Dialog-mulighed har ikke bremset klagestorm i sundhedsvæsnet

EVALUERING: Patienternes mulighed for at få en samtale, der kan erstatte en klage over behandling i sundhedsvæsnet, har ikke formået at bremse antallet af klager, fem år efter muligheden blev indført. Læger, patienter og regioner vil arbejde på at udbrede muligheden.

Foto: Colourbox
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Færre langtrukne klagesager, kortere sagsbehandlingstider og bedre læring af fejl sundhedsvæsnet. Det var bare nogle af de gevinster, som man håbede på, at patientklagereformen fra 2010 ville kaste af sig.

I en evaluering af patientklageområdet, som Sundhedsministeriet forleden offentliggjorde, er hovedkonklusionerne, at klagereformen overordnet har forbedret klagesystemet for patienterne.

To af nyskabelserne med reformen, som trådte i kraft 1. januar 2011, var muligheden for at klage over samlede behandlingsforløb i stedet for konkrete hændelser eller behandlinger og muligheden for en dialogsamtale.

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00