Kommune vil dække motorvej med solceller og boliger. Borgmester kalder det en økonomisk bæredygtig løsning

Hvidovre Kommune vil reducere støj med Danmarks første overdækkede motorvej, og ved at frigøre areal til solceller eller boliger kan projektet måske betale sig hjem. Venstre går til valg på at bruge fire milliarder på støjbekæmpelse frem mod 2030, men vil endnu ikke svare på, om nogle af pengene skal til Hvidovre.

Sådan kan et stykke af Amagermotorvejen komme til at se ud i fremtiden, hvis Hvidovre Kommune lykkedes med at overdække den med boliger og solceller.
Sådan kan et stykke af Amagermotorvejen komme til at se ud i fremtiden, hvis Hvidovre Kommune lykkedes med at overdække den med boliger og solceller.Foto: Illustration: Lützen Arkitekter
Julie Schønning

Der kan være god økonomi i at overdække motorvej, hvis man samtidig plastrer overdækningen til med boliger eller solceller.

Det fastslår en ny rapport, som Hvidovre Kommune har fået udarbejdet af Lützen Arkitekter, KI Rådgivende Ingeniører og Atkins Danmark.

Rapporten belyser muligheden for at overdække en strækning på syv kilometer af Amagermotorvejen, der løber gennem Hvidovre Kommune. Det vil reducere støjforurening og få 4.500 husstande under et lydniveau på 58 decibel, der er Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejstøj.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00