Debat

Vognmænd til cyklister: I har også et ansvar for trafiksikkerheden

DEBAT: Skal ulykkesstatistikerne bringes endnu længere ned er det tid til at rette fokus mod cyklisternes adfærd i trafikken. Det skriver DTL's adm. direktør Erik Østergaard.

Store hætter, hovedtelefoner og fravær af cykelhjelme er ifølge DTL med til at forringe trafiksikkerheden.
Store hætter, hovedtelefoner og fravær af cykelhjelme er ifølge DTL med til at forringe trafiksikkerheden.Foto: Camilla Rønde/Scanpix
Kim Rosenkilde

Jeg er redaktør for Altinget: kommunal og har tidligere skrevet om såvel fødevarepolitik, transportpolitik og retspolitik. Jeg kom til Altinget i 2013 fra Avisen Kommunen. Jeg er uddannet journalist fra Syddansk universitet (2009) og læste inden da en bachelor i statskundskab ved Aarhus Universitet.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL – Danske Vognmænd

Ulykkeligvis blev 2016 et år med hele syv dræbte cyklister som følge af højresvingsulykker. Året var statistisk set værre, end vi har set det i en årrække, så selvom tendensen over nogle år har været færre ulykker og færre dødsulykker, må vi tage stigningen i 2016 alvorligt.

Vi skal med andre ord igen skrue op for både kampagner, debat og ikke mindst nye og andre mulige konkrete eller teknologiske løsninger, som kan øge opmærksomheden og mindske ulykkestallene.

I starten af januar kørte jeg med i en lastbil gennem København for at få genopfrisket og igen fornemme trafikken set fra førerhuset og dele oplevelsen fra lastbilchaufførens perspektiv.

Kan vi få ulykkesstatistikken endnu længere ned ved at fokusere på cyklerne og cyklisterne?

Erik Østergaard
Adm. dir. DTL

Men på turen slog det mig, at næsten alle – hvis ikke samtlige – tiltag, der er taget de seneste 10 år for at reducere antallet af højresvingsulykker, har været enten krav og pålæg til lastbiler, vognmænd og chauffører, eller til hvordan vi indretter for eksempel vejkryds, signaler etc. I den ligning mangler der i min optik en part: Cyklisten.

Ikke et blame-game
Misforstå mig ikke: Jeg er ikke ude i et blame-game eller et 'når-vi-skal-så-skal-de-også'. Dertil er sagen for vigtig.

Det er tid til at rette opmærksomheden mod cyklisternes opførsel i trafikken, hvis ulykkesstatistikkerne skal endnu længere ned. Det mener DTL's adm. direktør Erik Østergaard.
Det er tid til at rette opmærksomheden mod cyklisternes opførsel i trafikken, hvis ulykkesstatistikkerne skal endnu længere ned. Det mener DTL's adm. direktør Erik Østergaard. Foto: Nils Holm Christensen/DTL

Men da mine børn var små og skulle lære at færdes på egen hånd på cykel i trafikken, så var én af de vigtigste ting, jeg lærte dem, at de ikke skulle holde på deres ret i trafikken.

Alle andre steder – men ikke i trafikken. Var de usikre på, om en bil eller lastbil havde set dem eller ville holde tilbage, skulle de stoppe. Også selvom færdselsloven og det grønne lys sagde, at de måtte køre.

Årsagen var selvfølgelig, at jeg gerne ville have dem levende hjem. Hverken de eller jeg kunne bruge det til noget som helst, at der var grønt lys for dem, hvis de havnede på køleren af en bil, eller under hjulet på en lastbil. Sikkerhed frem for alt.

Og det er med dette i baghovedet at jeg nu rejser spørgsmålet, om vi kan få ulykkesstatistikken endnu længere ned ved at fokusere på cyklerne og cyklisterne uden at miste det fokus, vi allerede har på de øvrige køretøjer og trafikanter. Og lad mig understrege igen: For mig handler det ikke om, at cyklisterne også skal bære sin del i en fintælling af virkemidler. Det handler alene om sikkerhed.

Cyklisters adfærd stresser bilister 
Om adfærd: Cyklisters adfærd er interessant at iagttage. Kørsel over fodgængerovergange (for grønt lys) i kryds kunne umiddelbart synes uskadeligt. Men som bilist forvirres man af at møde en cyklist der, hvor der kun skulle være fodgængere.

