HK: Danmark skal kunne omfavne det næste Uber

DEBAT: Uber er smidt ud af Danmark og de første chauffører er nu idømt bøder for piratkørsel. Men måske var det ikke det bedste, der kunne ske, skriver Kim Simonsen, formand for HK.

Af Kim Simonsen
Formand, HK

Uber-chauffører idømt store bøder

Sådan lød overskriften i Altinget tirsdag 29. august, mens teksten fortalte, at fagforeninger jublede, og flere sager kan være på vej.

Misforstå mig ikke. Jeg er, som resten af fagbevægelsen, glad for, at en virksomhed, der bevidst overtræder loven, virker på stærkt konkurrenceforvridende vilkår, og som byder deres chauffører urimelige forhold, er blevet stoppet.

Men jeg jubler ikke kun – jeg ærgrer mig også.

Vi skal kunne rumme Uber
Først og fremmest ærgrer jeg mig over, at Uber slet ikke var villig til at indgå aftaler med den danske stat om skat og med fagbevægelsen om ordnede forhold for chaufførerne og sikkerhed for forbrugeren.

Men jeg ærgrer mig også over, at Danmark endnu ikke har fundet en måde at få love, regler og overenskomster til at fungere for det nye arbejdsmarked, som Uber er en del af. Når en virksomhed hopper ind på det danske marked, råber ”vi er en del af deleøkonomien” og begynder at operere på ulovlige vilkår, så har vi ingen redskaber til at få dem til at blive en del af det danske arbejdsmarked:

Så er der kun rettens vej, og så må Uber ud, og chaufførerne må idømmes bøder.

Det er ikke optimalt. Vi bliver nødt til at tænke nyt, for Uber er kun begyndelsen. Uber er den enkle udgave af et helt nyt arbejdsmarked.

Nyt arbejdsmarked rundt om hjørnet
Rundt om hjørnet venter et væld af nye virksomheder, hvor digitale selvstændige kan udbyde deres arbejdskraft til skiftende arbejdsgivere via en app, og hvor vi stadig mangler en løsning på … alt. Hvordan sikrer vi, at digitale selvstændige får en ordentlig løn eller et ordentligt honorar? Hvordan sikrer vi dem ferie, barsel, løn under sygdom? Vel at mærke uden at de nye virksomheder flygter skrigende?

Regeringen har nedsat et Disruptionråd, der skal finde løsningerne. Og ros for det. Det er på høje tid.

Men i skrivende stund har vi i Rådet afholdt to ”indledende møder” på fire måneder. Vi er slet ikke begyndt på arbejdet endnu.

Imens har vore skandinaviske nabolande Norge og Sverige gennem de seneste år nedsat kommissioner, der er dedikeret til arbejdet med at gennemtrawle lovmateriale og finde løsninger på, hvordan man bedst integrerer den nye økonomi på landenes arbejdsmarkeder.

Jeg kan kun opfordre regeringen til, at vi også går i gang med arbejdet. For alvor.

Der ligger både arbejdspladser og indtægtsmuligheder for Danmark og venter, hvis vi skynder os. Vi skal ikke gøre som med Uber: Juble over, at de forlader Danmark og så ellers uddele bøder til chaufførerne. Vi skal arbejde konstruktivt på at få de nye virksomheder tilpasset en dansk model.

Også når der kommer et nyt Uber.

Forrige artikel Bondam: Danmark på katastrofekurs, hvis cyklerne forsvinder Bondam: Danmark på katastrofekurs, hvis cyklerne forsvinder Næste artikel KL: Beskæftigelsesregler er et kafkask mareridt KL: Beskæftigelsesregler er et kafkask mareridt
  • Anmeld

    Tommy Andresen · Vognmand

    Handlingslammede politikere

    Måske er det pga vores eu medlemskab, jeg ved det ikke, men ville det ikke være ret nemt at sige til f.eks. Eks Uber : I skal betale skat af jeres omsætning i Danmark.
    Det synes jeg måske at du burde beskæftige dig med, i stedet for at drømme om at få Uber igen.

  • Anmeld

    Thomas Wiigh Larsen · Formand for TID

    Uber og deleøkonomi i samme sætning ?? Hvorfor ??

    Igen ser vi her stor uvidenhed omkring ubers taxakørsel i Danmark. Endnu engang bruges deleøkonomi om uber og endnu engang skal vi fortælle hvordan landet ligger omkring Uber.

    Det kunne blive et temmelig langt indlæg da jeg ikraft at min post i TID har været med helt fremme i fronten mod uber.

    Hr. Kim Simonsen

    Uber har INTET med deleøkonomi at gøre, når den sidste dom over en uber chauffør viser at han alene i 2015 har kørt langt over 5000 kunder rundt i Kbh og omegn.

