Debat

Lars Werge: Det har vi lært af Facebook

DEBAT: Til mediernes store ærgelse bliver debatten ofte flyttet over på de sociale medier. Til gengæld bidrager en storm på Facebook også til, at de klassiske medier kan tage debatten op på egen platform, hvilket Altingets 'mandepanel' er tydeligt eksempel på, skriver Lars Werge.

Foto: Flemming Leitorp
Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Werge
Formand, Dansk Journalistforbund

Man kunne som mediehus have håbet, at den type debat udspandt sig under artiklen på mediets egen hjemmeside. Men Facebook har lært os at bruge ”forsamlingshuset” og givet os følelsen af, at vi trods modsætninger er blandt venner og bekendte.

Lars Werge
Dansk Journalistforbund

Da Public Service-udvalget under Connie Hedegaard i går publicerede deres redegørelse om public service i de kommende 10 år, spillede de sociale medier naturligvis en rolle.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Ikke alene i form af, at der blev livligt tweetet fra pressemødet. Der blev også live-blogget på dr.dk, som var det en anden boksekamp, som man ikke havde transmissionrettighederne til, der skulle berettes om til brugerne.

Meta-agtig dækning på sociale medier
Og senere kunne nyhedshistorier, pressemeddelelser og klip til interviews findes via links på Facebook og Twitter.

Det sidste er i sig selv ganske meta-agtigt. For i rapporten (s. 28) fortælles det, hvordan ”hele 30 procent af de unge finder i 2016, at de sociale medier er deres vigtigste nyhedsleverandør i hverdagen – dette mod 12 procent i befolkningen som helhed”.

Ved at være blevet den mest udbredte transportør af nyheder og journalistik i Danmark (62 procent af danskerne anvender efter eget udsagn Facebook dagligt og er i gennemsnit på 44 minutter hver dag) har Facebook været med til at påvirke udgivelse og journalistik i Danmark.

Danske medier følger synkront trop
Som jeg skrev i mit forrige indlæg på Altinget i denne debatserie, så er stort set samtlige danske mediehuse på Facebook med egne sider. De har stort set også alle sammen en Facebook- og en Twitter-knap i forbindelse med deres online-artikler, så man kan linke direkte til artiklen.

Med andre ord: De danske medier følger helt synkront trop på den enorme tilstedeværelse på Facebook, som danskerne som sådan udlever.

(Nu kunne jeg google det, hvilket jo også ville være lidt meta-agtigt – men jeg undlader og henholder mig til min erindring om, at vi i Danmark vist nok er det land med den største Facebook-tilstedeværelse i forhold til indbyggertal).

112-debat flyttet over på Facebook
En følge af den udvikling er, at meget af debatten efterhånden er flyttet over på Facebook.

Under links til artikler diskuteres lystigt mellem Facebook-vennerne og -følgerne. Denne mandag eftermiddag kan jeg for eksempel uden at anstrenge mig finde rigtig mange af mine bekendtes og kollegers holdning til, at en medarbejder på alarmcentralen i Jylland kom op at skændes med en gæst på Svinkløv Badehotel. Hun ringede for at anmelde branden!

Man kunne som mediehus have håbet, at den type debat udspandt sig under artiklen på mediets egen hjemmeside.

Men Facebook har lært os at bruge ”forsamlingshuset” og givet os følelsen af, at vi trods modsætninger er blandt venner og bekendte – hvilket vi ikke kan være sikre på, når vi debatterer på mediernes egne hjemmesider med trolls og pseudonym-skribenter.

Åbne døre med ’risiko’ for besøg
At det er vigtigt at fastholde denne oplevelse af tæthed, viser en opdatering fra Berlingskes fine USA-korrespondent Kristian Mouritzen forleden.

Mouritzen havde op til præsidentvalget i USA åbnet sin profil for, at også følgere kunne kommentere hans oplevelser. Men med egne ord oplevede han i løbet af den måneds tid, eksperimentet varede, at hans konto fik besøg af ”mange mærkværdige mennesker”.

Derfor skrev Kristian Mouritzen følgende besked:

Jeg har i en periode åbnet op for kommentarer også fra følgere. Det har ikke været en succes. Der er kommet for mange kommentarer ind, som ikke rigtig vedkommer sagen fra mennesker, jeg ikke rigtig "kender", Så søg venskab, hvis I vil være med i festen.

Det illustrerer en anden lærdom fra Facebook: At når døren er åben, så risikerer man at få besøg.

Der er en helt anden og meget mere uhindret adgang til at berige verden – eller i hvert fald nogle mennesker på Facebook – med sin uforgribelige mening om hvad-som-helst, end dengang hvor man skulle skrive et læserbrev, sende det med posten og så måske se det optaget i den avis, man havde sendt det til.

Med Facebook er vi i et meget mere u-redigeret land, og det er de færreste, der som i ovennævnte eksempel tager sig tid til at redigere hårdt i de indkomne kommentarer. Herunder også mediernes egne Facebook-sider.

Facebook-stormen mod Altinget
Afslutningsvis en sidste lærdom om, hvordan Facebook og sociale medier kan påvirke redaktionelle beslutninger:

Jeg blev for en måneds tid siden af Altinget.dk spurgt, om jeg ville deltage i denne debat med to indlæg. Som formand for Dansk Journalistforbund er det en indlysende del af min forpligtelse, at jeg tegner medlemmernes og forbundets interesse i offentligheden, så jeg takkede naturligvis ja.

Da serien blev offentliggjort, blev Altinget.dk genstand for, hvad man på jysk ville kalde en vis interesse alene for udvælgelsen af debattørerne. Vi var nemlig kun mænd til stede i det virtuelle debatpanel.

Trykket på redaktionen via kommentarer og opslag på sociale medier var stærkt og hårdt, og det blev så fulgt op af artikler og indslag og blogs/kommentarer i de klassiske medier – hvorefter Alternativet på baggrund af forløbet valgte at træffe en principiel beslutning om at øge partiets fokus på ligestilling også i debatter.

Sådan er nyhedsflowet jo ganske ofte også: Det starter som en (større eller mindre) storm på de sociale medier, og så bliver dét til historien i de klassiske medier. Hvorefter disse historier kan linkes til og kommenteres på de klassiske medier.

Med andre ord: Facebook og de andre sociale medier er noget, vi i medieverdenen forholder os til hele tiden. Men der er bestemt også ting, vi kan lære af hinanden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Werge

Formand, Dansk Atletik Forbund
journalist (DJH 1996)

0:000:00