Debat

Per Stig Møller: Vestens udviklingsindsats i øst må ikke fremstå som svag

Danmark skal styrke østsamarbejdet og give de ansøgerlande, vi accepterer, et seriøst EU-perspektiv. I denne tid vejes de vestlige lande af Kina og Rusland, og vi må ikke blive fundet for svage og upålidelige, skriver Per Stig Møller.

Den demokratiske modstandskraft i landene langs Europas østlige grænser skal styrkes, og civilsamfundene skal hjælpes frem, skriver Per Stig Møller.
Den demokratiske modstandskraft i landene langs Europas østlige grænser skal styrkes, og civilsamfundene skal hjælpes frem, skriver Per Stig Møller.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Per Stig Møller
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Øststøtten blev påbegyndt i 1989 af Lone Dybkjær og udvidet af mig i 1991. At initiativet lå hos miljøministrene skyldtes, at Sovjetunionen ville sætte sig imod enhver form for politisk støtte, men gerne lod os forbedre det miljø, den så grundigt havde forværret. Ved at starte med miljøet, fremmede vi landenes samarbejde med vesten, hvilket var pointen.

Efter opløsningen af Sovjetunionen kunne man hjælpe langt bredere. Vi kunne blandt meget andet genhuse fratrådte sovjetiske officerer for at fremme nedskæringer i de russiske styrker, levere afværgeforanstaltninger for at redde grundvandet i Budapest og indgå et tæt miljøsamarbejde med balterne og Polen samt påbegyndte støtten til landenes demokratiprojekter.

Som udenrigsminister efter 2001 åbnede jeg blandt andet ambassaden i Ukraine, satte støtteprogrammer i gang til de kaukasiske republikker med mere, alt sammen for så vidt muligt at styrke dem til at modstå den russiske revanchisme, som jeg forudså ville komme.

Temadebat

Hvilken rolle skal udviklingsbistanden spille langs Europas østlige grænser?

Henover de seneste år er det danske engagement langs Europas østlige grænser intensiveret, og der er kommet langt flere midler til udviklingsindsatser i øst – blandt andet som følge af Ruslands invasion af Ukraine.

Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører til at give deres bud på, hvilken rolle udviklingsbistanden i øst skal spille i fremtiden.

Læs oplægget til debatten her.

I det perspektiv var jeg naturligvis særlig glad for at forestå udvidelsesforhandlingerne i 2002 og ikke mindst for at få balterne ind.

Seriøst EU-perspektiv til østlandene

For revanchismen kom jo. Gråzoner mellem stridende parter fører altid til krig, fordi den ene part vil forsøge at sætte sig på den anden part, før den anden part gør det.

Derfor gik Rusland ind i Ukraine for at forhindre Nato i at gøre det. Derfor gik jeg ind for at få Ukraine og Georgien hurtigt med, før Rusland måtte forsøge at genindtage dem. Det lykkedes som bekendt ikke, og det må vi have lært af.

Det er ud fra dette perspektiv, vi skal håndtere den nu vidt forgrenede øststøtte, som godt må blive større. Den demokratiske modstandskraft skal styrkes. Civilsamfundet skal hjælpes frem. Samhandelen skal vokse, så økonomien, beskæftigelsen, skattegrundlaget og uddannelses- og sundhedssektorerne kan styrkes.

Og alle steder kræver det hjælp til den juridiske sektor for at komme korruptionen til livs. Det påtog vi os på Balkan. Danida støttede for eksempel oprettelsen af et domhus i Albanien, hvorefter dommeren døbte sin datter – Danida.

I EU skal vi virke for, at østsamarbejdet uddybes og give de ansøgerlande, vi accepterer, et seriøst EU-perspektiv. Såvel på Balkan som i Kaukasus vil det styrke deres vilje til at stå imod nye russiske forsøg på at dominere dem.

Kun ved at vise Rusland, at det ikke kommer videre med dets erobringer og godt kan glemme sin storrussiske drøm, kan vi håbe på at forhindre en europæisk krig, som Putin jo til overflod har vist, at han er rede til at udløse.

Læs også

En skrøbelig og kritisk situation

Da det er følsomme områder i latent skrøbelige situationer, skal der jo ikke tærskes alt for meget langhalm af et nidkært, diplomatiske bureaukrati, før optagelsen måtte finde sted, fordi det vil give Rusland alt for god tid til at afbryde disse landes sammenkobling med EU.

Vi må forstå, at vi nu lever i en afgørende periode, hvor vi testes af såvel Rusland som Kina. Vejes vi og findes for svage og upålidelige, bliver det straks vendt imod os. Kan Rusland for eksempel destabilisere Estland eller Letland ved at aktivere de russiske mindretal mod regeringerne, kan det fremme den svækkelse af EU og Nato, som er et af dets hovedmål.

De nuværende krige og konflikter betyder, at vestens opmærksomhed er drejet væk fra det afrikanske kontinent, der i stedet lukker Rusland militært og Kina økonomisk ind

Per Stig Møller
Fhv. udenrigsminister (K)

Putin har allerede antydet, at han er bekymret for disse ”undertrykte” mindretal, selvom de slet ikke har bedt ham om at blande sig. Det var sådan, han i 2014 startede sit forsøg på at destabilisere og opløse Ukraine.

Som i Sovjetunionens tid kommer russerne blot ind med ”broderlig hjælp”. Sådan har Rusland sikret sig frosne konflikter i Georgien og Moldova samt Ukraine, og dem kan det altid aktivere, sådan som det skete i Georgien i 2008 og Ukraine i 2014.

Problemet med hele den kaotiske situation, verden lige nu befinder sig i, er, at de samme penge ikke kan bruges flere gange. Vi har rigeligt behov for at bruge pengene til klimabekæmpelse og klimatilpasning, hvad der bliver færre midler til, når man samtidig er engageret i krige og konflikter.

Det betyder også, at vores opmærksomhed er drejet væk fra det afrikanske kontinent, der i stedet lukker Rusland militært og Kina økonomisk ind. Men det afrikanske kontinent ligger lige syd for os, og herfra kommer millioner til os, hvis ikke de får den fremgang i livsvilkårene, der får dem til at blive hjemme.

Det er en helt afgørende udviklingsopgave, som der bare bliver færre midler til, indtil vi får styr på de konfrontationerne, som præger verden af i dag. Så det må vi hellere få gjort.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Stig Møller

Fhv. udenrigsminister, kultur- og kirkeminister, miljøminister, MF (1984-2015) og partiformand (K)
mag.art. (Københavns Uni. 1967), dr.phil. i litteraturvidenskab (Københavns Uni. 1973)

Lone Dybkjær

Fhv. minister (R), fhv. MF, fhv. MEP
cand.polyt. (DTU 1964)

0:000:00