Uber lukker i Danmark

FARVEL: Kørselstjenesten Uber trækker stikket og lukker i Danmark. Det sker efter den nye taxiaftale.

18. april er det slut med at bestille en Uber i Danmark.

Kørselstjenesten har nemlig valgt at lukke ned, efter en ny taxiaftale blev indgået tidligere i år.

”Vi er ærgerlige over og kede af, at vi er tvunget til at lukke i Danmark, hvor 2.000 chauffører har leveret prisvenlig og pålidelig transport til 300.000 passagerer,” siger Ubers danske talsmand, Kristian Agerbo.

”Den politiske aftale om taxaloven betyder desværre, at at vi ikke har andet valg end at lukke. Vores førsteprioritet er nu at hjælpe chaufførerne videre,” fortsætter han.

Den nye taxiaftale faldt på plads i februar, og her spillede Ubers plads i den danske taxibranche en central rolle.

Læs også: Ole Birk lander bred taxi-aftale

Særligt var de nuværende krav til kontrolapparatet i bilerne centralt. DF og S stod hårdt på, at der fortsat skulle være taxametre i bilerne – hvilket var imod transportminister Ole Birk Olesens (LA) ønske.

Ministeren mente, at også anden teknologi – for eksempel en smartphone – kunne være anvendelig og give plads til flere aktører. Men det kom Ole Birk Olesen altså ikke igennem med. Og da partierne i februar fremlagde aftalen, var alle da også enige om, at Uber ikke ville kunne fortsætte i sin nuværende form.

Ole Birk: Ærgerligt der ikke var flertal
Og transportminister Ole Birk Olesen mener da også fortsat, at det er ærgerligt, at der ikke var flertal for at gøre det lettere for tjenester som Uber at være i Danmark.

"Uber er formentlig ulovlig i sin nuværende form efter den gældende taxilov, og det ændrer den kommende taxilov ikke ved. Det er ærgerligt, at der ikke var flertal for den del af regeringens forslag til en markant liberalisering af taxiloven, som ville have gjort det nemmere for Uber og lignende køretjenester at operere lovligt i Danmark," siger Ole Birk Olesen i en skriftlig kommentar og fortsætter:

"Jeg mener, at vi skal være åbne over for ny teknologi og innovative forretningsmodeller. Derfor er jeg i det mindste glad for, at vi i den brede politiske aftale om en ny liberaliseret taxilov blev enige om at følge med i den teknologiske udvikling for at se, om et flertal i Folketinget på et tidspunkt kan enes om en smartere kontrol end den, der i dag finder sted med bl.a. taxameter."

Fortsætter Uber-udviklingscenter
Selvom Uber nu lukker i Danmark, vil man dog stadig søge dialogen med politikerne, fortæller Kristian Agerbo.

”Vi er stadig indstillede på at søge den politiske dialog og på at blive i Danmark gennem vores ingeniører og udviklingscenter i Aarhus,” siger Kristian Agerbo og understreger, at Uber håber, at loven bliver ændret, så der bliver plads til kørselstjenesten.

Læs også: Overblik: Sådan bliver taxi-loven ændret

Uber forlader dog ikke helt og aldeles Danmark, for firmaet beholder sit udviklingscenter i Aarhus.

”Vi beholder vores udviklingscenter i Aarhus med mere end 40 højtuddannede medarbejdere, der udvikler Ubers teknologi til gavn for brugere i hele verden,” siger Kristian Agerbo og fortsætter:

”I takt med at teamet i Aarhus vokser, håber vi, at Danmark vil leve op til sit omdømme som et teknologi-venligt land og lade danskerne få glæde af det udviklingsarbejde, vi udfører lokalt i Aarhus.”

Forrige artikel LA om Uber-lukning: Ærgerligt men forventeligt LA om Uber-lukning: Ærgerligt men forventeligt Næste artikel Ole Birk: Der skal flere fakta om varebiler på bordet Ole Birk: Der skal flere fakta om varebiler på bordet