Kommentar af 
David Trads

Trads: Effektiv V-kampagne rammer S i solar plexus

KLUMME: Ny Venstre-kampagne rammer Socialdemokraterne, hvor det gør mest ondt. Selv hvis S kan påvise, at V har snydt lidt på vægten, så er der grund til at tro, at Støjbjerg & Co. er tættere på folkedybet i denne kampagne end Socialdemokratiet, skriver David Trads. 

Venstres politiske ordfører Inger Støjberg fremlægger partiets nye kampagne på TV 2 News mandag morgen. 
Venstres politiske ordfører Inger Støjberg fremlægger partiets nye kampagne på TV 2 News mandag morgen. Foto: TV 2 News
David Trads

Journalist, forfatter, kommentator, foredragsholder

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Venstres nye kampagne er præcis, effektiv og dybt værdipolitisk – fordi den i virkeligheden stiller et meget enkelt moralsk spørgsmål:

Er det rimeligt, at en kontanthjælpsfamilie modtager tæt ved en halv million kroner om året i offentlige ydelser?

"Hvis man tager et ægtepar på kontanthjælp med tre børn, jamen, så får de årligt ydelser for 454.215 kroner. Jeg synes, at det er meget i forhold til de mennesker, der arbejder for en lav løn, som jo rent faktisk ikke når helt derop," fastslog Inger Støjberg, Venstres politiske ordfører, mandag morgen igennem på TV2 News.


Venstres politiske ordfører Inger Støjberg på TV 2 News mandag morgen. 

Venstre ønsker et samlet loft over, hvor meget en familie kan få i offentlige ydelser. De afviser at fortælle, hvilken størrelse dette loft skal have, men Støjbjerg siger, at der i dag findes godt 17.000 mennesker, der tjener mere på at blive hjemme end gå på arbejde. Det er unfair, forstår man.

Støjberg er en mester i politisk kommunikation. Der er noget Uffe Ellemann-Jensen i gamle dage over hende, fordi hun brænder så tydeligt igennem med sine budskaber, at hun elskes af tilhængere og foragtes af modstandere. Der er også noget Anders Fogh Rasmussen over hende, idet hun så skarpt spiller på moralisme i politik:

”For mig er det en meget klar værdi, at det i Danmark altid skal kunne betale sig at gå på arbejde,” konstaterer hun i disse timer.

Lige efter drejebogen
Rød blok raser selvsagt over Venstres nye plan:

Socialdemokraterne har sendt finansordfører Jesper Petersen i byen som en anden bogholder, der understreger, at nogle af de ydelser, som den omtalte kontanthjælpsfamilie modtager, også gives til familier i arbejde.

SF har givet arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen ordet, og han var så rystet over Venstres forslag, at han kaldte det ’noget svineri’, ligesom han forudser, at partiet næste gang vil fjerne kontanthjælpsmodtageres ret til at stemme!

Begge reaktioner er lige efter Venstres drejebog – idet rød blok, i særdeleshed Socialdemokratiet, fremstilles som konservative teknokrater, der tænker mere på at give folk uden for arbejdsmarkedet så mange penge som muligt og mindre på at hjælpe hårdtarbejdende danske lønmodtagere, som i stedet skal plukkes i skat. Det er ren kliche.

Har du i øvrigt selv set Venstres nye annonce for kampagnen? Hvis ikke, så gør det, for budskaberne er som bøjet i neon:


Venstres kampagne. 

Forargelse - forklaring - løfte
Først forargelsen – ved at skrive 454.215,00 kr. med enorme typer.

Dernæst forklaringen – nemlig at kontanthjælpsmodtagere kan få så meget.

Så løftet – fremover skal det kunne betale sig at arbejde.

Endelig ham, hvis stemme partiet fisker efter – en arbejder i overalls, foldede arme og kasket.

Alt sammen på blå baggrund.

Venstres kampagne har – ud over det politisk meget klare budskab – naturligvis også et taktisk formål:

Nemlig at appellere til de såkaldte ’blå socialdemokrater’ – den gruppe, der blandt andet er karakteriseret ved, at de synes, at skattetrykket er for højt, og at dem, der ikke arbejder, har det lidt for godt.

Den socialdemokratiske partiledelse er udmærket klar over, at det ikke er en særlig socialdemokratisk kerneværdi at kæmpe for at bevare verdens største skattetryk, verdens største offentlige sektor og verdens mest generøse offentlige overførsler. Høj skat, jo; stor offentlig sektor, ja; retfærdige overførsler, jo – men ligefrem verdensrekorder i det hele? Nej.

V tættere på folkedybet
Det er derfor, at Venstres nye kampagne rammer lige i solar plexus for Socialdemokratiet. Budskabet – ’det skal kunne betale sig at arbejde’ – er historisk, også socialdemokratisk. Havde man glemt det, kunne man forvisse sig om det, da Maurice Glasman, en af britisk Labours bedste tænkere, sidste år blev interviewet i Weekendavisen om årsagen til S-krisen i Europa:

"Tidligere blev vi set som et parti, der repræsenterede nationen - et folkeparti. Vi var et parti, der byggede på mådehold og fornuft. Siden blev vi et parti, der brugte mange penge i den offentlige sektor.

Der er folk ikke enige, selv om vi synes, at de burde være det. De føler ikke, at vi er på deres side...Vi blev et parti, der var fokuseret på at levere offentlige forbrugsgoder."

Pointen er, at selv hvis det viser sig, at Jesper Petersen & Kammerater kan påvise, at Venstre har ramt lidt ved siden af eller snydt lidt på vægten i dets beregninger, ja, så er der grund til at tro, at Støjbjerg & Co. er tættere på folkedybet i denne kampagne end Socialdemokratiet.

---
David Trads er kommentator og tidligere chefredaktør. Han skriver hver mandag klummen 'Hos Trads' i Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.
 
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Inger Støjberg

MF, partistifter (DD)
MBA (Aalborg Uni. 2013)

0:000:00