OECD indskærper: Integration er ikke ulandsbistand

MISBRUG: Danmark kan ifølge eksperter have brudt internationale regler ved at bruge ulandsmidler til integration. Og det må man bestemt heller ikke, slår OCED fast. Udenrigsministeren har et forklaringsproblem, mener S.

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) har et forklaringsproblem, mener Socialdemokraterne.
Udenrigsminister Kristian Jensen (V) har et forklaringsproblem, mener Socialdemokraterne.Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Kasper Frandsen

Regeringen har i 2015 brugt 220 millioner ulandskroner til at betale for danskundervisning og jobtræning, der skal hjælpe med at integrere flygtninge på det danske arbejdsmarked.

Men det er ifølge eksperter i direkte modstrid med de internationale OECD-regler for udviklingsbistand, som Danmark ellers lover at overholde.  

Og nu indskærper OECD, at integration ikke må tælles med som udviklingsbistand.

”Man må på ingen måde tælle nogen som helst former for assistance til at integrere flygtninge i donorlandenes økonomi, fordi dette vil gavne donorlandets økonomi,” skriver OECD i en mail til Altinget.

Når ministeren selv siger, at man ikke må tælle integration af flygtninge med som bistand, så skylder han os en god forklaring, eller også har han et meget, meget stort problem.

Mette Gjerskov (S)
Udviklingsordfører

OECD vil ikke forholde sig konkret til den danske praksis, men kun til de generelle regler. Seniorforsker Lars Engberg-Pedersen fra DIIS mener, at OECD-reglerne her er klare: ”Det er tydeligt, at integration af flygtninge ikke kan tælles med som officiel udviklingsbistand,” siger han.

Regningen for de mange flygtninge, der er kommet til Danmark, giver en milliardregning for den danske stat.

Derfor sagde finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) tirsdag 19. april 2016, at det er vigtigt at få ”flere flygtninge i arbejde, så de kan bidrage til og blive en del af det danske samfund”.

Regeringen forventer at bruge endnu flere bistandskroner på danskundervisning og beskæftigelsesrettede tilbud i 2016 – nemlig 340 millioner kroner.

S: Minister har et forklaringsproblem
Socialdemokraternes udviklingsordfører, Mette Gjerskov, er klar i mælet: ”Integration kan ikke tælles med som bistand, og så er den ikke længere,” siger hun.

Mette Gjerskov mener derfor, at udenrigsminister Kristian Jensen (V) har et forklaringsproblem. På et samråd i Folketingets Udenrigsudvalg 31. marts 2016 afviste udenrigsminister Kristian Jensen (V) selv, at ”integration (af flygtninge, red.) i donorlandes økonomi” kan tælles med – hvorefter han slog fast, at Danmark overholder OECD-reglerne.

”Når ministeren selv siger, at man ikke må tælle integration af flygtninge med som bistand, så skylder han os en god forklaring, eller også har han et meget, meget stort problem,” siger Mette Gjerskov, der var tilstede under samrådet.

”Det handler også om Danmarks internationale troværdighed. Vi kan jo ikke fifle med reglerne, og så gå ud at sige til folk, at de ikke må gøre det,” fortsætter hun.

Minister vil se på sagen
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra udenrigsminister Kristian Jensen. Men til Ritzau sagde ministeren onsdag den 20. april 2016, at han forventer, at Danmark følger reglerne.

"Jeg mener, at vores måde at administrere på er i overensstemmelse med reglerne, og vi har ikke politisk lavet noget skifte i forhold til, hvordan man laver opgørelserne," siger han til nyhedsbureauet og fortsætter:

"Men det er klart, at når der kommer sådan en anklage, så har jeg bedt ministeriet undersøge, om vi lever op til regelsættet. Det regner jeg med at få svar på relativt hurtigt. Men jeg har ingen grund til at tro, at vi har trådt ved siden af."

Socialdemokraterne og Radikale har indkaldt både integrationsminister Inger Støjberg (V) og Kristian Jensen (V) for at få afklaret, om Danmark overholder reglerne.

---

Her afviser Kristian Jensen, at integration er ulandsbistand:

Her lover Kristian Jensen, at Danmark overholder OECD-reglerne:  

Dokumentation

OECDs udviklingskomité, Development Assistance Committee (DAC).

Udviklingsbistandens hovedformål er ifølge Udviklingskomitéens regler at "fremme økonomisk udvikling og velstand i udviklingslande”.

OECD’s udviklingskomité fastsætter de internationale kriterier for udviklingsbistand, som de 29 medlemslande har lovet at udregne deres ulandsbistand efter. Herunder kan demokratifremme, nødhjælp, udviklingshjælp til skole og sundhedsvæsner osv. tælles med.

Men også udgifter til flygtninge kan tælles med:

Det må tælles med til flygtningeudgifter:
En person udenfor sit hjemland er flygtning, når han eller hun har en ”velbegrundet frygt” for at blive politisk forfulgt eller er flygtet fra borgerkrig eller ”alvorlig uro” i sit hjemland.

Udgifter til ”opretholdelse” af flygtninge kan tælles som ulandsbistand i de første 12 måneder af deres ophold. ”Det omfatter betalinger til flygtningenes transport til værtslandet og midlertidig næring (mad, husly og træning)…”

Udgifterne til udvisning eller anden magtanvendelse til at hjemsende flygtninge bør ikke medregnes som udviklingsbistand.

Udgifter til at fremme integrationen af flygtninge i donorlandets økonomi, eller genbosætte dem andre steder end i et udviklingsland, er også udelukket.

Kilde: OECD's Udviklingskomité

---

Om integrationsprogrammet
Kommunen skal tilbyde flygtninge og familiesammenførte et integrationsprogram.

Formålet er, at flygtningen hurtigst muligt kan forsørge sig selv.

Programmet består af: Danskuddannelse og beskæftigelsesrettede tilbud som vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud.

Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00