Debat

Vognmænd: Ole Birk fører kampen mod social dumping videre

DEBAT: Ole Birk Olesen (LA) har som transportminister fastholdt sine forgængeres kurs i kampen mod social dumping og unfair konkurrence på landevejen, skriver Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Adm. direktør i DTL-Danske Vognmænd

Jeg konstaterer med tilfredshed, at vores transportminister, Ole Birk Olesen, i sine første hundrede dage som minister har fastholdt kursen for danske transportministre om at indgå i en tæt og dedikeret ”vej-alliance” med sine ministerkolleger i en række andre lande. Om at bekæmpe social dumping og kæmpe for fair konkurrence på landevejene.

Sandt at sige var jeg ikke sikker på, at den liberale løve ønskede at blive set i dét selskab og med den dagsorden. Men jeg synes, at det er positivt, dét skal der ikke herske tvivl om. Og det giver mig så anledning til at konstatere, at vi vel efterhånden har noget, der ligner et ”nationalt kompromis”, når det gælder unfair konkurrence og social dumping på transportområdet:

For den ”road-alliance”, som ministeren tilsluttede sig i udgangen af januar, er jo reelt den koalition af lande i Europa – som blev til allerede under Pia Olsen Dyhrs (SF) og Magnus Heunickes (S) tid som transportministre. Og som Hans Christian Schmidt (V) videreførte. Reelt spænder det nationale kompromis på sin dagsorden faktisk fra Enhedslisten til Liberal Alliance – og det er vel meget godt gået for en dagsorden. Selv om Ole Birk Olesen nok har partifæller, der mener, at det er en konstruktion opfundet af fagbevægelsen.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Uklarhed om cabotage
På et samråd i januar om social dumping fastholdt Ole Birk Olesen da også eksplicit linjen fra sine forgængere: ”Regeringen vil særligt arbejde for en klar og entydig definition af en cabotagekørsel. De nuværende regler er uklare, og det har ført til, at Kommissionen har stævnet Danmark ved EU-Domstolen om den danske definition af en cabotagekørsel,” hedder det ifølge ministerens talepapir. Og det kan vi kun være helt enige i. Danmark skal holde fast i sin forståelse af cabotagekørsel, når vi taler om antal af- og pålæsninger.

Men det er samtidig vigtigt for branchen, at ministeren begynder at forholde sig til den omstændighed, at uklarheden i cabotagereglerne også har ført til, at cabotagekørsel kan sættes i system til at kunne udføres 24/7/365. Netop ønsket om en afklaring af, hvad begrebet cabotagekørsel dækker over – herunder især muligheden for, at cabotagekørsel kan foretages ubegrænset men i et fast tidsrum – var faktisk en del af den 4-punkts plan, som ministerens forgængere strikkede sammen.

Alt i alt har vi stor ros til ministeren for at følge linjen i kampen mod social dumping i transportsektoren. Og vi har ganske store forventninger til, at det udmønter sig i praksis på cabotageområdet.

Erik Østergaard
Direktør i DTL

Så når Ole Birk på et samråd meddeler Folketinget, at han – lige som flere af sine forgængere, herunder den tidligere socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke – vil arbejde for, at vi får klarere regler på cabotageområdet, så gælder det i min optik altså ikke bare spørgsmålet om af- og pålæsninger. Det må også gælde det misbrug af reglerne, som kan iagttages, når et ellers udmærket princip til gavn for miljø og branche skamrides.

Fra ord til handling 
Ministeren har i første omgang ønsket at skabe ”klarhed” over, hvor meget der er om snakken om systematiseret cabotage. Fair nok. Han kom dog også for skade for nylig at sige i onsdagsspørgetiden, at han ikke har forslag til, at cabotagereglerne skal opstrammes. Den udtalelse tillader jeg mig ikke at lægge så meget i. Det er nok mere en frustration over et komplekst problem end et ideologisk udsagn.

Så alt i alt har vi stor ros til ministeren for at følge linjen i kampen mod social dumping i transportsektoren. Og vi har ganske store forventninger til, at det udmønter sig i praksis på cabotageområdet.

Vi har endnu til gode at høre ministerens holdning til den kombinerede transport, hvor bl.a. containere fra andre EU-lande kan trækkes ud fra primært havne til alle afkroge af landet. Og bliver det!

For ganske nylig var der en historie i dansk transportpresse om en shippingmand med 43 år i transportbranchen, der ved selvsyn kunne konstatere, hvor mange udenlandske biler, der kører rundt med containere. Det er, hvad han ser ud af sit vindue på havnen, og ud fra hvor mange biler på udenlandske plader der holder på terminalen.

Min anbefaling er, at ministeren også her giver sig tid til at mærke verden. Det har vi brug for.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00