Debat

DI: Her er Ole Birks succeskriterier

DEBAT: Økonomisk råderum til investeringer i infrastrukturen, en ambitiøs luftfartsstrategi og en samlet plan for jernbanen i Danmark er blandt succeskriterierne for Ole Birk Olesens (LA) ministerkarriere, skriver Michael Svane fra DI.

Et succeskriterium for Ole Birk Olesens ministerkarriere er, at der skaffes et politisk og et økonomisk råderum  for et højt investeringsniveau, skriver Michael Svane fra DI. 
Et succeskriterium for Ole Birk Olesens ministerkarriere er, at der skaffes et politisk og et økonomisk råderum  for et højt investeringsniveau, skriver Michael Svane fra DI. Foto: Niels Hougaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

På transportmessen i Herning havde jeg sammen med andre lejlighed til at følge transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) på en rundgang blandt de mange udstillere på Transport 2017.

Der lyste ud af ministeren en ægte begejstring for især ny teknologi, men også for lastbiler, busser med videre.

Grib den nye teknologi
Det er hævet over enhver tvivl, at vi i Ole Birk Olesen har fået en minister, der griber efter de mange muligheder, som ny teknologi, digitalisering og selvkørende biler skaber.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Ministeren demonstrerer en grundlæggende tro på, at hans motto om fremgang, frihed og fremtid kan realiseres gennem den mobilitet, som teknologien byder sig til med.

Det er tydeligt, at ministeren i grundopfattelsen forstår, at teknologien betyder forandringer - og det med en hast, som politik ikke formår.

Det økonomiske råderum skal sikres af et politisk råderum. Kun sådan kan forandringerne, der flyder af teknologien, omsættes til landvindinger og gevinster for danske virksomheder og Danmark.

Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

Vi kan som erhverv ikke undvære politik, fordi politik handler om investeringer og rammer for samfundets udvikling.

Brug for investeringer 
Heldigvis understregede ministeren i sin åbningstale nødvendigheden af, at det offentlige investerer i den trafikale infrastruktur, herunder ikke mindst på vejområdet.

Der er set med mine øjne ikke tvivl om, at et succeskriterium for resten af Ole Birk Olesens ministerkarriere er, at der skaffes et politisk og et økonomisk råderum for et højt investeringsniveau.

Virksomhederne har brug for investeringer, der behovssikrer den trafikale infrastruktur. Og det har ikke mindst betydning i en tid, hvor vi skal skabe vækst og beskæftigelse i det danske samfund. Vi har frem for alt brug for, at der etableres en fælles forligskreds om den trafikale infrastruktur, der omfatter såvel veje som den kollektive trafik.

Vi har brug for et solidt politisk fundament, der sikrer, at investeringerne i infrastrukturen frem mod 2025 - ja frem til 2030 - kommer. Vi har ikke brug for en investeringspause og slet ikke en situation, hvor vi har en slags ”stop-and-go-politik”.

Ambitiøs luftfartstrategi 
Et andet succeskriterium er, at vi får en ambitiøs luftfartsstrategi på plads. Erhvervslivet og Danmark har brug for en aktiv luftfartsstrategi, der har fokus på vækst, international tilgængelighed og en effektiv, veluddannet og konkurrencedygtig dansk luftfartssektor.

Vi har også brug for, at der skabes fælles europæiske løsninger på de spørgsmål, som blandt andet præger dagsordenen på landevejstransportens område. Vi har ikke brug for national enegang og særregler, der blot splintrer det indre marked. Der skal være ordnede forhold på det fælles marked, hvad enten vi taler vejtransport eller luftfart.

Vi har brug for en stringent politik, der sikrer, at det offentlige ikke går det private erhvervsliv i bedene. Vi skal have en effektiv arbejdsdeling om, hvad der skal varetages af det offentlige og så det, der bedst varetages af de private virksomheder. Jeg ved, at Ole Birk Olesen er en fortaler for dette grundsynspunkt.

Plan for jernbanen 
Endelig håber jeg, at Ole Birk Olesen kan være den minister, der kan skabe grundlaget for en samlet plan for jernbanen i Danmark. Byggeklodserne med signalprogram, elektrificering, togfond, udbud af togdrift, fremtidens tog med videre er på bordet. Det, vi har brug for, er en fremdrift, der frem for alt sikrer, at vi nu kan få fastlagt en samlet plan for dansk togdrift. Hvis ikke det lykkes, så hænger togdriften i Danmark i en tynd tråd.

Afslutningsvis, så er det min forventning, at Ole Birk Olesen også fortsætter med opgaven at sikre, at den faste Femern-forbindelse kommer tættere på selve byggefasen. Det kræver omtanke og elegance i forhold til tyskerne, men frem for alt en løbende og god kontakt til de ansvarlige i Kiel og Berlin.

Det økonomiske råderum skal sikres af et politisk råderum. Kun sådan kan forandringerne, der flyder af teknologien, omsættes til landvindinger og gevinster for danske virksomheder og Danmark.

Lad os sammen sætte den dagsorden, hvor Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er et ministerium for teknologi og forandring med mobilitet som service.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00