Anbefalinger skal styrke matematik i gymnasiet
DYGTIGERE: Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har modtaget en række anbefalinger fra matematikkommissionen til, hvordan det faglige niveau i matematik kan styrkes.
Erik Bjørn Møller
Journalist- Tilrettelæggelsen af matematik i grundforløbet, hvor der skal tages udgangspunkt i et kendt emne (den rette linje) fra grundskolen, som kan løftes til gymnasialt niveau
- Justering af det faglige indhold især i matematik på B-niveau
- Brug af CAS og andre digitale værktøjer i undervisningen og ved prøverne
- Fokus på samspil mellem matematik og centrale fag, så begge fag får gavn af samspillet
- Overordnede principper for nye prøveformer
- Barrierer ved overgange i uddannelsessystemet
- Styrkelse af lærernes didaktiske og pædagogiske kompetencer.
Partierne bag gymnasiereformen er enige om, at danske unge skal blive bedre til matematik. Derfor nedsatte de tidligere på året en matematikkommission, som nu har afleveret en række anbefalinger til at styrke det faglige niveau i matematik i gymnasiet.
Overordnet anbefaler kommissionen følgende tre fokuspunkter i matematikundervisningen:
Robusthed: Øget robusthed i elevernes omgang med faget og træning i basale færdigheder.
Samspil: Stærkere fokus på matematik ”på tværs” af anvendelsesfelter og centrale fag.
Progression: Bedre indsigt i matematik ”på langs” af uddannelsesforløbene fra grundskole til gymnasium, i gymnasieforløbet og fra gymnasiet til videregående uddannelse.