Debat

Østergaards strategi er ambitiøs

DEBAT: KEA bakker op om uddannelsesministerens internationaliseringsstrategi, men sætter spørgsmålstegn ved, hvordan det skal gøres. Ingo Østerskov, rektor på Københavns Erhvervsakademi, foreslår en eksportmodel.
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Eva Valcke,
Head of Global Affairs Center på KEA - Københavns Erhvervsakademi

Antallet af danske studerende, der læser i udlandet, skal tredobles. Det er en af målsætningerne i minister Morten Østergaards længe ventede internationaliseringsstrategi på uddannelsesområdet. Det er ekstremt ambitiøst, og det er vi glade for. Der mangler dog en eksportmodel.

Virksomhederne skriger på studerende med globale kompetencer. Derfor er en målsætning om, at 50 procent af de studerende skal have gennemført et praktik- eller studieophold inden 2020, helt nødvendig.

Tidligere var det sådan, at når KEA sendte danske studerende til udlandet for at opnå globale kompetencer og bruge deres faglighed i en udenlandsk kontekst, mistede vi taxameterpenge, men med den nye handlingsplan taber vi ikke længere penge på at give vores studerende de kompetencer, erhvervslivet efterspørger.

Mange gode initiativer i handlingsplan 
Handlingsplanen har ligeledes fokus på at styrke det internationale miljø. Det er helt i tråd med KEA, som p.t har 750 udenlandske studerende, der tager hele deres uddannelse hos os. Det giver en masse til vores danske studerende og er med til at højne kvaliteten af vores uddannelser.

Morten Østergaard ønsker også et større samarbejde med vækstlande som Kina, Indien og Brasilien. KEA har stort fokus på netop de lande og har et rigtig godt samarbejde med både Brasilien og Kina i form af studieophold, workshops og medarbejderudveksling, hvilket er med til at styrke både de studerendes og de ansattes globale kompetencer.

Fakta
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Det er selvfølgelig også enormt positivt, at de administrative barrierer i det hele taget skal fjernes, så internationaliseringen gøres lettere - for eksempel ved at indføre automatisk merit og ved at de studerende kan få deres karakterer omregnet til den danske 7-trinsskala. 

Østergaard opfordrer også til at udbyde uddannelser i udlandet. Det vil vi hjertens gerne, men det må ikke være på bekostning af skatteborgerens penge. Derfor er det ærgerligt, at der ikke er en forretningsmodel bag intentionen om uddannelseseksport. Hvis private virksomheder kan få eksportstøtte, burde de danske uddannelsesinstitutioner også kunne.

Hvis private virksomheder kan få eksportstøtte, burde de danske uddannelsesinstitutioner også kunne.

Eva Valcke
Head of Global Affairs Center på KEA – Københavns Erhvervsakademi

KEA er positivt stemt, men spørgsmålet er, hvordan det kan gøres. En mulighed kunne være at oprette et privat selskab og på den måde opnå eksportstøtte. 

Overordnet kan vi dog bakke fuldstændig op om ministerens handlingsplan. Det giver os nye og flere muligheder, og det er et initiativ, vi har set frem til længe.

 

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00