Kommuner kæmper om nye borgere på uoplyst grundlag

STRANDHUGST: Kommuners strategier for at lokke nye borgere til mangler kant og fokus. Det konkluderer ny analyse. Aktive borgere rykker mere end selv den bedste strategi, lyder erfaringer fra Thy.

Surfer-miljøet omkring Klitmøller - også kendt som Cold Hawaii - har med egne initiativer været med til at sætte Thy på radaren hos borgere mange andre steder i landet.
Surfer-miljøet omkring Klitmøller - også kendt som Cold Hawaii - har med egne initiativer været med til at sætte Thy på radaren hos borgere mange andre steder i landet.Foto: Henning Bagger/Scanpix
Kim Rosenkilde

Langt de fleste af landets kommuner har en udtalt målsætning om at lokke nye borgere til netop deres egn.

Men kun de færreste har et klart billede af, hvem de ønsker at trække til, og hvordan de konkret har tænkt sig at lykkedes med det.

Det viser en analyse, som datavirksomheden Geomatic a/s har lavet på baggrund af offentligt tilgængelige kommunale bosætningsstrategier og -målsætninger.

Dokumentation

Anbefalinger til bosætningsstrategi

På baggrund af sin rapport anbefaler dataanalyse-virksomheden Geomatic a/s, at kommuner i højere
grad bør arbejde ud fra et målgruppe-perspektiv i hele processen.

Geomatic peger på  seks trin, der kan sikre det bedst mulige grundlag for at tilrettelægge en bosætningsstrategi,
der har fokus på dem, den udarbejdes med øje for: Borgerne.

De seks trin strækker sig fra det indledende analysearbejde til den endelige eksekvering:
1. Få indsigt i de nuværende til- og fraflyttere
2. Skal tendensen styrkes eller ændres?
3. Fastlæg kommunens markedsposition
4. Foretag en målgruppeanalyse
5. Planlæg aktiviteterne ud fra målgrupperne
6. Kommunikér målrettet og relevant

Kilde: Gemoatic a/s 'Bosætningsindsatser i danske kommuner: Kommer børnefamilierne nu?'


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00