Regeringen overvejer at tiltræde forlig om kollektiv trafik

AFTALE: Regeringen er gået i dialog med flertals-partierne bag forliget om bedre og billigere kollektiv trafik om at udmønte aftalen. Det kan ende med, at regeringen tilslutter sig forliget.

I februar afsatte et flertal uden om regeringen over 760 millioner kroner til blandt andet lavere takster for togpendlere omkring hovedstaden. Nu er regeringen parat til at følge op.
I februar afsatte et flertal uden om regeringen over 760 millioner kroner til blandt andet lavere takster for togpendlere omkring hovedstaden. Nu er regeringen parat til at følge op.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix
Kim Rosenkilde

Partierne bag aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 har længe kæmpet med regeringen i sit forsøg på at udmønte aftalen.

Men det kan snart være slut. For nu har regeringen meldt sig klar til at finde en praktisk løsning på den svære parlamentariske situation, som bunder ud i, at forligspartierne har flertal uden om regeringen.

Torsdag sidste uge mødtes transportminister Ole Birk Olesen (LA) med partierne bag forliget for at tage fat på forhandlinger for at aftale, hvordan ministeriet kan hjælpe med forligskredsens initiativer.

Læs også: Flertal uden om regeringen afsætter millioner til pendlere og supercykelstier

Pengene skal passe. Men jeg er optimistisk med hensyn til at vi på et tidspunkt kan træde ind i kredsen.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Det er fulgt op af et teknisk møde mellem ministeriets embedsmænd og partiernes sekretariater.

”På den baggrund regner jeg med at indkalde forligskredsen til et opfølgende politisk møde til afholdelse efter påske,” skriver Ole Birk Olesen i en mail til Altinget.

Han ønsker ikke på nuværende tidspunkt at svare på, om regeringen er klar til at træde ind i forliget. Men ifølge flere transportordfører, Altinget har talt med, er det et sandsynligt udfald

Hos Venstre mener transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, at det svækker transportpolitikken, når forskellige forligskredse fordeler penge uafhængigt af hinanden.

”I det lys er det vores opfattelse, at hvis vi kan finde ud af det, så skal regeringen træde ind i den forligskreds,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Økonomien regnes igennem
Han understreger, at det selvfølgelig indebærer at regeringen respekterer de aftaler der allerede er indgået.

”Det er fair nok,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

I februar blev forligspartierne enige om at afsætte over 760 millioner kroner til en række konkrete forbedringer af den kollektive trafik.

Både Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, og Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, ser gerne at regeringen tiltræder aftalen.

Men inden man vil kunne komme så langt, skal der først ske en teknisk udredning af økonomien i de indgåede aftaler.

”Pengene skal passe. Men jeg er optimistisk med hensyn til at vi på et tidspunkt kan træde ind i kredsen,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Togfond bliver sværere
Også Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, afventer de afklarende teknikermøder, inden han kan sige om regeringspartierne uden videre kan træde ind i forliget.

”Skal man gå ind i det her, så må man være enige om, hvad tingene koster. Det hjælper ikke noget at man har en masse planer, hvis ikke ministeriet siger at det er realistisk,” siger Villum Christensen.

Udover forliget om bedre og billigere kollektiv trafik, er også togfonden blevet drøftet. Også her er der tale om en aftale, hvor partierne bag har flertal uden om regeringen.

Men her er udsigterne til enighed knapt så positive.

”Det er noget sværere. Ikke mindst fordi finansieringen ikke hænger sammen,” siger Villum Christensen.

Dokumentation

Forlig om bedre og billigere kollektiv trafikter

Efter betalingsringens politiske fald, enedes den tidligere SRSF-regering i juni 2012 med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om en ny aftale, der skulle styrke den kollektive Danmark. I første omgang var der tale om en rammeaftale som anviste finansiering og intentioner til fremadrette trafikpolitiske aftaler.

Ifølge aftalen skulle taksterne i den kollektive trafik nedsættes med 500 millioner kroner årligt fra 1. januar 2013. Herudover blev der afsat en årlig pulje på 500 millioner kroner til investeringer i forbedringer af den kollektive trafik fra 2013. Parterne var enige om, at aftalen skal sikre at der hurtigst muligt tages initiativer til at mindske trængslen og luftforureningen i hovedstadsområdet.

Læs mere her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00