Debat

Stine Kendal: Vi får bedre public service gennem samarbejde

DEBAT: Selvom både private og offentlige medier er udfordrede på finansieringen og international konkurrence, er der meget at vinde ved at hjælpe hinanden, skriver direktør på Information Stine Carsten Kendal, og fremhæver tre områder, hvor medierne kan få udbytte af mere samarbejde.

Foto: Sille Veilmark
Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Stine Carsten Kendal
Adm. direktør, Dagbladet Information

Vi bør som medier overveje, hvilke samarbejdsformer, der kan bidrage til at bringe uafhængigt, troværdigt, dansk kvalitetsindhold til verden og videre til borgerne.

Stine Carsten Kendal
Adm. direktør, Dagbladet Information

Når vi er smålige i medierne, ser vi kun hinanden som konkurrenter. Når vi er generøse og offensive, ser vi, at vi er en del af den samme bevægelse. Offentlige og private, små og store, lokale og nationale, tale eller skrift. Vi vil alle sammen styrke den fælles samtale og deltagelse i demokratiet.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Public service-udvalget pegede sidste år på, at Danmark har brug for en strategi for samarbejde mellem offentlige og private medier og andre relevante institutioner. Det er en krævende opgave at bygge tillidsfuldt samarbejde til alle tider. Og vi er i en tid, hvor både offentlige og private medier er udfordrede på finansieringen, både af ændret medieforbrug, internationale konkurrenter og mulige offentlige nedskæringer. Men der er alligevel meget at vinde ved at samarbejde, for eksempel på følgende tre områder:

1) Fremme relevant og troværdigt indhold.

Både public service-institutionerne og de klassiske private medier er tilmeldt og stiller repræsentanter til Pressenævnet. Vi er enige om en række grundlæggende principper for medieindhold. Man kan mene, hvad man vil om Presselogen på TV2 News, men programmet afspejler, at vi skal stå til regnskab for vores indhold over for offentligheden. Vi kunne gøre det endnu mere aktivt.

I Frankrig er nyhedsbureauet AFP og godt 30 andre medier med støtte fra Google og Facebook gået sammen op til det franske valg om projektet Crosscheck, som med hjælp fra borgerne skal forhindre spredningen af falske nyheder. Mandag Morgens Tjekdet og professor Anker Brink Lunds ideer om mediernes rejsehold peger i samme retning. 

2) Henvise til og dele indhold - og måske lave det sammen

Vi kunne blive bedre til at henvise til hinandens kvalitetsindhold. Norske NRK har for eksempel øget fokus på kreditering af citerede kilder, også med links. En del arkivmateriale og øvrigt materiale fra public service-stationerne burde kunne stilles lettere til rådighed for andre publicistiske medier.

NRK stiller for eksempel streamingindhold til rådighed for en række lokale aviser i forbindelse med kommunalvalg. De offentlige og private medier på Fyn samarbejder nu op til kommunalvalget i en fælles indsats for at få flere unge til at stemme.

Skridtet videre er journalistiske samarbejder. Når arbejdet med Panama Papers får en Pulitzer-pris, er både Politiken og DR stolte medvindere sammen med øvrige medier i ICIJ. Der er mange historier, der er så store, at flere medier – også på tværs af grænser – kunne og måske burde samarbejde om dem. 

3) Gøre en indsats for unges forståelse af medier og journalistik

I mangel på et godt dansk udtryk er "media literacy" den kompetence, alle publicistiske medier gerne vil have, børn og unge har. Hvad er journalistik, og hvad er bare påstande?

DR's initiativ "I sandhedens tjeneste" med Erkan Özden har lært mange tusinde skolebørn om nyheder, mens Danske Mediers Avisen i undervisningen gør det samme. Desuden har enkelte medier egne initiativer. Et samarbejde kunne måske lægge flere kræfter til dette arbejde.

 

Der er derudover mange andre ting, vi kunne samarbejde om i et lille sprogområde med store globale konkurrenter:

·       Udvikling af teknologier, der understøtter adgang, udbredelse og dialog.

·       Talentudvikling og uddannelse af historiefortællere og vidensformidlere.

·       Samle og sprede viden om medieudvikling, fortælleformer og mediebrug.

·       Gøre en indsats for mangfoldighed i kilder og på redaktioner

Nu starter kulturministeren debatten op til medieforhandlingerne i 2018 med at spørge borgerne, hvilket dansk medieindhold, de synes, der er brug for. Vi bør som medier overveje, hvilke samarbejdsformer, der kan bidrage til at bringe uafhængigt, troværdigt, dansk kvalitetsindhold til verden og videre til borgerne. Og det er en oplagt public service-overvejelse, hvordan man går foran.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Stine Carsten Kendal

Adm. direktør, Information
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00