Debat

Debat: Affaldshåndtering kræver nye regler

DEBAT: I Nyborg og Ærø Kommune skal vognmændene omlaste affald, før de når til forbrændingen. Det er spild af ressourcer - både for vognmændene og miljøet, skriver John Andersen, formand for Danaffald, og Lisbet Hagelund, chefkonsulent i DTL - Danske Vognmænd.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af John Andersen (Formand for Danaffald) og Lisbet Hagelund (Chefkonsulent i DTL - Danske Vognmænd)

Nogle gange overgår virkeligheden fantasien. En vognmand skal køre affald væk for kunden. Men 7 kilometer før slutdestinationen skal alt affaldet læsses over i en anden bil for at blive kørt det sidste lille stykke vej. Og så er det, at spørgsmålet presser sig på: Er der gået Molbo i den - i Nyborg og Ærø kommune?

Landets kommuner har retten til at anvise, hvilket anlæg affald skal køres til. Og vognmanden – altså dem der fragter affaldet – har pligt til at følge den anvisning. Men det hindrer vognmanden i at optimere logistikken og kan give anledning til mere bizarre praksisser. 

Virksomheder i Nyborg og på Ærø er forpligtet til at skulle omkring den kommunale omlastestation og altså dér foretage en omlæsning af affaldet – inden der køres de sidste meter til forbrænding. Og dét, vel at mærke, selv om lastbilens kapacitet er fuldt udnyttet, og at den sidste del af transporten ikke indebærer hverken en ny sortering eller et større læs.

Det svarer til, at du kører dine varer fra supermarkedet hen til naboen og beder ægtefællen om at hente dem dér i en anden bil for at køre dem resten af vejen hjem.

Men her stopper denne molbo-galimatias ikke. For selve omlastningen koster nogle hundrede kroner per ton. Men når man ved, hvor meget affald der genereres, og dermed hvor meget der skal omlastes inden forbrænding, så løber det op.

Regningen rammer forbrændingssektorens kunder, nemlig virksomhederne, der skal skille sig af med affaldet. Og en bil mere skal afsted med den CO2-udledning, som det nu koster. Det er ikke god logistik-praksis.

Affaldshåndtering trænger til nye regler
Hvis eksemplet var enestående eller repræsenterede en helt særlig situation, så levede vi jo nok fint med det. Men virksomhedernes manglende muligheder for at agere hensigtsmæssigt i markedet er hverken unikt eller enkeltstående.

Fakta
Deltag i debatten! 
Skriv til [email protected]

Et andet eksempel er, at den affaldsproducerende virksomhed skal entrere med flere vognmænd, alt efter om der skal afhentes genanvendeligt eller forbrændingsegnet affald. Det betyder, at vognmanden ikke kan levere totalløsninger og bidrage med de fordele, som helhedsorienterede tilgange har.

Det er en direkte følge af den enorme magt, kommunerne har i forhold til affaldshåndteringen. Problemet er altså strukturelt – og dermed også principielt.

Der er et påtrængende behov for at få reglerne omkring affaldshåndteringen ændret, så de stemmer overens med det marked, der er i dag.

Regningen rammer forbrændingssektorens kunder, nemlig virksomhederne, der skal skille sig af med affaldet.

John Andersen og Lisbet Hagelund

Ressourceeffektivitet og cirkulær økonomi er tidens dagsorden, og det kræver helt andre strukturer. Det handler om vilkår for erhvervslivet, men sandelig også om vores miljø og klima. Området fortjener at få et reality-check. Og en anderkendelse af at den kommunale anvisningsret, der var behov for at etablere i 1980’erne, ikke længere støtter et velfungerende marked for affaldsbortskaffelse og ressourceeffektivitet, ligesom det gang på gang i analyser er fastslået, at det ikke er omkostningseffektivt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00