DF er en udfordring for lobbyisterne

ANALYSE: Dansk Folkeparti bruges flittigt af lobbyister i afgrænsede sager, men overordnet set har partiet ikke en særstilling for lobbyister og interesseorganisationer.
Da Pia Kjærsgaard for nylig fyldte 60 år, mødte flere hundrede op, men trods stor magt har partiet ikke særstatus blandt lobbyister.
Da Pia Kjærsgaard for nylig fyldte 60 år, mødte flere hundrede op, men trods stor magt har partiet ikke særstatus blandt lobbyister. Foto: Rasmus Nielsen/Altinget.dk (Pia Kjærsgaard 60 år, februar 2007)

Den politiske analyse var, at skatteområdet i øjeblikket er låst, men at der var mulighed for en sænkning af visse afgifter. Men Venstre holdt fast i status quo, og De Konservative var kun optaget af skattelettelser, og så var der kun Dansk Folkeparti tilbage blandt partierne bag finanslovsforliget.

Xx
Lobbyist
Af et team af journalister på Altinget.dk

Hvis en afgift skal ændres, er Dansk Folkeparti vejen frem for lobbyister. Men det er en misforståelse, når det fremstilles som om, lobbyister og interesseorganisationer satser hele butikken på partiet med de for tiden afgørende mandater.

Det er især efterårets diskussion om sodavandsafgiften, der har sat fokus på Dansk Folkepartis betydning for lobbyisterne. Her spillede DF ganske rigtigt en nøglerolle i sænkningen af afgiften. Som en aktiv inden for kommunikation og lobbyisme udtrykker det:

"Den politiske analyse var, at skatteområdet i øjeblikket er låst, men at der var mulighed for en sænkning af visse afgifter. Men Venstre holdt fast i status quo, og De Konservative var kun optaget af skattelettelser, og så var der kun Dansk Folkeparti tilbage blandt partierne bag finanslovsforliget."

Særlig opmærksomhed
I dette tilfælde virkede lobbyismen perfekt. DF pressede på - og en sænkning af sodavandsafgiften blev resultatet. Her gav DF's særlige parlamentariske placering fuld bonus, og som en lobbyist fra en anden branche udtrykker det:

0:000:00