Debat

V: Klimavenlig transport vinder terræn

DEBAT: Følger man klimadebatten, efterlades man undertiden med et indtryk af, at Danmark er håbløst bagefter, når det gælder grøn transport. Sandheden er, at vi på en lang række områder rykker i en grøn retning, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).

Grøn transport vinder terræn i Danmark, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V). 
Grøn transport vinder terræn i Danmark, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V). 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører 

Grøn transport vinder terræn i Danmark. Og den udvikling vil fortsætte hjulpet på vej af teknologiske landvindinger og nye omkostningseffektive løsninger. 

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Den danske personbilpark er langt grønnere end for blot få år siden.

Fakta
Regeringen har skrottet arbejdet med et såkaldt ”roadmap”, der skal hjælpe transportsektoren til at blive fossilfri i 2050.

Arbejdet med planen startede tilbage i 2013 og skulle oprindelig have været fremlagt af SR-regeringen, som ikke formåede at blive enige om en plan inden valget. Men Venstre-regeringen har nu meldt ud, at de ikke "agter at gøre arbejdet færdigt". 

Altinget spørger derfor et nyt hold af debattører: Er der styr på den grønne omstilling i Danmark, eller er der brug for en køreplan, der kan gøre transportsektoren mere klimavenlig? Og burde Venstre-regeringen følge arbejdet til dørs og lægge køreplanen frem?  

Salget af de små energieffektive biler er nærmest eksploderet, efter at VK-regeringen i 2008 omlagde bilafgifterne i grøn retning. Denne gunstige udvikling bidrager til, at forbruget af benzin og diesel holdes nede på trods af det gryende økonomiske opsving med voksende pendlertrafik.

Også inden for vejgodstransporten ser vi en glædelig udvikling i retning af, at vognmænd investerer i langt mere energieffektive og miljøvenlige lastbiler. Samme positive udvikling ses inden for busbranchen. Alt dette skal vi huske, når nogen i klima- og miljødebatten forsøger at trutte i dommedagsbasunerne og gøre Danmark til et ”sort” land. Vi er på sikker kurs i grøn retning med relativt mindre forbrug af diesel og benzin!

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Biogas stormer frem
Erstatning af fossile drivmidler med grønne og vedvarende energikilder er i sagens natur helt afgørende i bestræbelserne på at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler omkring 2050. Der er ingen tvivl om, at netop transporten udgør en særlig udfordring. Men der er masser af gode nyheder fra virkelighedens verden ude i landet. Jeg vil i den forbindelse fremhæve brugen af biogas og naturgas i transporten – med deraf følgende reduceret CO2-udledning og renere luft.

Biogasanlæg, hvor husdyrgødning og biomasse udnyttes til grøn energi, stormer frem i store dele af landet. Nogle steder udnyttes biogassen helt lokalt til produktion af kraftvarme. Andre steder satses på opgradering af biogassen med efterfølgende distribution på naturgasnettet, herunder til gastankanlæg. Jeg hilser denne udvikling meget velkommen.

Fordelene ved brug af opgraderet biogas til transport er: 1) Vi kan fortrænge store mængder fossile drivmidler, 2) Der opnås væsentlige reduktioner af SOx og NOx til gavn for miljøet, 3) Vi kan udnytte det allerede eksisterende og vidtforgrenede gasnet og 4) Vi kan udnytte affaldsressourcer fra landbrug, industri og husholdninger til grøn transport. Det er ”4 x Win-situation”.

Skive Kommune viser vejen
I Skive Kommune har man i den grad vist gasvejen. Her er man i fuld gang med at omlægge kommunens køretøjsflåde til miljøvenlige gasbiler. Det gælder for hjemmeplejebiler, handicapbusser og lastbiler. Og fra sommeren 2016 vil der i Skive Kommune – efter udbud via Midttrafik – være 11 biogasdrevne busser i den kollektive transport.

Skive er også hjemsted for en centralt beliggende gastankstation, der blev åbnet i foråret 2013 som landets første døgnåbne station, hvor der kan tankes gas. Siden er der blevet oprettet gastankstationer en række steder i landet – og mange flere vil følge. Det er også en forudsætning for udnyttelse af det store grønne potentiale i gasdrevne biler i takt med, at biogasproduktionen øges. En anden forudsætning er, at der ved en kommende afgiftsomlægning ses på den høje afgift på biogas til transport.

Konklusion: Grøn transport vinder terræn i Danmark. Og den udvikling vil fortsætte hjulpet på vej af teknologiske landvindinger og nye omkostningseffektive løsninger. Herunder vil biogas og naturgas givetvis vinde yderligere terræn som klima- og miljøvenlige drivmidler, der tillige er forbundet med en god samfundsøkonomi.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00