    Alt imens du har skrevet det her har vi for langt tid siden taget flere uber chauffører bla hos dine kollegaer i det Faglige Hus, hvor der blev hævet ydelser på samme tid som der blev tjent styrtende med sorte penge til samme person !

    Man skal på ingen måde omfavne eller ønske ubers model tilbage, da den åbner op for en ladeport der tilbyder kriminelle og snyltere at tappe samfundet for penge.

    Det er fint at du mener der skal være vilkår og tak for det, men det er bla derfor at uber har trukket stikket. Uber og SKAT i samme sætning er ikke for dem holdbart og derfor ønsker de ikke at være tilgængelige her i landet.

    Hvis de valgte at følge loven og reglerne for taxakørsel, så er faktum, at ingen vil kører for dem, da Ubers grådighed er alt alt for stor. Hvorfor skulle man aflevere min. 25% af sin omsætning til uber når man kan nøjes med ca. 8% til sit nuværende selskab ?

    Uber har selv savet sin gren over på overbevisende vis og tak for det.

    Afsløringer om skatteunddragelse, forsikrings svindel (der underligt nok ikke er taget hånd om) og sidst men ikke mindst socialt bedrageri .

    Dette mønster er iøvrigt ens i hele skandinavien !

    I 5 måneder havde vi plantet en undercover chauffør i en uber bil og allerede der fremviste vi klokkeklare beviser på HARDCORE taxakørsel og INTET samkørsel eller andre fikse BUZZ ord som deleøkonomi vi afslørede snyd og humbuk i stor stil og gav alle informationerne til myndighederne........ DER INTET GJORDE!!!

    Ikke før vi fik fremskaffet et dokument fra chefanklager Vibeke T. Jernsen hvori der stod at politiet IKKE skulle tage uber bilerne !!!!

    Da vi lækkede det til medierne så skete der noget.. ikke før.

    Kim Simonsen, i de 2 ½ år Uber opererede ulovligt i Danmark, der stod 3F ved vores side som støtte. De var i bund og grund fuldstændig ligeglade om man var medlem, chauffør eller vognmand..... MEN DE VAR DER !! Sammen med en håndfuld frivillige der trods trusler mod dem og deres familier fra ubers chaufførernes side, blev ved med at kæmpe retfærdighedens kamp.

    Derfor syntes jeg helt ærligt at du skal læse lidt mere dybt om uber dynastiet, om deres slaver og hvem der skummer fløde på toppen af pyramiden.. for det er ikke andet end nutidens svar på et pyramidespil fra 1980érne

  • Anmeld

    Søren H. Nicolaisen Brancheforeningen Taxiførere i Danmark (TiD) · Kontorassistent

    Farvel HK

    I overskriften står at Uber er smidt ud af Danmark. Det er fuldkommen forkert. DE har selv valgt at gå, men loven har nogle regler om tilladelser til taxikørsel, som Uber ikke overholdt. Min beslutning er meget klar. Jeg er kontroansat HK'er, men har gennem 2,5 år kæmpet for, at disse taxipirater skulle dømmes. Nu mener HK's formand så, aty det skal de ikke. Jeg har pr øjeblikkeligt meldt mig ud af HK. Jeg har ikke alene spildt mine penge på kontingent, men tlllige bidraget til at skade mkin egen sag gennem denne fagforening.

  • Anmeld

    Søren Nicolaisen · Samfundsdebattør

    Skal vi ikke rydde op først?