De kommer pludseligt og hurtigt – og nu, hvor elcyklerne optræder hyppigere i trafikken, måske endnu hurtigere, end man lige regner med – og kan meget vel risikere ikke at blive opfattet af bilisten.

Svingning for rødt lys er en anden manøvre, der kan synes harmløs – for herregud, man følger jo bare kantstenen dér, hvor biler ikke kommer.

Men en bilist, der kommer på tværs, samtidig med, at cyklisten kører ind på den nye vej, udsættes for unødvendig stresspåvirkning. Bilisten kan jo ikke vide, om cyklisten svinger eller fortsætter lige over. For ikke at nævne kørsel mod færdselsretningen i ensrettede gader.

Det er en påstand, men det forekommer nærliggende at slutte, at mange cyklister, der åbenbart kører uden hensyntagen til andre, normalt ikke – eller meget sjældent – kører bil. For så ville man vide, hvor stressende det kan være som bilist/chauffør, når cykler flyver højre og venstre om samt på kryds og tværs.

Man har cykelprøven i skolen, og kravet om et cykelkørekort er urealistisk. Men hvordan får vi demonstreret, at cyklisters adfærd har rigtig stor betydning for andre trafikanter i situationen og gennemgående for sikkerheden?

Livsfarlige hovedtelefoner
Om synlighed: Vi lever i et land relativt langt mod nord, og hvor vejret ikke just altid står på klar sol og lyse nætter. Ville det være urimeligt, at færdsel på cykel, for eksempel i den periode vi har vintertid, skal foregå med refleksjakke – ud over de allerede lovpligtige lygter og reflekser på cyklen?

Om orientering: Når vi som cyklister i trafikken orienterer os – og jo, jeg kører også selv på cykel – så er øjne og ører vores vigtigste sanser i forhold til trafikken. Det kan derfor til stadighed undre mig, når jeg ser cyklister køre i myldretiden i København med hovedtelefoner så store som dem, man ser i musikstudier.

Jeg ved godt, at hovedtelefoner er blevet et 'accessory' og en del af moden. Men de er livsfarlige, fordi de udelukker trafikkens lyde og signaler om, hvad der sker. Kunne vi begynde at drøfte, ærligt og ud fra spørgsmålet om sikkerhed, om det skal være tilladt at køre på cykel med hovedtelefoner på?

Kør bil, når du kører bil, hedder en kampagne, som forsøger at få bilister til at koncentrere sig om netop dét: Når de kører, skal de ikke alt muligt andet. I kampagnen har bilisten en papirpose over hovedet og øjnene. Bør vi egentlig lade cyklister køre rundt med al trafiklyd holdt ude? Det giver ikke mening.

I trafikken med skyklapper på
Det kan være koldt at køre på cykel i vinterhalvåret. Men jeg ser flere og flere cykle med meget store hætter på, ofte også med pelskant. Det ville svare til at give en hest skyklapper på, og man reducerer synsfeltet betragteligt med hætten trukket tæt op om ørerne.

Det stiller større krav til rent faktisk at dreje hovedet for at orientere sig i den omgivende trafik. Jeg er med på, at vi ikke kan lovgive mod hætter – men med stadig flere cyklister på gaden, er det vel ikke urimeligt, at cyklisterne også selv skal værne om deres egen og medtrafikanternes sikkerhed?

Om sikkerhed: Der er enighed om, at mange faldulykker på cykel ville få betydeligt færre og mindre dramatiske konsekvenser, hvis alle havde hjelm på. En hjelm ville næppe gøre en forskel i et højresvingssammenstød med en lastbil. Men langt de fleste ulykker er mellem personbil og cyklist, skal vi huske på.

Cykelhjelm bør være krav
Derfor kunne et krav til cykelhjelm på mange måder være rimeligt – ud fra en trafiksikkerhedsmæssig betragtning. Jeg kender godt argumenterne imod. Jeg ved godt, at man frygter, at færre vil vælge cyklen til skade for folkesundheden osv. osv.

Men ærlig talt: Vi er sammen i trafikken – også selv om vi er alene på vores egen cykel eller i egen bil. Derfor er trafiksikkerheden et fælles ansvar.

Og i takt med, at flere og flere cykler, og at byerne i stigende grad indrettes til cyklisterne og på cyklisternes præmisser, tror jeg, at et øget fokus på den egensikkerhed, cyklisterne kunne bidrage med, ville hjælpe med til at få vores ulykkesstatistikker bragt yderligere ned.

Det gælder nemlig ikke om at få ret. Det gælder om at komme sikkert hjem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00