Debat

Vægttabsklinik: Skuffende, at Robusthedskommissionen ikke fokuserer mere på forebyggelse

Der er rigeligt med udfordringer i sundhedsvæsenet. Derfor er det ærgerligt, at Robusthedskommissionen halter i sit fokus på forebyggelse og samarbejdet mellem private og offentlige aktører, skriver Nicholas Syhler.

Det er lidet imponerende, hvad Søren Brostrøm og resten af Robusthedskommissionen præsenterede 11. september – især med tanke på, at her var chancen for at se på sundhedsvæsenet i et helt nyt lys, skriver Nicholas Syhler. 
Det er lidet imponerende, hvad Søren Brostrøm og resten af Robusthedskommissionen præsenterede 11. september – især med tanke på, at her var chancen for at se på sundhedsvæsenet i et helt nyt lys, skriver Nicholas Syhler. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tyve anvisninger.

Nogle mere konkrete end andre, nogle mere realistiske end andre, men alt i alt råd, der ikke er specielt innovative.

Det er lidet imponerende, hvad Søren Brostrøm og resten af Robusthedskommissionen præsenterede 11. september – især med tanke på, at her var chancen for at se på sundhedsvæsenet i et helt nyt lys. 

Vi ser også ind i en fremtid med overflod, når det kommer til patienter. Det er svært og bekosteligt at rette op på knapheden, så hvis vi evner at bremse tilgangen af flere patienter, er meget vundet

Nicholas Syhler
Læge og stifter af Embla

Der er så rigeligt med udfordringer, der skal håndteres.  

Demografien ændrer sig og, som Søren Brostrøm ganske rigtigt påpegede, er det nærmest et paradoks: vi bliver ældre, fordi sundhedsvæsnet er blevet bedre, og den succes sætter nu samme sundhedsvæsen under pres.  

Om 25 år er der 300.000 flere danskere over 80 år end i dag – det tal alene fortæller, at der skal tænkes i alle retninger. 

Godt nok kan vi agere klogere og smartere, men der er kun så og så mange hænder at tage af. Og det nytter ikke at lade sundhedsvæsenet vokse i evighed, for så kommer andre dele af samfundet til at mangle den arbejdskraft, der allerede er kamp om.  

Mere forebyggelse er lig mindre pres

Derfor giver det så meget mening, at forebyggelse skal have en endnu mere central rolle. Og derfor er det skuffende, at der ikke er mere fokus på den del.   

Læs også

Robusthedskommissionen nævner godt nok rygning, alkohol, inaktivitet og dårlig kost som kerneområder for forebyggelse. Det giver god mening, og alene i dag lever godt 900.000 danskere med svær overvægt. 

Mange af dem lever godt og er ikke genereret af deres vægt, men det er langt fra tilfældet for alle. Statistisk er der både øget dødelighed og flere behandlingskrævende lidelser for borgere, der lever et liv med svær overvægt.  

Lidelser, der ofte er ganske langvarige med hyppig kontakt med sundhedsvæsenet og medfølgende belastning.  

Sundhedssystemet ser ind i en fremtid, der er præget af knaphed. På midler og på personale. Også selvom anbefalingerne fra Robusthedskommissionen følges.  

Vi ser også ind i en fremtid med overflod, når det kommer til patienter. Det er svært og bekosteligt at rette op på knapheden, så hvis vi evner at bremse tilgangen af flere patienter, er meget vundet.  
Det kunne blandt andet ved at mindske andelen af mennesker, der lever med svær overvægt, og hvoraf en stor del beviseligt vil have mere behov for behandling end personer uden svær overvægt.

Her kan udbydere af digitale sundhedsydelser få en nøglerolle, for vi ved, at en stor del med svær overvægt er motiveret for vægttab, men at det er vanskeligt at opnå det ved egen hjælp.  

Konkurrence højner effektiviteten

Her kan det private være en glimrende hjælp for det offentlige, og det skyldes til en grad den måde, sundhedsvæsenet er betalt på. 

I dag sker der en afregning per ydelse og ikke for den værdi, der leveres.  

Private udbydere har en interesse i, at deres kunder er tilfredse – ellers forsvinder de. Enten fordi resultaterne udebliver eller fordi konkurrenterne leverer den samme ydelse til en lavere pris

Nicholas Syhler
Læge og stifter af Embla

Det kunne være en sukkersygebehandling sat overfor forebyggelse af sukkersyge. Ydelsesbetaling er godt til akutopståede lidelser, men ikke til forebyggelse, og i kombination med manglende konkurrence, så dukker risikoen for ineffektivitet op.  

Private udbydere har en interesse i, at deres kunder er tilfredse – ellers forsvinder de. Enten fordi resultaterne udebliver eller fordi konkurrenterne leverer den samme ydelse til en lavere pris.  

Indenfor vægttab findes der i dag meget effektive medikamenter, der kan hjælpe.  

Men den medicinske behandling kan ikke stå alene, hvis det ønskede vægttab skal fastholdes. Her skal livsstilsændringer på banen – præcis som når det gælder om at forebygge skader fra rygning og alkohol.  

Der er en lang række udbydere, som specialiserer sig i at afhjælpe problemer, der følger med et liv med overvægt. Det er i den sidste ende en hjælp til det primære sundhedsvæsen med det forebyggende arbejde, der er helt essentielt for det fremtidige sundhedsvæsen.  

Håbet herfra er åbenhed, forståelse og et øget samarbejde mellem de private og offentlige aktører.

Vi ønsker det samme: et sundhedsvæsen i balance.  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Brostrøm

Seniorrådgiver, WHO's generaldirektør
cand.med. (Københavns Uni. 1995), speciallæge i gynækologi/obsetrik, ph.d. (Københavns Uni. 2003), MPA (CBS 2011)

0:000:00