Debat

Det Administrative Bibliotek: Vi vil ikke være Danmarks hemmeligste bibliotek

DEBAT: Det Administrative Bibliotek kan hjælpe embedsmænd med troværdig viden og systematisk informationssøgning. Det er der bare desværre ikke ret mange, der ved, skriver bibliotekar Trine F. Søndergaard.

Det Administrative Bibliotek, der har til huse i Den Sorte Diamant, har specielle kompetencer til at hjælpe centraladministrationen, og det er endda ganske gratis, skriver bibliotekar Trine Søndergaard.
Det Administrative Bibliotek, der har til huse i Den Sorte Diamant, har specielle kompetencer til at hjælpe centraladministrationen, og det er endda ganske gratis, skriver bibliotekar Trine Søndergaard.Foto: Julie Charlotte Christensen/Altinget.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Trine F. Søndergaard
Bibliotekar, Det Administrative Bibliotek, Det Kgl. Bibliotek

Jeg har den største vindersag overhovedet.

Jeg tilbyder en service, hvor embedsmanden kan få gratis og professionel bistand til at dække sit informationsbehov.

Det er hos os, han kan henvende sig med behovet for autoritativ viden og systematisk informationssøgning.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Et magisk sted, som ikke alene leverer bøgerne i hans favn eller sender artikler direkte til hans mailboks, men som også besvarer konkrete spørgsmål og fremfinder lovforarbejder.

Det Administrative Bibliotek (DAB) er centraladministrationens bibliotek, og servicen leveres derfor ganske uden udgifter for ansatte i ministerier, departementer, styrelser og direktorater.

Når jeg ringer eller skriver til centraladministrationen er responsen mestendels ”Undskyld ... hvor er det, du siger, at du ringer fra?”, ”Det Administrative hvad for noget …?”

Trine F. Søndergaard
Bibliotekar, DAB

Tilmed ofte inden for en time. 

Med en sådan, i disse tider, uhørt god service, så er der faktisk ingen grund til, at embedsmanden løber rundt med et ubehandlet informationsbehov.

Problemet er bare, at vi i DAB af og til støder på nye lånere, der med beklagelse ærgrer sig over, at vi også er Danmarks hemmeligste bibliotek.

Ingen invitationer
Det er med denne vindersag, jeg ringer eller skriver til centraladministrationen. Deres respons er mestendels ”Undskyld ... hvor er det, du siger, at du ringer fra?”, ”Det Administrative hvad for noget …?”

Jeg tilbyder at komme ud til kontormøder og fortælle om vores service. Oplægget tager kun 20 minutter, men kan spare dig og dine kollegaer dyrebar tid og uopfyldte informationsbehov.

Der er dog ikke mange ministerier, styrelser, departementer og direktorater, som indtil nu er bidt på krogen.

Hvordan kan det være?

Også den kompetente medarbejder kommer vel ud for at mangle information, og hvordan håndterer man denne uvidenhed i centraladministrationen?

Drop psykologen, prøv DAB
I Annette Aggerbecks artikel ”Frygten for at blive afsløret som inkompetent” i DJØF-bladet omtales det, hvordan denne følelse kan opleves som så skræmmende, at den udløser et opkald til en psykolog.

Det problem burde i stedet kalde på en bibliotekar!

Frem for at symptombehandle hos en psykolog, så burde embedsmandens brandslukningsstrategi helt instinktivt være Det Administrative Bibliotek (DAB).

Her ved DAB har vi hvert år cirka 8.500 forespørgsler, og vi har en bugnende mappe i Outlook med ”rosemails”. Mails, som tilkendegiver, at vores service er både værdifuld og rettidig, men jeg sporer også en ofte overrasket tone.

En fornemmelse af at låner bliver (glædeligt) forundret og endda spørger ind til, hvordan det dog lykkedes os at finde, hvad de ellers havde søgt i selv samme database.

Bibliotekarens kompetencer
Kan det virkelig være sådan, at embedsmanden (måske ubevidst) ser en sammenhæng mellem det utilfredsstillede informationsbehov og inkompetence?

Det er ikke inkompetence. Det er bare ikke deres kompetence.

Det er mit daglige arbejde med at foretage emnesøgninger, der kvalificerer mig til at udnytte de søgemuligheder, der gives af forskellige grænseflader.

Det er flere års erfaringer med mangelfulde referencer, der betyder, at jeg meget sjældent må give fortabt.

Jeg kender vores samling og kan navigere i de ulogiske licensregler.

Når embedsmanden sender os forespørgsler, så er det et udtryk for en stræben efter at træffe oplyste beslutninger.

Et udtryk for, at centraladministrationens ansatte, på lige fod med andre, kan nyde godt af samfundets arbejdsdeling. 

Læs også

Spred ordet
Min opfordring til embedsmanden er derfor, at oplever du frygten for uvidenhed, så er DAB (i al beskedenhed) løsningen.

Er du leder i centraladministrationen, bør du udvise rettidig omhu ved at tildele alle ansatte en forebyggende dosis DAB-intro.

DAB ved, at svartiden er vigtig, og arbejder derfor med meget korte deadlines.

Men udgangspunktet skal være, at embedsmænd, der beder om vores service, ikke opfattes som inkompetente eller konsekvent presses på tiden. I så fald mangler incitamenterne til kvalitativ sagsbehandling.

DAB er som sagt klar. Vi mangler bare en invitation.

I mellemtiden fortsætter jeg ufortrødent med min vindersag og håber, at du husker at dele dit kendskab til DAB med kollegaen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00