Skole og Forældre: Folkeskolen skal være førstevalg for flere

INTERVIEW: Mette With Hagensen fra Skole og Forældre ser kampen for en bedre folkeskole som en af foreningens største opgaver. Hun vil tale mindre om lange skoledage og mere om skolens indhold.

”Kunne vi tale lidt mindre om skoledagens længde og noget mere om, hvad vi laver i løbet af skoledagen,” spørger formand Mette With Hagensen fra Skole og Forældre.&nbsp;<br>
”Kunne vi tale lidt mindre om skoledagens længde og noget mere om, hvad vi laver i løbet af skoledagen,” spørger formand Mette With Hagensen fra Skole og Forældre. 
Tyson W. Lyall

Et nyt skoleår står for døren.

En ny politisk sæson går samtidig i gang, og embedsmænd og politikere rykker tilbage ind i kontorerne omkring Slotsholmen.

Men hvad med formændene i de forskellige interesseorganisationer på uddannelsesområdet? Hvad står øverst på dagsordenen? Hvad ønsker de at tale mindre om i den kommende tid, og hvad er deres råd til de nye studie- og skolestartere?

Læs Skole og Forældres formand Mette With Hagensens svar på de spørgsmål her:

Valget til skolebestyrelserne er mindst lige så vigtigt som kommunalvalget.

Mette With Hagensen
Formand, Skole og Forældre

* Hvilke tre emner får særligt din opmærksomhed i den kommende politiske sæson?

1. Den gode skole
”Det særligt vigtige for os er at skabe den gode skole for vores børn. Vi er nu kommet videre fra udelukkende at tale om for og imod reformen. Vi taler stadig om de lange skoledage, men vi taler også meget om indholdet af skolen. Vi er ved at rykke ind til det væsentlige.”

For os handler det stjerneklart om, at vi skal styrke folkeskolen og holde fast i, at den skal være førstevalg for flere. 

Mette With Hagensen
Formand, Skole og Forældre

”Vi skal have mere fokus på dannelse og spørgsmål om, hvad vi skal have ud af den skole, vi sender vores børn over i hver dag.”

”Vi skal finde ud af, hvordan vi laver en skole, som tager forældrene alvorligt. Skolen skal være opmærksom på, at børnene kommer fra et hjem med forældre, som kan noget, og som har lært børnene noget, inden de startede i skolen. Hvordan kan det samarbejde komme til at fungere? Det spørgsmål får stort fokus for os.”

”Vi skal ikke overtage undervisningen, men vi skal støtte og op give perspektiv. Vi skal væk fra holdningen om, at forældrene er en pestilens, og hvis de blot forlod skolen, ville det være lettere at være lærer og drive skole.”

Dokumentation

Altinget: uddannelse har som indledning på uddannelsesåret 2017-18 bedt formændene for en række organisationer sætte ord på den kommende sæsons vigtigste emner, sager og prioriter.

Artiklerne med formændene bringes løbende i august.

Læs de foreløbige interview med:

Peter Amstrup (Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne)

Jakob Bonde Nielsen (Danske Skoleelever)

Hanne Pontoppidan (Uddannelsesforbundet)

Karsten Suhr (Danmarks Private Skoler)

Anders Bondo Christensen (Danmarks Lærerforening)

Claus Hjortdal (Skolelederforeningen)

Verner Rylander-Hansen (Danske HF & VUC)

Anne-Birgitte Rasmussen (Danske Gymnasier)

Annette Nordstrøm Hansen (GL)

Jeppe Rosengård Poulsen (Danske SOSU-skoler)


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00