    Når nu HK's formand farer ud og erklærer, at de ulovligheder Uber og de til tjenesten tilknyttede chauffører har begået, ikke skal straffes så er jeg langtfra enig. Før nogen omfavner nogetsomhelst ville det nok være en ide at få ovetstået sagerne, der har været, og kommer, sådan at alle der har begået noget ulovligt i forbindelse med Uber, får deres straf for det. Alt andet vil være horribelt og en reel afskaffelse af grundlæggende retsprincipper. Dømmer man ikke den der har gjort noget ulovligt, på den lovliges bekostning, så dømmer man reelt dem der har overholdt reglerne. Dømmes de som overholder reglerne, så har vi ikke længere en retsstat. Altså, når de godt 2.000 uber chauffører har fået idømt deres bøder, og Uber selv har betalt den bøde de allerede har vedtaget på kr. 10.000 pr. formidlet tur, så kan Kim Simonsen igen begynde at gramse på kæresten Uber, ikke et sekund før. Det er i den forbindelse værd at medtage, at Uber helt bevidst og klart ulovligt EFTER Østre Landsrets stadfæstelse af dommen over Uberchaufførerne, der klart kendte dem skyldige i taxikørsel, uden at have tlladelse hertil, ALLIGEVEL fortsatte med at sende ture ud, nu fuldkommen uomtvisteligt vidende om, at dette VAR ulovligt, retten havde tal. Når dette er sket, så kan vi se på sagen igen. Og når den tid kommer, var det måske på tide, at en eller anden indsigtfuld person satte sig ned og forklarede HK-Formand Kim Simonsen forskellene på lønarbejde og selvstændig virksomhed, og på deleøkonomi og anarkokapitalistiske elektroniske platforme?!? Der er ingen tvivl om, at de mange møder i regeringens disruptionsudvalg hvor han selv deltager, har fjernet fokus fra noget væsentligt her, for sjældent har jeg set begreberne rodet mere ubehjælpeligt sammen! Og til sidst bør Altinget have et rap over fingrene for deres overskrift, at Uber er smidt ud af Danmark. Nej kære Alting. De er aldrig lukket ind, og når man ikke er det, kan man ike blive smidt ud. Fra første dag de entrerede taximarkedet uden de tilladelser der står klart beskrevet i loven at man skal have, da blev de af Trafikstyrelsen meldt til politiet. Iøvrigt valgte de selv at lukke ned, så det var - forbløffende nok - ikke myndighederne der "smed uber ud", men dem selv der valgte at stikke af.

  • Anmeld

    Henrik Biering · Peercraft ApS

    Vi skal skabe gode løsninger sammen med alle der vil lege med

    Kære Kim Simonsen,
    jeg må først tilslutte mig Søren Nicolaisen med hensyn til at Uber ikke er smidt ud af Danmark. Det er blot Uber, der er usædvanligt fintfølende og stikker halen mellem benene ved enhver form for kritik. Således bragte World Economic Forum sidste efterår en kritisk artikel "Ride-sharing apps are bad for competition"( https://www.weforum.org/agenda/2016/08/ride-sharing-apps-promoting-or-restricting-competition/ ), som specielt refererede til Ubers praksis. Jeg kommenterede nogle dage senere WEF's opslag af artiklen på Facebook ( https://www.facebook.com/fourthindustrialrevolution/posts/1137940632952529 ), hvor jeg gjorde opmærksom på at i lande med moderne digital infrastruktur som Danmark, Norge og Finland er det slet ikke nødvendigt med "gammeldags" apps som Ubers, hvor chauffør og kunde er tvunget til at bruge apps fra samme virksomhed (ligesom vi heller ikke behøver bruge samme teleselskab og telefonfabrikat for at kommunikere med hinanden). Efter mindre end en time blev mit indlæg skjult og hele artiklen var fjernet fra WEF's hjemmeside. Og - rigtigt gættet - Uber stod selvfølgelig opført som prominent medlem af WEF. Artiklen - i en neddroslet Uberfri udgave samt min Facebook kommentar kom så på igen efter nogle dage. Men nogle måneder efter forsvandt Uber fra WEF's medlemsliste. Dog vel næppe fordi Uber ligefrem er blevet smidt ud af WEF.

    Som WEF's artikel gør opmærksom på er problemet med arbejdsforhold kun er ét af problemerne med platformsøkonomisk virksomhed. Det største problem er faktisk at både chauffører og kunder får urimelige vilkår, når de henholdsvis skal køre rundt med - og åbne en håndfuld forskellige apps, sådan som den ny taxilov desværre også lægger op til. Der stilles nemlig ikke krav til kørselscentralerne om åbne API'er, så gamle fru Jensen kan få alle tilbud frem i én app og Taxi-Jørgen ikke mister oplagte ture fordi kunden først fik åbnet og bestilt via et andet selskabs app.

    Selvom tanken fra statsministerens side nok snarere har været en funktion som "assimileringsråd" end "disruptionråd" håber jeg at du og andre medlemmer vil træde i karakter og arbejde for at Danmark med følge af Europa kan gå forrest i verden med at skabe ny konkurrenceprægede, men ordnede markeder, som man f.eks. gjorde med GSM systemet omkring 1990. Det er et lignende initiativ EU nu har gang i omkring Next Generation Internet ( https://ec.europa.eu/futurium/en/node/1460 ), og det håber jeg at Danmark vil bakke op omkring i stedet for at falde på halen for amerikanske virksomheder, hvis fremdrift ikke baserer sig på reel konkurrencekraft, men udelukkende på monopolskabende netværkseffekter. Det er ikke engang noget vi bør forsøge at kopiere. Vi skal videre i den digitale udvikling - ligesom vi i den grad kom det efter opbrydningen af forrige tiders tilsvarende telemonopoler.