Debat

Enhedslisten: Fondene skal holde fingrene fra den danske folkeskole

Når fonde som Lego Fonden og Novo Nordisk Fonden rykker ind i klasselokalerne, taber den frie leg endnu mere terræn i folkeskolen, skriver Anne Hegelund (EL).

I sidste ende har man fra Folketingets side selv været med
til at underminere politikernes demokratiske styring af folkeskolen, skriver Anne Hegelund.
I sidste ende har man fra Folketingets side selv været med til at underminere politikernes demokratiske styring af folkeskolen, skriver Anne Hegelund.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Anne Hegelund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vores folkeskoler og børnehaver er fundamentet for demokratiet og velfærdssamfundet. Her lærer børn og unge at være en del af et fællesskab og bliver klædt på til at kunne tage en uddannelse og deltage aktivt i demokratiet.

Derfor er det helt centralt, at vi alle sammen er med til at sætte kursen for folkeskolen. Det skal ske i fællesskab via forældrebestyrelser og de politikere, vi vælger til at repræsentere os i Folketinget og byrådet.

Men den eksplosive stigning i private fondes bevillinger* til undervisning og uddannelse har sat princippet om demokratisk styring af folkeskolen under pres.

Fonde pumper penge i skolen

Fondenes støtte til uddannelsessektoren er vokset fra 600 millioner kroner til næsten fire milliarder kroner fra 2017 til 2021. Det viser den kortlægning, som Fondenes Videnscenter lavede sidste år.

Særligt på folkeskoleområdet er udviklingen stukket helt af.

På bare fire år er der sket en stigning på flere 1.000 procent. Fondene* er gået fra at putte 76 millioner kroner oven i det danske skolebudget til at poste hele 2,2 milliarder kroner i grundskolen**.

Læs også

Samtidig er der sket et skift fra, at skolerne fik de penge kvit og frit, til at fondene blander sig i, hvordan de bliver brugt.

Før skulle pengene gå til et godt formål på skolerne i overskrifter, men nu tager fondene mere og mere styring og øremærker pengene, mens der stilles krav til, at lærerne skal bruge undervisningsmetoder og -materialer, som fondene selv har udviklet.

Lego og Novo Nordisk fondene stiller krav

Eksempelvis har Novo Nordisk Fonden finansieret et "WeGrow Kit", som kan bruges direkte i folkeskolens undervisning om fødevarer og befolkningsudvikling.

Det modtager skolerne klar til brug med bælgplanter, jord og sensorer - og så handler det tilfældigvis også om enzymer.

Fri leg, kun styret af børnenes nysgerrighed og fantasi, er helt afgørende for dannelse i børnehøjde. Men den forståelse er Lego med til at skubbe ud af skolen.

Anne Hegelund (EL)
Medlem af Folketinget, stedfortræder

I cirka samme stil har Lego Fonden betalt og indrettet nye 'Playful Learning Laboratorier' på lærer- og pædagoguddannelserne, hvor kommende lærere og pædagoger undervises i Legos syn på leg.

For Lego går leg først og fremmest ud på at lære noget og give børnene færdigheder og kompetencer til fremtidens arbejdsmarked. 

Så når Lego rykker ind i klasselokalerne, taber den frie og fjollede leg uden mål og mening endnu mere terræn.

Fri leg, kun styret af børnenes nysgerrighed og fantasi, er helt afgørende for dannelse i børnehøjde. Men den forståelse er Lego med til at skubbe ud af skolen.

Fonde tjener egne formål

Der er ikke noget underligt i, at fondene prøver at pleje deres egne interesser og verdensopfattelser. Det er jo præcis det, de er sat i verden for at gøre.

Tit er fondenes dagsorden tæt koblet med prioriteterne hos de virksomheder, som sidder i deres bestyrelser og har været med til at grundlægge fondene.

Temadebat

Hvilken rolle skal fondene spille i børn og unges læring?

Fondenes donationer til uddannelsesområdet har taget fart de seneste år, men kalder det på en tydeligere politisk ramme på området?

Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører til at give deres perspektiv på forholdet mellem fondene og børn og unges læring.

Du kan læse oplægget til debatten her.

Det gør en kæmpe forskel, om du spørger en virksomhedsejer eller tilfældige mennesker på gaden: Hvem uddanner vi os for? Hvad er det vigtigt at lære? Skal vi uddannes til livet eller til arbejdslivet?

Det er ikke kapitalfondenes svar på de spørgsmål, der skal sætte retningen for vores fælles folkeskole.

Svaret, på "hvad vores børn og unge skal lære", skal vi komme frem til i fællesskab.

Det er dybt problematisk, hvis den beslutning bliver taget af fondene.

Set i et demokratisk perspektiv dur det ikke at lade nogle få virksomhedsejere bestemme alt for meget.

I sidste ende har man fra Folketingets side selv været med til at underminere politikernes demokratiske styring af folkeskolen. For når man fra Christiansborg år efter år har underfinansieret velfærden ude i kommunerne, som har ramt folkeskolerne hårdt med sparerunde efter sparerunde, bliver det svært at sige nej tak til at lade fonde redde skolens blødende budget og liste deres politik ind ad bagdøren i bytte for deres store donationer.

Skoler tvinges til at søge støtte

Vi risikerer at ende i en ond spiral, hvor alt for få af vores skattekroner går til folkeskolerne, som lapper hullerne i budgettet med puljer fra private fonde.

Det bruger politikerne som en dårlig undskyldning for ikke at give folkeskolen et ordentligt løft, men skære endnu mere på skoleområdet. For fondene står jo klar i kulissen.

Folkeskolen er fællesskabets skole - og det skal den blive ved med at være.

Anne Hegelund (EL)
Medlem af Folketinget, stedfortræder

På den måde tvinger staten gennem kommunernes dårlige økonomi skolerne til at takke ja til flere fondsmidler.

Det er skruen uden ende og en ødelæggende udvikling.

I Enhedslisten vil vi gå en helt anden vej, hvor vi sammen peger skolen i den rigtige retning.

For folkeskolen er fællesskabets skole - og det skal den blive ved med at være. Fondene skal blande sig uden om.

Læs også

*RETTELSE MANDAG DEN 13/5 KLOKKEN 9:35:

Tidligere fremgik det, at det var kapitalfonde, der havde investeret i undervisning og har øget deres bevillinger til skoleområdet. Der skulle have stået, at der var tale om fonde. Altinget beklager fejlen.

**RETTELSE MANDAG DEN 13/5 KLOKKEN 9:38: 

Tidligere fremgik det, at der var tale om bevillinger til folkeskolen. Det var en fejl. Kategorien dækker over grundskolen. Altinget beklager fejlen.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Hegelund

MF (EL), (stedfortræder for Mai Villadsen)
socialrådgiver (VIA University College 2026)

0:000:00