Med ny uddannelse kan DTU hjælpe med at redde Danmarks jernbaner

KORT NYT: For at kunne klare de kommende års udfordringer inden for jernbanebranchen, investerer DSB, Banedanmark og en række firmaer i en ny studielinje på DTU. Målet er at kunne imødekomme de krav til jernbaneingeniører der vil komme inden for få år.
Lars Beck
Som konsekvens af, at der mangler uddannet personale til at varetage det danske jernbanenet i fremtiden, lanceres der nu en ny uddannelse på DTU. Kravet om flere ingeniører kommer af, at mange af Banedanmarks specialister går på pension inden for en kort årrække.

Set i relation til antallet af ingeniører i dag, skal der opnås en stigning på mellem 40 og 50 pct. over en treårig periode, for at dække det fremtidige behov.

Det nye uddannelsesforløb bliver toårigt og underviserne vil bl.a. komme fra jernbanebranchen, udlandet og DTU selv.

"Udviklingen i jernbanebranchen har ligget stille i en årrække. I dag er der (modsat udlandet) næsten ingen forskning og uddannelse indenfor jernbane i Danmark. Det er derfor positivt - og et vigtigt skridt i den rigtige retning - at jernbanebranchen nu går sammen i Jernbanesektorforeningen, som vil opbygge et uafhængigt videncenter, der vil undervise og forske i jernbaner," siger trafikforsker Alex Landex fra DTU.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00