“Vi er ikke en nation af fedterøve, når vi går ned i supermarkedet”: 12 skarpe citater fra kostdebat

Dansk landbrug står i et Nokia-moment og skal passe på et farligt ræs mod bunden. Få 12 markante citater fra en debat fredag om kost og en skillevej for dansk landbrug.

Der blev leveret skarpe budskaber, da Novo Nordisk Fonden fredag afholdt debat om danskernes kost. 
Der blev leveret skarpe budskaber, da Novo Nordisk Fonden fredag afholdt debat om danskernes kost. Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Sine Riis Lund

Danskerne skal blive bedre til at dyrke og spise plantebaserede fødevarer.

Men hvordan gør vi det, hvem skal drive udviklingen, og hvor hurtigt kan man få danskerne til at spise færre bøffer og flere bønner?

Med spørgsmål som disse styrede journalist Adam Holm fredag formiddag en debat om vores kostvaner under folkemødet arrangeret af Novo Nordisk Fonden.

Herunder får du et potpourri af nogle af debattens skarpe bemærkninger. 

"Hvis man tror, at det at ændre kostvaner er et quickfix og hurtigt at gøre, så er jeg også nødt til at sige, at andelen af folk, der tænker kød ind i deres aftensmåltid som den primære ingrediens er nøjagtig den samme i dag, som den var i 2015. Og hvis du spørger de unge, så bryder de sig ikke så meget om svinekød, de vil faktisk hellere have oksekød, og det har et endnu højere klimaaftryk. Et eller andet sted ser jeg faktisk ikke de tendenser, som får mig til at stå og juble på klimaets vegne i vores verden.”

Thomas Roland, CSR-chef, COOP 

 

“Finansministeriet kom for skade at foreslå, at der skulle være to vegetariske dage i statslige kantiner på et tidspunkt. Der kom et ramaskrig, og det er jo fuldstændig forrykt og en barnlig og forkælet reaktion, synes jeg, men det viser også, hvor stærk madkulturen er, og hvad det er, vi er oppe imod i forhold til at skabe den forandring.” 

Michael Minter, Programleder, Fremtidens fødevarer, Concito 

 

“Vi er også nødt til at erkende, at konventionelt landbrug ikke er fremtidens landbrug. Det er økologisk landbrug heller ikke. Det er noget nyt. Men vi skal bygge på det, vi har, og så skal vi udvikle.” 

Claus Felby, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden

 

“For nylig hørte jeg en sige, at vi har årtiers mest klimabevidste ungdomsgeneration lige nu med årtiers største madspild. Og hvorfor det? Jo, fordi de unge ikke ved, hvordan de skal lave mad. De kender ikke deres råvarer. De ved ikke, hvad der skal til for at planlægge og tænke længere frem, og det er vi simpelthen nødt til at gøre noget ved.”

Helle Friberg, Direktør, Økologisk Landsforening

 

“Vi har ikke integreret klima- og miljøskade i markedspriserne i dag, og kød er simpelthen alt, alt for billigt. Når du kan købe et halvt kilo flæskesteg til 15 kroner, og en lille pose spinat koster det samme, så hænger det simpelthen ikke sammen, og det skal vi have ændret på.”

Michael Minter, Programleder, Fremtidens fødevarer, Concito 


“En CO2-afgift er en fantastisk platform at udvikle nye forretninger på i stedet for at lave det her ræs mod bunden, som vi er i lige nu i meget af den animalske produktion med så meget som muligt så billigt som muligt, som vi så konkurrerer med Østeuropa om. Om ti år er vores fordele måske væk.”

Claus Felby, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden


“Vi bruger ikke en pokkers stor andel af vores husstandsindkomst på mad, men det er, fordi vi er blevet rigere. Vi bruger sådan set det samme beløb i euro eller kroner og øre som en tysker eller en franskmand. Så det er ikke sådan, at vi er en nation af fedterøve, når vi går ned i supermarkedet og køber ind.” 

Thomas Roland, CSR-chef, COOP 

 

“Jeg må sige, at jeg deler bekymringen for, at der ikke er det politiske mod lige nu til at træffe de vigtige beslutninger. Det er selvfølgelig, fordi vi har et stort erhverv, som igennem mange år har udviklet sig til et af verdens førende landbrug, og jeg kan godt forstå, at vi er stolte af det. Vi er også stolte af økologerne, der er kommet rigtig langt, men vi skal i en anden retning fremadrettet. Man kan kalde det et Nokia-moment. Det kræver enormt meget politisk mod at turde træffe de vigtige beslutninger, sadle om og gøre noget helt andet, men vi skal have de incitamenter bygget ind.” 

Helle Friberg, Direktør, Økologisk Landsforening

 

“Vi skal byde langt mere ind på det planterige og på planteproteinerne. Helle (Helle Friberg, red.) talte før om et Nokia-moment, hvor vi skal gå ind med nye opfindelser, men hvis vi står fast på en stor, dansk husdyrproduktion som det primære, så risikerer vi at stå med et Kodak-moment, hvor vi står tilbage med en traditionel produktion, som verden ikke efterspørger længere.” 

Michael Minter, Programleder, Fremtidens fødevarer, Concito 


“Hvis vi ikke tager alle de redskaber i brug, også dem vi ved, der virker, så kan vi forske herfra og til køerne kommer hjem.” 

Claus Felby, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden

 

“Jeg ved ikke, om politikerne er mest bange for landbruget, eller de er mest bange for forbrugerne. Jeg tror faktisk, at de er mest bange for forbrugerne i den forstand, at der er ikke nogen, der skal røre min bøf. Der er ikke nogen, der skal røre prisen på hakket kød. Og det er i virkeligheden en stor barriere. Man vil hellere lave noget mere klimaoplysning. Vi finder på et klimamærke eller noget andet, som kan kaste ansvaret over på kunderne, men som i virkeligheden forhindrer, at man træffer de strukturelle beslutninger om, hvilken vej vi gerne vil have vores fødevareproduktion til at gå.” 

Thomas Roland, CSR-chef, COOP 

 

“Vi skal bare huske, at den vej fremad også skal være social bæredygtig. Det kan ikke nytte noget, at vi sender 10.000 landbrugere på gaden, hvor vi ødelægger deres erhverv og deres liv. Det dur ikke. Vi skal gøre det hele sammen. Vi skal sørge for, at det er en balanceret udvikling fremad. Men vi har gjort det her før med vindmøller.”

Claus Felby, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Roland

CSR-chef, Coop Danmark
cand.scient. antropologi (Københavns Uni. 1999)

Helle Borup Friberg

Adm. direktør, Økologisk Landsforening
BA i international business og marketing management (University of San Francisco 1993), cand.negot. i international business og økonomi (SDU 1995)

Claus Felby

Chef for life-science-forskning og bæredygtig udvikling, Novo Nordisk Fonden, professor, Institut for Naturressourcer og Geovidenskab, Københavns Universitet
ph.d. agro

0:000:00