Forskning vigtigere end undervisning for uni-karrieren

RAPPORT: Vil man gøre karriere på landets universiteter, kan det bedst betale sig at bruge kræfterne på forskning frem for undervisning, og det er et problem for undervisningskvaliteten, viser ny rapport fra Danmarks Akkrediteringsinstitution.  Akademikerne placerer ansvaret på Christiansborg.

Anette Dørge og Akkrediteringsinstitutionen har i en ny analyse undersøgt mulighederne for at styrke universitetsunderviseres undervisning.
Anette Dørge og Akkrediteringsinstitutionen har i en ny analyse undersøgt mulighederne for at styrke universitetsunderviseres undervisning.

Politikerne må tage deres del af ansvaret. 

Finn R. Larsen
Formand

Forskning vægter højere end undervisning for det videnskabelige personale på landets universiteter. Og det betyder ganske enkelt, at universitetsundervisningen kommer i anden række og at de studerende dermed får dårligere undervisning.

Sådan lyder hovedkonklusionerne i en ny såkaldt opsamlende analyse, som Danmarks Akkrediteringsinstitution har lavet, og som offentliggøres i dag tirsdag.

”Vi kan se, at på universiteterne vægter forskningen simpelthen højere end undervisningen. Hvis du vil gøre karriere som videnskabeligt ansat, så kan det bedst betale sig at fokusere på forskningen og ikke bruge for mange kræfter på at dygtiggøre dig på den undervisningsmæssige front. Det er en klar udfordring i forhold til at hæve undervisernes undervisningskompetencer og kvaliteten af uddannelserne,” siger direktør i Danmarks Akkrediteringsinstitution, Anette Dørge.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00