Gade: Vi skal kommunikere mere med landmændene

Q&A: Den interne kommunikation i Landbrug & Fødevarer skal styrkes. Det siger administrerende direktør Søren Gade, som mandag valgte at afskedige seks medarbejdere i kommunikationsafdelingen.
Per Bang Thomsen
Posen blev rystet, da Søren Gade, administrerende direktør for Landbrug & Fødevarer, mandag valgte at ændre på strukturen i den tunge erhvervsorganisation. Udover at udvide ledelsen fra tre til fem personer valgte han også at nedlægge seks kommunikationsstillinger. Det betød, at kommunikationsdirektør Susanne Hegelund valgte at forlade sin stilling.

Ifølge Søren Gade er der ikke tale om nogen spareøvelse. Det handler derimod om at styrke den interne kommunikation og skabe en større sammenhæng mellem strategi og kommunikation.

Hvorfor har du nedlagt seks kommunikationsstillinger?
"I forbindelse med at vi har valgt at udvide ledelsen, har vi fået en fælles kommunikations- og presseafdeling med Videncenter for Landbrug, som ligger i Aarhus. Det skaber en vis form for synergi, og det betyder, at der ryger nogle pressemedarbejdere. Derudover bliver papirudgaven af Food & Culture nedlagt. Der er simpelthen ikke nok, der læser det, og derfor kører vi det videre som et skarpere nyhedsbrev på internettet. Det betyder, at der også ryger nogle der."

Hvad kommer det til at betyde for kommunikationsarbejdet i Landbrug & Fødevarer?
"Vi fortsætter "Den Nye Fortælling", som Susanne Hegelund har stået i spidsen for, og som hun har gjort fremragende. Men vi skal i højere grad ud til landmændene, og derfor vil vi bruge den erfaring, vi har fået fra kampagnen, til at styrke den interne kommunikation. Landmændene er jo debatlystne mennesker, og jeg tror, der er et stort behov for at kommunikere mere ud til dem. Det kan vi eksempelvis bruge Food & Culture til."

0:000:00