Lappeløsninger kan bane vejen for kommunal inddrivelse
BAGGRUND: Skatteministeren går i tæt dialog med KL om en række tiltag, der skal afhjælpe de akutte udfordringer med ophobning af kommunale restancer. Krisetiltagene kan føre til permanente forandringer i inddrivelsen.
Kim Rosenkilde
RedaktørEt vindue blev åbnet, da skatteminister Karsten Lauritzen (V) endegyldigt trak stikket på Skats kuldsejlede inddrivelsessystem, EFI.
I årevis har kommunerne kæmpet for at få boostet den statslige inddrivelse af borgernes gæld til kommunerne. Problemet med Skats inddrivelse har været et fast tilbagevendende tema til de årlige økonomiforhandlinger i hvert fald siden 2008.
I forlængelse heraf har skiftende skatteministre påtaget sig at gennemføre analyser, oprette handlingsplaner, etablere partnerskaber og sikre politisk opbakning til ny lovgivning.
Kommunale restancer
Dec. 2014 | Sep. 2015 | ||
Mio. kr. (2015-priser) | Indrivelige krav | Total | Total |
Boligstøtte | 327 | 662 | 667 |
Daginstitutioner mv. | 156 | 178 | 159 |
Ejendomsskat mv. | 263 | 283 | 345 |
Kontanthjælp mv. | 379 | 659 | 686 |
Parkeringsafgift | 65 | 95 | 94 |
Øvrige kommunale krav | 288 | 556 | 565 |
Opkrævningsrente | 81 | 148 | 148 |
Inddrivelsesrente | 116 | 205 | 301 |
Civilretlige krav | 77 | 134 | 142 |
Gebyr, retsafgift mv. | 100 | 179 | 204 |
Ialt | 1.852 | 3.098 | 3.311 |
Tidligere har Skat opgjort såvel beløbet på de samlede kommunale restancer (efter refusion), og den reelle værdi af restancerne i forhold til, hvor stor en andel, der forventes at kunne inddrives. At en stor del af restancerne vurderes som ikke-inddrivelige skyldes primært skyldner manglende betalingsevne.
En sådan opgørelse er ikke lavet for 2015. Skat vurderer, at det kun vil være muligt at inddriveunder 1/3 af de samlede restancer til det offentlige som ved udgangen af 3. kvartal 2015 udgjorde 78,1 milliarder kroner.