Kun få udsatte børn bliver mønsterbrydere

UNDERSØGELSE: Folkeskolen formår ikke at løfte udsatte børn og mindske betydningen af social baggrund. Nu vil Undervisningsministeriet iværksætte nye indsatser med struktureret elevsamarbejde og støtte fra studerende, der har "knækket koden." 

Elevsamarbejde på tværs af årgangene er en af de metoder, der nu skal afprøves for at styrke udsatte børn i dansk og matematik.
Elevsamarbejde på tværs af årgangene er en af de metoder, der nu skal afprøves for at styrke udsatte børn i dansk og matematik.Foto: Colourbox
Erik Bjørn Møller

Der skal findes en løsning, så børn med svag social baggrund i højere grad får samme muligheder som andre børn, når det gælder ungdomsuddannelse og deres videre liv.

Ellen Trane Nørby (V)
Undervisningsminister

Folkeskolen formår ikke at mindske betydningen af social baggrund, viser en ny undersøgelse, som Rambøll og Trygfondens Børneforskningscenter har udarbejdet for Undervisningsministeriet.

Udsatte børn, der enten modtager forebyggende foranstaltninger i hjemmet eller er anbragt uden for eget hjem, klarer sig væsentligt dårligere i skolen end andre børn.

Derfor har Undervisningsministeriet nu på baggrund af undersøgelsen udvalgt to konkrete metoder og indsatser, der skal sætte fokus på, hvordan udsatte børn kan blive bedre til dansk og matematik.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00