Mål for god undervisning skal stimulere uddannelser

INTERVIEW: I fremtiden vil videregående uddannelser blive målt på, om de evner at have de studerende i centrum for undervisningen. Det samme gælder underviserne, der kan se frem til pres fra ledelserne, spår direktøren for Danmarks Akkrediteringsinstitution.

Undervisere på de videregående uddannelser kan se frem til i højere grad at blive målt og vejet på deres evner som netop undervisere.
Undervisere på de videregående uddannelser kan se frem til i højere grad at blive målt og vejet på deres evner som netop undervisere.Foto: /ritzau/Daniel Hjorth
Kasper Kaasgaard

Jeg tror på, at et eksternt krav virker stimulerende. Det får institutionerne til at tage sig lidt mere sammen.

Anette Dørge
Direktør, Danmarks Akkrediteringsinstitution

Det kan være svært at undgå lange, kringlede sætninger, når man taler om studentercentreret læring.

Når Anette Dørge, direktør i Danmarks Akkrediteringsinstitution, skal forklare begrebet, taler hun om ”et mindset” og bruger vendinger som ”aktiv medejer af egen læringsproces” og ”didaktiske pædagogiske undervisningsmetoder”.

Dyre ord eller ej er begrebet både vigtigt og aktuelt i uddannelsessektoren. Det er gået op for de fleste uddannelsesinstitutioner, og Anette Dørges institution har også kastet sig over at se på, hvordan de videregående uddannelser får sat den studerende i centrum.

Dokumentation

Studentercentreret læring:

Handler om at udvikle studerende med evne til at reflektere og agere selvstændigt med henblik på at besidde arbejdsmarkedsrelevante kompetencer.

Uddannelsesforløbene er kendetegnet ved at:

• Tage udgangspunkt i studerendes forskelligheder i planlægningen af uddannelsesforløbene og i tilrettelæggelsen af det enkelte læringsforløb
• Anvende forskellige pædagogiske og didaktiske tilgange og tilpasse dem til den konkrete læringssituation
• Underviserne er bevidste om underviserrollen i forskellige læringssituationer
• Forudsætte gensidig respekt og dialog mellem underviser og studerende
• Give de studerende medindflydelse på egen læring ved at tilbyde fleksibilitet og valgmuligheder i læringsforløbet
• Sikre at de studerende får tilstrækkelig feedback, både på deres løbende faglige udvikling og præstation til eksamen.

Kilde: "Hovedperson i egen læring - Studentercentreret læring i dansk og europæisk perspektiv", Danmarks Akkrediteringsinstitution.


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00