Debat

Transportbranchen: Vi advarer mod nationale særregler

DEBAT: Nationale særregler på transportområdet kommer til at skade de danske chauffører. I stedet skal vi skabe gode forhold på rastepladserne for at følge EU-kommissionens nye regler, skriver Carina Christensen, Martin Aabak og Michael Svane.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carina Christensen, administrerende direktør i ITD,
Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører og
Michael Svane, branchedirektør i DI Transport

31. maj 2017 kommer EU-Kommissionen med sin længe ventede vejpakke, der samlet set skal styrke og fremtidssikre den europæiske vejgodstransport. Det arbejde forventer vi os meget af.

Vi ser et stort behov for, at der på tværs af EU-landene skabes rammer for transportbranchen, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for mere vækst i branchen.

Vores forventning er, at vejpakken vil bidrage til, at vi kan få skabt mere lige konkurrence i transportmarkedet og et tidssvarende og effektivt regelsæt med afsæt i fælles EU-regler. Vi ser et behov for en modernisering af de gældende regler – som vil sikre bedre forhold for både chauffører og virksomheder.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Derfor står vi også klar til at bidrage konstruktivt og realistisk i det fremtidige nødvendige arbejde for at sikre fælles løsninger for vores erhverv, der vil kunne få støtte i hele EU.

Ny vejpakke skaber bedre vilkår
Det er vores forventning, at EU-Kommissionen i deres kommende vejpakke vil følge en indstilling fra EU-Domstolens generaladvokat, der mener, at det strider mod reglerne, at chauffører kan foretage deres lovpligtige 45-timers hvil i deres køretøj.

Vi ser et stort behov for, at der på tværs af EU-landene skabes rammer for transportbranchen, som ikke begrænser transportvirksomhederne.

Carina Christensen, Martin Aabak og Michael Svane
Transportdirektører

Samtidig er det forventningen, at Kommissionen vil indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og dermed kan udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Vi ser det forslag som et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer lige konkurrence – og bedre vilkår for chaufførerne. Vi ser også forslaget som et fornuftigt modsvar til de nationale forbud mod hvil i førerhuset, som Tyskland og andre EU-lande for nylig har indført.

Nationale regler får konsekvenser for danske chauffører
Senest foreslår Enhedslisten bøder på op mod 225.000 kroner, hvis chaufføren afholder det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset. Vi vil gerne advare mod, at Danmark her vælger at skrue så voldsomt op på bødeknappen. Det løser nemlig ikke den samlede europæiske udfordring eller stiller de enkelte chauffører bedre. I stedet øger det behovet for investeringer i sikre rastepladser og overnatningsmuligheder, så både chaufføren og godset er beskyttet.

Vi er meget tæt på Kommissionens vejpakke nu, og det vil være helt galt nu at indføre nye kortsigtede nationale særregler.

Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fælleskab vil kæmpe for bedre forhold i det grænseoverskridende transportmarked i EU. Kun ved at forholde os til et fælles europæisk regelsæt sikrer vi de bedste vilkår for danske transport- og logistikvirksomheder, så de i praksis kan tage konkurrencen op med resten af Europa – og sikre dansk vækst.

Målet for os er at fastholde og skabe flest mulige danske arbejdspladser inden for vejtransporten, men vi må også anerkende, at vi ikke kommer til at klare os uden hjælp fra udenlandske virksomheder og chauffører.

Derfor er det vigtigt med fælles, europæiske regler, der på den ene side sikrer det indre marked, og på den anden side hviler på lige konkurrence og ordnede forhold.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carina Christensen

Adm. direktør, erhvervsorganisationen Grakom
cand.negot. (SDU 1998)

Martin Aabak

Adm. direktør, Danske Speditører, sagkyndig dommer, Sø-og Handelsretten, advokat
cand.jur. (Københavns Uni. 1995), master of management development (CBS 2005)

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00