Debat

Dansk Live: Vi overser talent

DEBAT: Diversiteten på og bag scenerne er stadig i ubalance, og det betyder, at vi overser talent. Et opgør med vanetænkning er nødvendigt, skriver Maren Astrup, kommunikations- og souschef i Dansk Live.

<span>
Vi ser
da også mange
steder og miljøer, hvor diversiteten trives – især i mindre
etablerede musikmiljøer og undergrundsscenen.</span>
Vi ser da også mange steder og miljøer, hvor diversiteten trives – især i mindre etablerede musikmiljøer og undergrundsscenen.
Mikkel Bødker Olesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Maren Astrup
Kommunikations- og souchef i Dansk Live - Interesseorganisation for Festivaler og Spillesteder.

Musikbranchen har ikke rykket sig ret meget de sidste ti i forhold til fordelingen af køn i nøglepositioner på og bag scenen. Fordelingen ligger stort set uforandret på, cirka en fjerdel er kvinder. Hvad angår personer med anden etnisk baggrund end dansk, er uligheden endnu større. 

I Dansk Live vil vi gerne være med til at ændre den skæve ubalance. Vi vil gerne se flere kvinder på topposter i musikbranchen og opleve, at der er flere kvinder blandt bookere, på scenen, flere modtagere af musikpriser og flere kvinder, som uddeler dem.

Det samme gør sig gældende i forhold til alder, etnicitet og en bredere alsidighed i forhold til musikgenrer. Der er talent nok derude, hvis man ser efter.

Opgør med vanetænkning
Vi ser da også mange steder og miljøer, hvor diversiteten trives – især i mindre etablerede musikmiljøer og undergrundsscenen. Tiden er kommet til, at denne bevægelse smitter af på det etablerede musikliv.

Fakta
Deltag i debatten.
Skriv til [email protected]

Vi mener, at det handler om et opgør med vanetænkning. Fokus skal være på innovation, talentudvikling, økonomi og kreativ vækst. Helt konkret kan man spørge sig selv, om man er åben, når man for eksempel rekrutterer talent til eller sammensætter en bestyrelse på et spillested, en festival eller i en organisation.

Har man været hele spektret rundt, når man udvælger hvilke album, som skal anmeldes, når man booker line-up, eller når en jury for eksempel skal pege på årets artist til et prisuddelingsshow?

Vi vil gerne se flere kvinder på topposter i musikbranchen og opleve, at der er flere kvinder blandt bookere, på scenen, flere modtagere af musikpriser og flere kvinder, som uddeler dem. 

Maren Astrup
Kommunikations- og souschef i Dansk Live

Musikalsk alsidighed i branchen
I Dansk Live ønsker vi en åben debat om, hvordan vi kan få mere diversitet, og dermed få større musikalsk alsidighed ind i branchen.

Ét af de tiltag, vi har igangsat, er, at vi sammen med fire andre musikorganisationer (DMF, DAF, JazzDanmark og Gramex) indsamler data blandt vores medlemmer, som kan belyse den nuværende fordeling. Ved at dele vores viden, kræfter og erfaringer kan vi komme langt. Derfor er det også glædeligt, at vi lige nu oplever en stor interesse for tiltaget.

Men vi er ikke kun optaget af tal og data, vi ønsker også en debat og dialog med musiklivets aktører – for at skabe handling. På baggrund af de forskellige initiativer er det vores fælles ambition at få udviklet et charter for diversitet i musikken.

I Dansk Live ser vi også indad og har skærpet opmærksomheden, når vi for eksempel booker oplægsholdere til arrangementer og workshops, og vi arbejder for en blandet bestyrelse og diversitet i vores sekretariat.

Vi kan ikke ændre fortiden, men vi kan arbejde på nutiden og have ambitioner om at ændre fremtiden.

Vi opfordrer andre til at gøre det samme. I sidste ende handler diversitet nemlig om talent.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Maren Astrup Sørensen

Stifter og konsulent, Musikselskabet, fhv. kommunikations- og souschef, Dansk Live
cand.comm. (Roskilde Uni. 2008)

0:000:00