Flertal uden om regeringen afsætter millioner til pendlere og supercykelstier

TRANSPORT: Det er en helt ekstraordinær parlamentarisk situation, lyder det fra forligspartierne, der undrer sig over, at regeringen ikke er med. Vi blev ikke inviteret, lyder det fra Venstre.

Bedre cykelstier i hele landet og en kompensation til de pendlere, der er hårdest ramt af prisstigninger.

Det er noget af det, som danskerne kan se frem til med den nye transportaftale, som et flertal uden om regeringen fredag har indgået.

I alt bliver der delt 762 millioner kroner ud til bedre og billigere kollektiv trafik over de næste to år. Aftalen tæller Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF og Radikale.

"Ud over finansloven er det her den største investering, der er i trafikpolitik i Danmark," siger politisk ordfører for Socialdemokratiet, Nicolai Wammen, som sammen med repræsentanter for de fire andre partier fredag præsenterede aftalen i Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg.

EL: Ekstraordinær situation
Det er partierne bag forliget ”Bedre og Billigere Offentlig Transport”, der står bag aftalen. Konkret afsætter partierne blandt andet 15 millioner kroner om året de næste fire år til at afhjælpe de prisstigninger, der har ramt pendlere på Sjælland.

Samtidig får Aalborg 195 millioner kroner til en buspulje, og så bliver der oprettet en cykelpulje på 100 millioner kroner, der blandt andet skal gå til supercykelstier rundt om i landet.

Regeringen står uden for forligskredsen og er dermed ikke med i aftalen. Alligevel bliver de nødt til at gennemføre investeringerne, da et flertal af Folketinget står bag. 

At regeringen ikke har ønsket at være en del af aftalen, undrer forligspartierne.

"Vi har en regering, der ikke vil slutte sig til aftalen. Det er helt ekstraordinært og på mange måder også helt uacceptabelt," siger transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested.

Dansk Folkeparti, der som det eneste af forligspartierne samtidig er støtteparti for regeringen, er ærgerlig over, at regeringen ikke har villet være med i forhandlingerne.

"Det er ærgerligt, vi ikke har kunnet få regeringen med, men når de ikke ønsker at være en del af aftalen, så må vi jo gøre det på denne her måde," siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti.

Venstre: For mange forligskredse
Hos regeringspartiet Venstre konstaterer transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, at Venstre ikke er blevet inviteret med til forhandlingerne.

"Jeg forhandler transportområdet på Venstres vegne, og jeg har ikke fået en invitation til forhandlinger fra forligspartierne," siger han.

Han er ikke begejstret for aftalen, som han mener, ignorerer de mange danskere, der ikke bruger kollektiv trafik, men i stedet har brug for bedre veje.

Samtidig kalder han det noget rod, at der eksisterer flere forskellige forligskredse på transportområdet, og han vil nu forsøge at igangsætte et oprydningsarbejde på Christiansborg.

"De mange forligskredse hindrer en sammenhængende politik på transportområdet, så det skal vi have ryddet op i," siger han.

Penge fra leasingbiler
Trafikpuljen, som de fem partier uden om regeringen deler ud af, stammer fra en forligsaftale tilbage fra 2012, der blev lavet under den daværende S-SF-R-regering.

Aftalen blev dengang indgået som en slags erstatning for, at regeringen droppede den ellers planlagte betalingsring i hovedstadsområdet. Aftalen er finansieret ved, at regeringen strammede reglerne for leasing- og demonstrationsbiler.

Puljen er varig, og efter 2020 frigøres der derfor yderligere midler.

Hele aftaleteksten kan læses her.

Artiklen er klokken 13.20 blevet opdateret med kommentar fra transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Forrige artikel Uber-pressemøde efter ny taxilov: Vi bliver og kæmper Uber-pressemøde efter ny taxilov: Vi bliver og kæmper Næste artikel Kapitel 5: Kølige vinde fra Asiatisk Plads Kapitel 5: Kølige vinde fra Asiatisk Plads