Ny temadebat: Hvilken rolle skal fondene spille i børn og unges læring?

Fondenes donationer til uddannelsesområdet har taget fart de seneste år, men kalder det på en tydeligere politisk ramme på området? Og hvilken rolle skal fondene spille for børn og unges læring i fremtiden? Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat.

Mange fonde støtter særligt projekter, der styrker børn og unges læring og kompetencer indenfor naturfag.<br>
Mange fonde støtter særligt projekter, der styrker børn og unges læring og kompetencer indenfor naturfag.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Cecilie Fischer

De seneste år har mange fonde rettet blikket mod uddannelsesområdet, og fondene donerer i stigende grad til projekter, der støtter børn og unges læring – i og uden for skolen.

I 2017 gav fondene 76 millioner til grundskolerne og deres lærere i Danmark og i udlandet – et tal, der var vokset til hele 1,6 milliarder kroner i 2022. I samme periode er fondenes bevillinger til daginstitutioner, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser også steget.

Blandt fondene er der særligt stor interesse for at styrke ungdommens naturfaglige viden og interesse (for eksempel gennem projekter som Naturvidenskabernes Hus, Engineer the Future og Videnskabsklubben), men også emner som teknologiforståelse og verdensmål har fondenes bevågenhed.

Altinget logoFonde
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fonde kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fonde

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024