Mette Bock: Mediestøtte løser ikke mediernes problemer

MEDIER: Facebook og Google har sat sig markant på indflydelsen og annonceindtægterne i den danske mediebranche, viser ny rapport. Udfordringerne er så store, at selv hvis man brugte en tredjedel af statsbudgettet på mediestøtten, så ville det ikke hjælpe, lyder reaktionen fra kulturminister Mette Bock (LA).

Foto: /ritzau/Finn Frandsen
Lise-Lotte Skjoldan

Det kan være lige meget, hvor mange penge Danmark bruger på mediestøtte. Statsstøtten kommer ikke til at løse de grundlæggende problemer, som mediebranchen har i en tid, hvor annoncekronerne forsvinder ud af landet og ned i lommerne på Facebook og Google.

Det er den konklusion, kulturminister Mette Bock (LA) er kommet frem til efter at have læst Slots- og Kulturstyrelsens nye, grundige rapport om hvordan internationale aktører påvirker det danske mediemarked.

Rapporten er lavet af Mandag Morgen, CBS og Aalborg Universitet i København og blev tirsdag offentliggjort i forbindelse med en konference arrangeret af Slots- og Kulturstyrelsen med gæster fra hele Mediedanmark, Sverige, Norge og endda en repræsentant fra Facebook selv.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00