Kommentar af 
Martin Gregers Arnoldus

Appetit på kødfrie alternativer er forsat en stor mundfuld for danskerne

Politikere og erhvervsliv står i kø for at yde økonomiske støtte til plantebaserede produkter, men de kødelskende danskere er stadig tilbageholdende i forhold til at gøre plantemad til deres dominerende måltider, skriver Martin Gregers Arnoldus.

Med den store økonomiske velvilje fra Christiansborg og erhvervslivet er der basis for, at Danmark kan udvikle sig til et fyrtårn inden for plantemad, skriver Martin Gregers Arnoldus.
Med den store økonomiske velvilje fra Christiansborg og erhvervslivet er der basis for, at Danmark kan udvikle sig til et fyrtårn inden for plantemad, skriver Martin Gregers Arnoldus.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Martin Gregers Arnoldus
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Da Socialdemokratiet, Moderaterne og Venstre før jul fandt sammen i et nyt midtsøgende regeringssamarbejde, var der en del skepsis blandt partier på venstrefløjen og grønne organisationer i forhold til om det store grønne fokus inden for fødevareområdet blev sat tilbage.  

Den skepsis er stadig til stede, især når det handler om miljø- og klimadagsordenerne. Men når det handler om plantesiden inden for fødevarer, virker der til at være borgfred.

Efterhånden har stort set hele Folketinget da også købt ind på, at plantebaserede produkter er en stor del af fremtidens fødevarer, selvom ambitionsniveauet er lidt forskelligt i forhold til hvilket parti, man spørger.

Læs også

Det var nytænkende, da regeringspartiernes fødevareordførere og fødevareminister Jacob Jensen tog en tur på Burger King på Strøget i København i slutningen af marts måned for at smage på grønne burgere i forbindelse med virksomhedens store kampagne om 100 procents plantebaseret menukort i en måned i restauranten.

Samtidig fik ministeren kommunikeret ud omkring den kommende plantestrategi, som kommer til sommer. Den vil generelt styrke plantemad og sætte fokus på uddannelse og udviklingen af fremtidens grønne proteiner.

Sandheden er, at vi elsker kød i Danmark

Martin Gregers Arnoldus

Og et par dage senere blev disse nyheder fulgt op af endnu et initiativ, som blev lanceret på Altinget, der helt konkret åbner for at give flere danskere mulighed for at vælge det grønne kødfrie-alternativ på hospitaler og i de kommunale kantiner.

Alt dette skete i kølvandet på et andet stort initiativ, som for alvor blev skubbet i gang i midten af marts – nemlig plantefonden. Fonden på hele 675 millioner kroner var en del af landbrugsaftalen fra 2021, og nu er den så, efter en lovproces i Folketinget, klar med struktur og procesplan for at sikre omstilling til mere planteproduktion – ved flere investeringer.

Og det stopper ikke her. Der er også planer om en relancering af det Nationale Bioøkonomipanel og nedsættelse af en taskforce for det vertikale landbrug.

Uden for Christiansborg er der også stor interesse. Eksempelvis bakker Novo Nordisk Fonden op med trecifrede millionbeløb til flere projekter, som gerne vil hjælpe med at flytte værdikæden i retning af mere plantebaseret kost.

Med den store økonomisk velvilje fra både Christiansborg og erhvervsliv er der basis for, at Danmark kan udvikle sig til et fyrtårn inden for plantemad inden for en overskuelig fremtid.

Men skal det blive en kæmpe succes, kræver det, at befolkningen også for alvor stempler ind i hverdagen på kødalternativer.

Men sagen er, at det langt fra er sket endnu. I en ny analyse fra DTU Fødevareinstitut fremgår det godt nok, at danskerne indikerer, at de er blevet betragteligt bedre til at spise varieret og grønt, men at det ikke kan aflæses i indkøbsdata for kød og grønsager endnu.

Læs også

DTU påpeger, at salget af kødalternativer svarer til, at hver indbygger i Danmark køber to pakker om året, mens salget af fersk og forarbejdet kød svarer til, at hver indbygger køber lidt over et kilo om ugen. 

Hvis vi samtidig dykker ned i en ny analyse om danskernes aftensmadkultur fra Landbrug & Fødevarer, tegner der sig det samme billede.

I analysen fremgår det, at et flertal af de danske forbrugere spiser kød eller fisk hver eller næsten hver dag til aftensmad. Kun to procent angiver aldrig at spise kød/fisk. I gennemsnit spises der kød/fisk 5,3 dage om ugen.

Disse tal viser tydeligt, at et dominerende marked for plantebaserede produkter i Danmark ikke ligger lige rundt om hjørnet, og at dette marked skal modnes mere hos befolkningen.

Sandheden er, at vi elsker kød i Danmark. Måske fordi vi har velsmagende kødprodukter af høj kvalitet og høj fødevaresikkerhed. Og måske også fordi vi har mange faste traditioner, der er forbundet med kød.

Skal plantemad for alvor vinde danskernes gunst, skal der tænkes nyt

Martin Gregers Arnoldus

Skal plantemad for alvor vinde danskernes gunst, skal der tænkes nyt. Klimarådet var inden jul på banen med en udtalelse om, at planterig kost skal normaliseres, og det kan ske ved, at offentlige køkkener på kantinerne på de offentlige arbejdspladser går forrest og serverer mere plantebaseret mad. Det er netop det, regeringen lægger op til i deres nye udspil.

Associate Professor fra Aalborg Universitet, Michael Søgaard Jørgensen, har også bidraget med idéer i en analyse, hvor han blandt andet efterlyser mere viden hos personalet i professionelle køkkener om anvendelse af plantebaserede fødevarer, integration i efteruddannelser og større risikovillighed fra dagligvarehandlen i forhold til små virksomheders planteprodukter.

Andre forskere, Marijke Hielkema, ph.d. og postdoc og Thomas Bøker Lund, ph.d, Lektor, begge fra Københavns Universitet, har i et studie vist, at det måske er muligt at få danskere til at spise mindre kød i kantiner og restauranter ved simpelthen at give retten et andet navn.

Derfor handler det nok meget om almen kreativitet og selvfølgelig politisk vilje for at kunne lokke kødspisende danskere – især uden for de store byer – til at tage plantemad til sig som primære måltider.

Læs også

Måske er Burger King en af de virksomheder, der har knækket koden. Deres kunder er uden tvivl kødelskende, men hvis plantebøffen smager næsten som oksekødsbøffen, kan der være et fremtidigt nyt marked for både de kødelskende og de danskere, der i forvejen holder sig til planterne.

Landets fødevareminister Jacob Jensen var i hvert fald begejstret i forbindelse med besøget hos virksomheden:  

"Det har været spændende at holde ordførermødet om plantestrategien på Burger King. Og hvad burgerne angår, er dagens hold enige: Vi kunne ikke smage forskel på den plantebaserede og den almindelige burger," lød det fra Jacob Jensen efterfølgende på Fødevareministeriets LinkedIn-profil.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Gregers Arnoldus

Public affairs-rådgiver og områdeansvarlig for grøn omstilling, Rud Pedersen
cand.mag. i historie

Jacob Jensen

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 1998)

Michael Søgaard Jørgensen

Lektor, Institut for Bæredygtighed og Planlægning, Aalborg Universitet
Ph.D. Technology Assessment og Civilingeniør, Danmarks Tekniske Universitet

0:000:00