DI og Dansk Erhverv: Tværfaglighed i gymnasiet bør granskes

FAGLIGHED: Der er brug for at kaste et kritisk blik på tværfagligheden i gymnasiet, mener DI og Dansk Erhverv. De frygter, at tværfagligheden har fået lov til at skygge for meget for den traditionelle faglighed.
Tværfaglighed er en svær disciplin, som ikke kan bruges, hvis det faglige fundament mangler, siger Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef hos Dansk Erhverv.
Tværfaglighed er en svær disciplin, som ikke kan bruges, hvis det faglige fundament mangler, siger Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef hos Dansk Erhverv.Foto: Colourbox
Per Bang Thomsen

Der er intet galt i, at sætte fagene i spil i forhold til hinanden, for det er også det, man skal gøre, når man kommer ud på arbejdsmarkedet. Spørgsmålet er bare, om det er i gymnasiet, man skal lære det, og jeg hører stadigvæk fra mange undervisere og elever, at der ikke altid er en naturlig sammenhæng mellem fagene.

Charlotte Rønhof
Underdirektør og forskningspolitisk chef hos DI

Det er helt fint, at gymnasieeleverne lærer at tænke tværfagligt og prøver at nedbryde grænserne mellem de forskellige fag.

Men tværfagligheden fylder meget i gymnasiet i dag, og derfor bør man fra politisk side undersøge, om det skygger for meget for elevernes kernefaglighed, som langtfra er i top.

Det er meldingen fra både DI og Dansk Erhverv i kølvandet på den seneste tids debat om gymnasiefagligheden, som har ændret sig meget, siden reformen af gymnasiet trådte i kraft i 2005.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00