Schmidts tog-plan kører af sporet

JERNBANE: Transportministerens planer om at konkurrence-udsætte togtrafikken mellem København og Aalborg i 2012 bliver mødt med skepsis af forligspartierne, som ikke tror på planen. Dermed bliver forslaget næppe en realitet.
Transportministeren vil have konkurrence på skinnerne - men forligspartierne tøver.
Transportministeren vil have konkurrence på skinnerne - men forligspartierne tøver. Foto: colourbox
Anders Jerking
Transportminister Hans Christian Schmidts (V) planer om at give DSB konkurrence på togkørslen mellem København og Aalborg bliver næppe en realitet foreløbig.

"Det er varm luft, og ministeren ved godt, at det ikke kan lade sig gøre," lyder meldingen fra Radikales trafikordfører, Johs. Poulsen.

Transportministeren mener, at konkurrence på sporet vil skabe bedre service og billigere billetter til gavn for passagererne. Til Jyllands-Posten udtalte han, at konkurrencen kan være en realitet allerede i begyndelsen af 2012.

Imidlertid har regeringen indgået forlig med Radikale og Dansk Folkeparti om DSB. Forligspartierne er blevet enige om vilkårene for DSB's kontrakt, som løber frem til 2014, og heri indgår konkurrence på fjerntrafikken ikke. Skal ministerens planer føres ud i livet i 2012, skal forligspartierne blive enige, og det sker næppe. I hvert fald fik ministeren ikke overbevist ordførerne på et møde i forligskredsen tirsdag.

Johs. Poulsen siger:

"Radikale vil gerne indgå i en seriøs diskussion om, hvordan vi kan gøre det bedre i fremtiden. Herunder også, hvordan vi kan skabe en sund konkurrence, men når ministeren spiller ud med en tidsplan, der ikke holder, og uden at have undersøgt om planerne kan realiseres, så er det for useriøst. Det her er valgflæsk."

DF: Forhold skal undersøges
Også Dansk Folkeparti er skeptisk over for ministerens forslag.

"Vi er positive over for, at der skal ske forbedringer for passagererne, men vi er skeptiske over for tidsplanen, og vi er ikke overbeviste om, at transportministerens model er den rigtige," siger trafikordfører Kim Christiansen.

Han peger på, at de massive problemer på Kystbanen efter udliciteringen giver stof til eftertanke.

"Der har udliciteringen ikke været til glæde for passagererne. Og spørgsmålet er, hvordan det vil gå, når to operatører skal køre på de samme skinner. Hvem skal vente på hvem, hvis der for eksempel er problemer med signalet? Der er mange ting, vi skal have belyst grundigt, inden vi begynder at pille ved det. Vi skal ikke udlicitere bare for at gøre det. Vi skal se på, om det er til gavn for passagererne," siger han.

Kim Christiansen overvejer, om man i stedet kunne støtte fjernbustrafikken, som i dag kører på markedsvilkår. På den måde kunne man også give DSB konkurrence, påpeger han.

Transportminister Hans Christian Schmidt har i næste uge indkaldt en række jernbaneoperatører fra ind- og udland, som vil være interesseret i at køre i fjerntrafikken, til et dialogmøde om den konkrete model. Flere har ifølge Transportministeriet allerede vist interesse.

"Mit mål er at skabe flere valgmuligheder og konkurrence på priserne, sådan som vi har set det inden for luftfarten. Det vil give bedre rejsemuligheder og dermed flere passagerer. Det kræver, at alle parter tænker innovativt og fokuserer på de nye muligheder. Det er derfor vigtigt for mig at komme i dialog med jernbaneselskaberne om mulighederne. Det er dem, der skal drive udviklingen," siger ministeren i en pressemeddelelse.

Regeringen skifter kurs
Planerne om konkurrence på fjerntrafikken er et markant kursskifte i forhold til tidligere transportminister Lars Barfoeds planer. Den konservative minister lagde i efteråret 2009 op til, at DSB i den kommende kontrakt fra 2014 også skulle stå for hele landsdelstrafikken. På grund af spor- og skinnearbejdet var det for risikabelt at konkurrenceudsætte store dele af togdriften, mente Barfoed.

"Vi skal ikke forcere denne proces. Jernbanedriften er et vigtigt samfundsmæssigt anliggende, hvor vi gradvist skal lære af vores erfaringer med konkurrence-udsættelse. Lige nu sker der så mange omvæltninger på jernbanenettet, med nye signaler og skinner, IC4-tog, elektrificering, Femern Bro og måske en ny bane til Ringsted. Derfor er tiden ikke inde til at lave en kæmpesatsning ved at konkurrenceudsætte mere," sagde Lars Barfoed i et interview med Altinget.

S: En fjendtlig handling
Uden for forligskredsen ser Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, til med vantro.

"Det er jo ikke tilfældigt, at ingen af ministerens forgængere har foreslået det her. VK-regeringen har haft magten i ti år uden at gøre det. Og det er fordi, at det er det glade vanvid. Der findes ikke et sted i Europa, hvor flere togselskaber kører på de samme skinner, og vores jernbanekapacitet er spændt til det yderste i myldretiden," siger han.

Han mener, at forslaget vil betyde en økonomisk åreladning af DSB. Til gengæld vil et andet statsejet selskab blive styrket.

"Hvorfor skal man give andre statsejede selskaber mulighed for at knække vores eget DSB? Det her er jo en fjendtlig handling fra ministerens side," siger han og peger på, at regeringen i finansloven beskar DSB med 300 millioner kroner.

"Samtidig kræver ministeren bedre service. Jeg har da aldrig hørt noget lignende," siger Magnus Heunicke.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johs. Poulsen

Byrådsmedlem (R), Herning Kommune, formand for Kultur og Fritidsudvalget, fhv. MF (2005-11)
lærer (Herning Seminarium. 1980)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

0:000:00