Endelig afgørelse om Femern-tunnel kommer fredag

FAST FORBINDELSE: En positivt indstillet transportminister, Hans Christian Schmidt (V), fortæller, at forligskredsen vil træffe en endelig beslutning om Femern-tunnellen fredag.

Fredag træffer forligskredsen en endelig beslutning om Femern Bælt-projektets fremtid.

Sådan lød meldingen fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) efter møde i forligskredsen tirsdag aften.

”Det har været et meget positivt møde, men der er et par spørgsmål, som ordførerne lige skal hjem og tjekke. Men det er så få, at vi har aftalt, at vi på fredag kl. 10 er klar til at tage den endelige beslutning,” sagde Hans Christian Schmidt.

Forligskredsen består af alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet.

En fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland via Femern Bælt har været på tegnebrættet i mange år. I 2007 blev der indgået en politisk aftale mellem den danske og tyske transportminister om etableringen af en fast Femern Bælt-forbindelse.

Afventer stadig miljøgodkendelse
Projektets store udfordring er, hvornår det kan få en tysk miljøgodkendelse, så man kan påbegynde byggeriet.

Da Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer, i oktober 2015 besøgte Danmark, var hans bud, at en miljøgodkendelse vil være klar i 2019. Det er ud fra et scenarie, hvor tyskerne godkender projektet i 2017 og herefter må igennem en række retssager, der forventes at tage yderligere to år.

Men det bud er ikke nogen garanti for, at man har en miljøgodkendelse i 2019, så forligskredsen er endnu ikke sikre på, hvornår man får en godkendelse.

Derudover tager buddene fra entreprenørerne udgangspunkt i, at man starter byggeriet i år. Derfor har udfordringen også været at lokke entreprenørerne til at udsætte byggeriet, til man har miljøgodkendelsen.

Nu tyder det på, at der er fundet en løsning. Men hvad løsningen er, ville Hans Christian Schmidt dog ikke komme nærmere ind på. Men han kunne fortælle, at forligspartierne er positivt stemt:

”Folk skal lige have lov at se de undersøgte tal. Men jeg tror ikke på, at det kommer til at betyde særligt meget. Ordførerne er alle meget positive,” sagde han.

Transportministeren understregede, at han stadig forventer, at man kan komme i gang med byggeriet omkring 2019.

,

Forrige artikel Vismænd: NOx-afgiften nedsættes for meget Vismænd: NOx-afgiften nedsættes for meget Næste artikel Sikker Trafik: Fint at hæve fartgrænse Sikker Trafik: Fint at hæve fartgrænse
  • Anmeld

    arne lund

    Eufori a la Nordkorea

    Når Schmidt fortæller, at "Vi har haft et rigtigt godt møde. Det har været meget, meget positivt. Der har været et par spørgsmål, som Femern A/S nu skal hjem og tjekke. Men det er så få spørgsmål, at vi har aftalt, at på fredag kl. 10 er vi klar til at tage den endelige beslutning", så ligner det noget fra et møde i Nordkoreas politbureau: Alle klapper af begejstring over egen fortræffelighed, for ingen har mod til at ødelægge den gode stemning.

    Og herregud, om det så i 2020 koster 200 mio p.a. eller 1,3 mia kr. - who cares? - skatteyderne betaler gladelig for vores letsind.

    Tyrkertroen på, at projektet kan opnå en betydelig støtte fra EU, lever fortsat. Og sådan har det været hele tiden. For 10-12 år siden regnede Fl. Hansen med op til 25 pct. i EU-støtte, han fik 8-10 pct.
    Men optimismen skal holdes i live for enhver pris - indtil den dag, hvor projektet lider rentedøden.

    Så er de "ansvarlige" politikere for længst gået på pension, eller sidder andet steds, og vil ikke blive draget til ansvar for deres misregimente.