Om lidt er der Folkemøde

MANDAGSTRÆNEREN: Juni-festivalen er ligesom Folketingets åbning blevet en fast del af det politiske Danmarks årshjul. De mest professionelle lobbyister er langt fremme med deres planer om at sætte dagsordenen næste år. Flere deadlines fra arrangøren truer inden for ganske få uger.

Foto: Ditte Dalgaard/Altinget.dk

Af Susanne Hegelund og Peter Mose
Forfattere og rådgivere

Er der ”hele” otte måneder til næste Folkemøde? Eller ”kun” otte? Hvis du er professionel – og har penge – ved du, hvad svaret er: Tiden er knap.

Ligesom Roskilde-festivalen allerede er klar med de første 2015-trækplastre, er forberedelserne til pendanten på klippeøen godt i gang blandt de mest rutinerede og pengestærke folkemøde-lobbyister. De, der ved, at en af succesformlerne er en god placering og unikke arrangementer.

Frist rykket frem
Fristen for at købe sig til en central beliggenhed i Allinge er rykket frem til allerede 1. november: Hiver du 150.000 kroner op af lommen, bliver du intet ringere end guldsponsor med de ekstragoder, det giver, herunder ikke mindst mulighed for at vælge først, når der uddeles stadeplaceringer.

De rutinerede interessenter fintuner indsatsen år for år. Det handler blandt andet om at definere sine succeskriterier: Er det i sig selv en succes med et fyldt telt? Vil man hellere nå de få, men rigtige interessenter?

Hegelund og Mose
Forfattere og rådgivere

13 guldsponsorer – deriblandt erhvervslobbyister og tre kommunikationsbureauer – betalte sig i år til de mest eftertragtede udstillingsvinduer, for eksempel i Allinges havneområde.

Beløbet er for en stor erhvervsorganisation småpenge i forhold til den goodwill, medlemmerne opnår over for politikere, embedsmænd, almindelige borgere og pressen, hvis der ellers fyldes noget fornuftigt i de attraktive rammer. Samtidig er man med til at sikre Folkemødets eksistensgrundlag og hermed det danske demokrati, som arrangørerne så smukt skriver.

Foreløbig har også et fjerde kommunikationsbureau taget kampen op og meldt sig som guldsponsor i 2015 for at kunne tilbyde et mere træfsikkert kundeprodukt. Bureauet vil ikke risikere et år mere med slappere besøgstal end konkurrenterne, blot fordi man ligger uden for alfarvej.

Organisations-lobbyister i gang
I den ressourcestærke interesseorganisation er professionelle sekretariatsfolk ydermere i fuld gang med at udtænke nyskabende events og skarptskårne debatter, som kan sikre organisationen endnu mere opmærksomhed.

2015 kan blive året, hvor vi får et veltilrettelagt flow af arrangementer hos proaktive arrangører. En af de velpolstrede lobby-organisationer – som endnu engang skruer sit folkemøde-budget op – opererer i sit foreløbige set up med flere scener, så gæsterne – straks den ene spændende event er færdig – gelejdes videre til en anden på en sidescene. Stay tuned, som de siger på tv.

Der er efterhånden samlet en del viden op om, hvilke arrangementer folkemøde-gæsterne foretrækker. Skal man tro en ny undersøgelse fra kommunikationsbureauet Operate, er det absolutte trækplaster et højaktuelt tema, så den tone skal arrangøren forsøge at ramme i sin langtidsplanlægning, mens en populær debattør betyder mindre. Ligesom det kan være spild at hyre en kendis-ordstyrer; det greb i lommen betyder ifølge analysen mindst for tilstrømningen.

De rutinerede interessenter fintuner indsatsen år for år. Det handler blandt andet om at definere sine succeskriterier: Er det i sig selv en succes med et fyldt telt? Vil man hellere nå de få, men rigtige interessenter? Få stor medie-omtale her og nu? Eller diskret pleje pressen til lukkede arrangementer på Bornholm i håbet om en langsigtet effekt?

Når der lægges så mange kræfter i Allinge-festivalen, skyldes det, at den er blevet et nyt led i kæden frem mod modningen af de politiske beslutninger herhjemme. Et forsamlingshus, hvor man kan få prøvet sine argumenter og sin dokumentation af.

Hvad laver Pind i 2015?
Inden længe ryger invitationerne til de mest attraktive beslutningstagere af sted, så de kan pryde ens paneldebat. Denne gang er der en ekstra udfordring for de professionelle planlæggere: Hvad nu, hvis der kommer et regeringsskifte inden folketræffet?

Skal vi forsøge os med Søren Pind? Søren Gade? Carl Holst? Og som hvad? Kommende minister? For en sikkerheds skyld sender de drevne lobbyister også forespørgsler ad de officielle kanaler til ”ministeren” for et givent område. Så har man både en plan A og B – og er dækket ind, uanset om regeringen er blå eller rød i juni 2015.

Også private virksomheder grubler over, hvordan de skal gribe tingene an. Det går ikke med mere eller mindre skjult produkt-reklame. En kommerciel virksomhed bør være åben og ærlig om, hvilke politiske interesser den har – og sætte det i spil gennem spændende samfundsevents. Og den må ikke være ene-deltager i sine egne arrangementer, slår de bornholmske arrangører fast.

Arrangører vil stramme op
Arrangørerne kom i den forgangne uge med deres evaluering af 2014-mødet, og den rummer andre opstramninger her og der. Bornholmerne lægger blandt andet op til flere tema-samarbejder mellem lobbyisterne. Håbet er at undgå debat-overlap i mylderet af events.

Kravene kombineres med en skrap deadline: Allerede i midten af november skal ansøgerne til en teltplads have gjort sig mange tanker – ikke alene om samfundstemaet for deres events, men også hvem deres mulige samarbejdspartnere bliver.

De krav giver ekstra panderynker rundt om i organisationsverdenen, hvor beslutningsprocessen kan være lang, fordi mange chefer og bestyrelsesfolk først skal nikke.

Forlad din comfort zone
Visse steder betyder det, at man først kommer i gang med planlægningen meget sent. Til dem er der at sige: Overvej, om det giver mening at bruge krudt på teltplads og egne events. Opsøg i stedet relevante arrangementer, tag ordet og vis jer som interessante spillere. Og brug kræfterne på at netværke: Uanset hvornår og hvordan man planlægger sin indsats, begynder politisk interessevaretagelse altid med en kontakt, der vokser sig stærk til en alliance.

Derfor handler det nok så meget om at fokusere på at bygge relationer op, ikke mindst til beslutningstagere uden for ens normale netværk – og sætte et succesmål for det. Om det kræver en vis overvindelse? Jo, vi danskere kan have svært ved at bevæge os ud af vores comfort zone. Vi vil ofte hellere klumpe os sammen med de sædvanlige forbindelser.

Det kan være hyggeligt nok, men i moderne interessevaretagelse er det ikke tilstrækkeligt; en forsømmelse, der for størstedelen af folkemøde-deltagerne er den reelle hovedudfordring.


Rådgiver- og forfatterparret Susanne Hegelund og Peter Mose er partnere i HEGELUND & MOSE, der rådgiver om strategisk kommunikation og indflydelse. De har bl.a. skrevet bøgerne Håndbog for Statsministre, Javel, hr. minister og senest Lobbyistens Lommebog. Se også www.hegelundmose.dk.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00