv om det må antages, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand i forbindelse med den pågældende sag m.v., gælder stk. 1 ikke
1) i sager, hvori der er eller vil blive truffet en konkret afgørelse af en forvaltningsmyndighed,
2) i sager om indgåelse af kontraktforhold og
3) i forbindelse med et ministeriums udførelse af kontrol- eller tilsynsopgaver.

I den forbindelse ønsker Radikale et klagenævn, der skal bestå af tre medlemmer og tre suppleanter, som udpeges af henholdsvis Advokatrådet, Folketingets Ombudsmand samt et juridisk fakultet.

Forslaget går på, at klagenævnets afgørelser skal være åbne og træffes hurtigt. Derudover forventer Radikale, at afgørelserne skal danne præcedens, og at myndigheder skal kunne pålægges bøder, såfremt de ikke retter ind i forhold til en afgørelse.

Forhandlingerne om at revidere offentlighedsloven begynder i denne uge, når forligspartierne mødes med justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

Som en del af S-R-SF-regeringen var Radikale med til at vedtage offentlighedsloven sammen med de øvrige regeringspartier samt Venstre og Konservative. Siden lovens vedtagelse i 2013 har både Radikale, SF og Konservative beskyldt offentlighedsloven for at give mindre åbenhed i myndighedernes arbejdsgang.

Dokumentation

Det står der i VLAK-regeringens regeringsgrundlag

Offentlighedsloven
Når offentlighedsloven skal evalueres i 2017, vil regeringen lempe ministerbetjeningsreglens beskyttelse af den interne og politiske beslutningsproces i forhold til de nuværende regler.

Kilde: Regeringsgrundlaget


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Østergaard

Klimarådgiver, cBrain, fhv. politisk leder (R), MF og minister
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2006)

0:000:00